Sadeltvång

Sv: Sadeltvång

När hästen får panik när sadelgjorden dras åt, eller när man sitter upp.

Kan vara en nerv som kläms men man vet inte säkert.

Hästen kan reagera på olika sätt men oftast blir den stel och kan kasta sig, alt bocka. Den kan inte skritta utan kan stå som fastfrusen tills den skuttar iväg...

Man får dra sadelgjorde väldigt försiktigt och sen leda hästen, dra ett hål till osv.

Jag har en häst som det först visar sig på när man sitter upp. Det blir bättre om man leder henne länge innan men hon får ändå tuppjuck när man sitter upp och bockar som en tok/skuttar de första 10 meterna. Sen slappnar hon av och efter en stund kan hon skritta riktigt normalt. Lite klurig dam! :)

Sadeltvång är relativt vanligt. Har du aldrig stött på detta tidigare?
Förlåt, men jag undrar bara, eftersom du i din profil skriver att du jobbar professionellt med häst, tillridning, träning, NH mm.

Immer

Aldrig någonsin ! Och det är därför jag ställer frågan.

Senast ändrad av en moderator:

För mej låter det som om hästen inte är tillräckligt preparerad för sadel och ridning, utan att det har gått lite för fort fram !

Arbetar också som tränare på heltid och har aldrig stött på en häst med sadeltvång. Har fått in hästar som sägs ha haft det men som aldrig visat några syntom när vi "ridit in" dem på nytt här. Tror det ligger mycket i det Bill säger:
För mej låter det som om hästen inte är tillräckligt preparerad för sadel och ridning, utan att det har gått lite för fort fram !
Ha det! Ole:bump:

Jag har träffat ett fullblod engång, som var mkt knepig att sadla. Man var tvungen att spänna gjorden i boxen (i omgångar) Om man sadlade han på gången så kastade han sig å fick panik. Man var tvungen att ha en sadelgjord med resår annars gick det inte alls..
Han va 7år. Vet inte om man kan kalla det sadel tvång, men något liknande tycker jag nog att det va iaf.

Bill skrev:

Inte för mig, har som sagt haft häst med sadeltvång, hon var och är mogen för uppgiften (14 nu) men det jag känner är att det beror på en händelse som inte hon kan släppa, dvs det sitter kvar och hon påminns om obehaget varje gång man drar åt sadelgjorden.
Jag använde Team före ridning i förebyggande syfte dvs jag gjorde mina toucher och pytonlyft och koncentrerade mig på det området som används vid ridning.
La på sadeln lungt och fint (även fast just det momentet inte var något problem) använde en anatomisk gjord med resår.
När man satt upp så gjorde man det från en pall, dels för att minska slitage på häst och utrustning, dels för att jag är för kort för att nå upp.
Från uppsittningspall över till sadel utan att stryka och fladdra med benen längsmed magen.

Vissa dagar så hade jag markövningar, gå genom ett L, över bommar och över vippbräda -en halvtimme före ridning.
Då satte jag fast fladdrande balsnören och annat i sadel och stigläder som nuddade mage och bak.

vacasso skrev:
Inte för mig, har som sagt haft häst med sadeltvång, hon var och är mogen för uppgiften (14 nu) men det jag känner är att det beror på en händelse som inte hon kan släppa, dvs det sitter kvar och hon påminns om obehaget varje gång man drar åt sadelgjorden.
Jag använde Team före ridning i förebyggande syfte dvs jag gjorde mina toucher och pytonlyft och koncentrerade mig på det området som används vid ridning.
La på sadeln lungt och fint (även fast just det momentet inte var något problem) använde en anatomisk gjord med resår.
När man satt upp så gjorde man det från en pall, dels för att minska slitage på häst och utrustning, dels för att jag är för kort för att nå upp.
Från uppsittningspall över till sadel utan att stryka och fladdra med benen längsmed magen. Det här du pratar om "toucher" och "pytonlyft" , vad i hela friden är det?????

Vissa dagar så hade jag markövningar, gå genom ett L, över bommar och över vippbräda -en halvtimme före ridning.
Då satte jag fast fladdrande balsnören och annat i sadel och stigläder som nuddade mage och bak.

Att preparera en häst för ridning innebär bl a att man kör igenom ett program övningar i "sacking out" , något som engelskryttarna kanske inte ens vet vad det innebär och därför inte gör. Detta kan innebära att man får en häst med "sadeltvång", och som är rädd o panikar för sin omgivning . Ridsporten i allmänhet har en stor kunskapslucka i detta avseende , och i stället för att förbereda hästen för "the real life" så satsar man istället på hjälmar o skyddsvästar, lite som att strat i galen ände!

Hej
Jag har haft en häst med sadeltvång. Fick ibland panik efter att man spänt sadelgjorden. Det blev mycket bättre när man använde en tjock vojlock. Så jag vet inte om det berodde på att man har gått för fort fram och att hästen är rädd för allt. Hon var inte rädd för något.

Claudia2 skrev:
Hej
Fick ibland panik efter att man spänt sadelgjorden. Hon var inte rädd för något.
:-) Uppenbarligen var hästen rädd för att bli sadlad eftersom den fick panik ! Och då stämmer ju inte uppgiften att "hon inte var rädd för något"? Eller ........ :-)
Det får emj att tro att "sadeltvång" troligen inte har med fysisk påverkan utan mera en skräckupplevelse med panik som följd.

Sadeltvång förekommer hos en hel del araber som jag stött på. Tror inte alla dem har haft skräckupplevelser i samband med sadling...
Tror snarare att det är just en nerv som kläms åt vid sadling och som ligger ytligare på fullblodshästar.

Sen behöver inte den här nerven klämmas åt varje gång för att hästen ska reagera. Den kommer ihåg det gamla obehaget och förbereder sig på det.

Viktigt med en sadeltvångshäst är att ge hästen tid. Spänna löst på gången. Ta ut hästen, gå lite, spänn ytterligare ett hål. Gå runt med hästen och spänn ytterligare ett osv.
Så här gör jag iofs med alla hästar jag rider mer eller mindre. Förstår inte dem som drar alla hål på en gång...

Tycker också det är konstigt att du som "proffesionell" tränare aldrig stött på en häst med sadeltvång eller ens har kunskap om vad det är. Tycker att det är ganska basic.

//Sofia

Varför skulle det vara konstigt att man aldrig träffat på en häst med sadeltvång? Jag har ridit i många år och har aldrig haft en enda häst med sadeltvång, förrän jag köpte min 2-åriga fullblodsvalack för ett par månader sedan.
Och då har jag ridit i snart 20 år!!!

Du måste ha missat Bills andra inlägg...
Han är bra på att dela ut råd både här och där om allt möjligt. Råd som kanske inte är de allra smartaste eller trevligaste.

Min ena val. som tävlar flitigt osv. har sadeltvång. Har har det fortfarande, vissa perioder mer vissa mindre. Det är inget stort problem men man behöver läsa av honom. En annan häst jag utbildade "tvångade" om man inte hade resårgjord när man hoppade. Varje gång i landningen. Inget med resår.

Jag har oxå hört "nervteorin" men tror oxå att man måste ha med hästens insinkter i det hela.

Naturligtvis kan man få fram ett "tvångbeteende" av att gå för fort fram. Men man måste ju utgå från att folk använder uttrycket korrekt!

Jenny

Bill visste ju inte ens vad begreppet sadeltvång innebar.:smirk:

Så himla ovanligt är det väl inte med sadeltvång, eller? Jag har stött på hästar med det problemet med jämna mellanrum under de drygt 40 år jag sysslat med hästar.

Immer

Håller helt med dig om att man måste förbereda en unghäst och säcka ut den innan man lägger på sadel. Sen finns det säkert hästar som har mycket obehagliga minnen av sadling och detta är något som sitter djupt rotat inom dem och ger dem ångest vid sadling eller uppsittning och det kan ju inte de nuvarande ägarna rå för, även om de kan arbeta för att försöka komma tillrätta med det. Har en foderhäst som stått på ridskola under ett antal år, och hon kan vara knepig att sadla, man får ta det lugnt och försiktigt (fast det ska man givetvis gör vilken häst man än sadlar). Min unghäst har dock inga problem med sadeln, men henne har jag säckat ut och vant vid sadel under lång tid.

//Ebba

Du måste ha missat Bills andra inlägg...
Han är bra på att dela ut råd både här och där om allt möjligt. Råd som kanske inte är de allra smartaste eller trevligaste.

Vad har det med saken att göra h*n ställer en fråga som h*n inte vet något om och själv inte råkat ut för en sadeltvångshäst ?

Har själv under 30 år inta haft en sadeltvångshäst förrän min sista häst och endast 1 häst i min omgivning innan jag fick upp ögonen för sadeltvång .

Har ej enagerat mig i detta problem förrän jag köpte min nya häst som någon kan jag känna har gått fel fram på och därmed skapat detta problem .

Är det försent att lära sig nya saker på Buke? För att man kan vissa saker ?

Mia som hoppas att jag aldrig blir för gammal att lära mig eller ta åt mig av andras kunskaper som jag själv inte har !?!

Senast ändrad:

Får jag klämma en nerv på dig?

Sedan så tycker du det är så förbaskat obehagligt att du inte vill låta mig göra det igen..

Det är sadeltvång i ett nötskal.

Även om du inte stött på hästar som haft det borde man faktiskt veta vad det är åtminstonde. Speciellt om du säger att du är tränare.

Jag är inte veterinär men nog sjutton vet jag vad kolik är och hur olika skador bör behandlas, även om jag aldrig skulle råka ut för dem..

Jag har också varit aktiv ryttare i ca 30år och heller inte stött på en häst med sadeltvång förrän nu..
På min häst är det avsaknaden av rutiner som utlöser sadeltvånget. Han är helt OK om man "gör som vanligt" både vid sadling och vid uppsittning.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Ni som har hästar med sadeltvång, hur/ när uppstod det? Kom problemen plötsligt, fanns de från "början" eller kom de smygande?
Svar
3
· Visningar
1 000
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Oknytt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama