B
Bill
Vad är sadeltvång ? F´låt en enkel fråga!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bill skrev:För mej låter det som om hästen inte är tillräckligt preparerad för sadel och ridning, utan att det har gått lite för fort fram !
vacasso skrev:Inte för mig, har som sagt haft häst med sadeltvång, hon var och är mogen för uppgiften (14 nu) men det jag känner är att det beror på en händelse som inte hon kan släppa, dvs det sitter kvar och hon påminns om obehaget varje gång man drar åt sadelgjorden.
Jag använde Team före ridning i förebyggande syfte dvs jag gjorde mina toucher och pytonlyft och koncentrerade mig på det området som används vid ridning.
La på sadeln lungt och fint (även fast just det momentet inte var något problem) använde en anatomisk gjord med resår.
När man satt upp så gjorde man det från en pall, dels för att minska slitage på häst och utrustning, dels för att jag är för kort för att nå upp.
Från uppsittningspall över till sadel utan att stryka och fladdra med benen längsmed magen. Det här du pratar om "toucher" och "pytonlyft" , vad i hela friden är det?????
Vissa dagar så hade jag markövningar, gå genom ett L, över bommar och över vippbräda -en halvtimme före ridning.
Då satte jag fast fladdrande balsnören och annat i sadel och stigläder som nuddade mage och bak.
:-) Uppenbarligen var hästen rädd för att bli sadlad eftersom den fick panik ! Och då stämmer ju inte uppgiften att "hon inte var rädd för något"? Eller ........ :-)Claudia2 skrev:Hej
Fick ibland panik efter att man spänt sadelgjorden. Hon var inte rädd för något.
Du måste ha missat Bills andra inlägg...
Han är bra på att dela ut råd både här och där om allt möjligt. Råd som kanske inte är de allra smartaste eller trevligaste.