Sadeltvång

cobweb

Trådstartare
Har en liten dam som jag börjat med sadelträning på. Ser vissa tendenser till sadeltvång på henne. Alla tips tages tacksamt emot!!! Kan det tex vara bättre med en elastisk gjord än en helt i tyg?
 
Sv: Sadeltvång

Det bästa tycker jag är att ha en gjord som är elastisk och mjuk. Sen aldrig spänna hårt i början. Lägg på sadeln och spänn fast gjorden men aldrig hårdare än att den nästan hänger lös. Sen låt den hänga så lös till ni är utanför stallet, dra ett hål, gå, dra ett hål, gå osv. Va nogrann med att alltid dra lika mycke på båda sidorna så det inte blir snedraget. Stressa aldrig!
Det tycker jag är det enda som hjälper...

Lycka till!
 
Sv: Sadeltvång

Ja resår brukar det bli bättre av, men det botar det inte enbart i sig själv.

läste ngn stans att sadeltvång har mycket att göra med hästars infödda klaustrofobi. dvs att de är flyktdjur och känner sig trängda lätt. det är en nerv som kläms under magen, men i kombination med klaustrofobi tendenserna blir det tydligen värre hos en del, och då utlöses sadeltvånget. det är vad jag HÖRT och de hästar jag erfarit med sadeltvångs tendenser har det stämt bra på...

sadeltvång blir därför ofta bättre om man sadlar och drar gjorden ute på öppna ytor. inte i stallgången eller boxen där det kan kännas trångt för hästen. ute på stallplan, och mycket successivt, dvs dra ett hål, led runt hästen en stund, dra ett till osv. brukar hjälpa.
 
Sv: Sadeltvång

araber e ju "kända" för o ofta ha det.. o sen har jag hört oxå att det brukar vara så med en del unghästar i början när man vänjer dom med sadel men det kan gå över.. min häst hade det när vi köpte han.. då var han 11.. jag hade en elastisk gjord o fårskinns "tunnel" på gjorden så det blev extra mjukt o tog försiktigt ett hål i taget o gick i mellan varje gång.. men sen va vo hos en ostiopat med han för han musklade sig aldrig tillräckligt över rygg o rumpa o det visa sig att han va låst i bäckenet.. o efter han fick behandling så gick faktist sadeltvånget över.. så med han var det nog mer pga att han var låst
 
Sv: Sadeltvång

Tänkvärt! Har funderat på en gjord med resår i båda ändarna så det blir ett jämnt tryck. En sadelgjordstunnel kanske vore något att satsa på också...
Tack för hjälpen sålänge, kommer ni på mer är ni välkomna att fylla på!
 
Sv: Sadeltvång

Tänkvärt! Har funderat på en gjord med resår i båda ändarna så det blir ett jämnt tryck. En sadelgjordstunnel kanske vore något att satsa på också...
Tack för hjälpen sålänge, kommer ni på mer är ni välkomna att fylla på!

du kan hitta mer om du söker via sökfunktionen.
resår i båda ändarna bidrar, men löser återigen inte det hela.

varmt lycka till - ju mer info du har desto bättre brukar det gå att hantera problemet.
 
Sv: Sadeltvång

sadeltvång blir därför ofta bättre om man sadlar och drar gjorden ute på öppna ytor. inte i stallgången eller boxen där det kan kännas trångt för hästen. ute på stallplan, och mycket successivt, dvs dra ett hål, led runt hästen en stund, dra ett till osv. brukar hjälpa.

Det stämmer klockrent på min häst.

I stallgången, kan man glömma att dra åt mer än ett enda hål om man inte vill behöva skära av grimskaften för att hästen ligger i gången...

I boxen, går det att dra åt, ett par hål på var sida. Men man känner och ser att benen gärna vill vika sig, eller att hästen går runt oroligt. Om boxdörren är öppen ut mot stallgången går det faktiskt att dra åt gjorden riktigt bra.

Ute på stallplan, är bästa alternativet. Man drar åt några hål, går fram och tillbaka längs vägen, drar åt några hål och så vidare. En bra dag, tar det 10 minuter att dra åt de hål som ska dras. Idag tog det 25 minuter och resulterade i en allmänt stissig häst, även när jag red.

Off-topic. Och då skrittade jag ändå bara ett 40 minuterspass på lång tygel på stubbåkern. Men så är skritt på lång tygel också det tristaste som finns om ni frågar min häst. :p
 
Sv: Sadeltvång

Kl.

Min har sadeltvång och jag kan bara stämma in i tidigare skrivares tankar och ideer.

Vill bara nämna att min pålle har i princip helt blivit av med sin "panik" i stallgången sen jag bytte till bomlös sadel (STE). Självklart har jag fortfarande resår i båda ändar av sadelgjorden (skulle aldrig våga prova nåt annat) men i alla fall!
Tror det är pga sadeln är följsam på alla håll och kanter.
 
Sv: Sadeltvång

Har du testat att massera sadelstaden och området runt omkring, även lite mellan frambenen och mitt under buken.
Alltså innan du lägger på sadeln.

Fungerade jättebra på min unghäst.
 
Sv: Sadeltvång

Det stämmer klockrent på min häst.

I stallgången, kan man glömma att dra åt mer än ett enda hål om man inte vill behöva skära av grimskaften för att hästen ligger i gången...

I boxen, går det att dra åt, ett par hål på var sida. Men man känner och ser att benen gärna vill vika sig, eller att hästen går runt oroligt. Om boxdörren är öppen ut mot stallgången går det faktiskt att dra åt gjorden riktigt bra.

Ute på stallplan, är bästa alternativet. Man drar åt några hål, går fram och tillbaka längs vägen, drar åt några hål och så vidare. En bra dag, tar det 10 minuter att dra åt de hål som ska dras. Idag tog det 25 minuter och resulterade i en allmänt stissig häst, även när jag red.

Jag kan dra försiktigt i en stallgång som är väldigt bred.... i en smalare stallgång har han trillat ihop, väldigt otäckt då det är svårt för dem att ta sig upp från ett betong golv (halkar halkar halkar - otäckt!)
i boxen reagerar han inte alls, men jag är ändå försiktig, drar det mesta succesivt ute på stallplan. har resår i bägge ändar.
 
Sv: Sadeltvång

Ja, jag har testat det men tyckte inte jag fick något resultat.

Det är säkert olika från häst till häst.
 
Sv: Sadeltvång

prova att sadla ute,

Jag skulle rida ett fullblod (som jag skötte om som tidigare gått på banan) så fort man la på sadeln på ryggen så la hon sig ner i stallgången men utomhus så kunde man "kasta" på sadeln, dra i gjorden ryckigt osv och hon brydde sig inte alls..
 
Sv: Sadeltvång

har inte läst alla svaren men-->
tycker inte att du ska ha resår gjord, vet en liten arabkille som fickMYCKET värre sadeltvång av det... det slutar liksom aldrig trycka även om h*n drar in magen... dra gjorden låångsamt... tänk på att ha en väldigt välliggande sadel så att det inte blir obehagligt med sadeln på ryggen av den orsaken.
 
Sv: Sadeltvång

ja, det kanske kan vara så också... Men jag tänkte att jag ska pröva iallafall, så får vi se hur det går. det gick rätt bra idag. Hon knep ganska bra med hela kroppen, men inga explosioner!
 
Sv: Sadeltvång

oavsett hur du gör-- hoppas att det funnkar o pållen tycker det blir roligare med sadelgjord så småningom:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Oknytt
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
539
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp