Sadeltvång?

B

Bellami

Hörde när två tjejer pratade om att hennes hade haft sadeltvång så hon hade haft väldiga problem med att sitta upp på stoet efter det , så nu klev hon upp med hjälp av en pall och då gick det bra, men ej direkt upp från backen, går det aldrig att lära om en häst även om det har blivit tvång med i bilden? Tacksam för svar

Sv: Sadeltvång?

hejsan,
jag tycker att man alltid ska använda pall om det finns möjlighet, skulle ni vilja att någon satt upp på eran rygg med kanske uppemot 70kg vikt och att denna människa skulle kräva att man ska stå stilla och hålla balansen! dessutom är det bättre för pållarnas små ryggar och det blir både lättare för hästen och ryttaren :banana:

så, tänk på att hästen inte bara ska ha respekt för er utan ni för hästen också ;)

/sanna

I det stallet som jag jobbade i för ett tag sedan så var det två av hästarna som hade haft sadeltvång när de var yngre och precis inridna men nu när man satt upp på dem så var de inga problem alls.
Det enda som var med den ena hästen var att had han stått för länge så var de bäst å longera honom lite innan man satt upp på honom.
Men det var inget som hände ofta:):banana:
MEn jag vet inte hur man tränar bort de dock. :angel:

Vad är "sadeltvång" egentligen?
Många använder begreppet men jag har inte förstått vad det är, har aldrig stött på det, vad det nu är. Förklara, snälla!

fick hem en häst med sadeltvång och skulle man rida den fick man slängas upp, annars reste hon sig(det gjorde hon ändå när hon skulle ta första steget efter att man spänt sadelgjorden)

så som jag uppfattat det så innebär sadeltvång ett obehag för hästen när man drar åt sadelgjorden. det ska tydligen vara en nerv eller nåt liknande som kommer i kläm om man gör det för hastigt. min pålle har detta, trodde det var pga sadeln som han satte sig på arslet när jag drog åt (inte överdrivet hårt alltså), såg ut som han skulle svimma. fick sen höra om detta och att det var vanligare hos araber (min pålle e arab). han reagerade likadant senare när jag skulle dra åt tömkörningsgjorden, så sadeln var utesluten. man får dra åt löst första gången, och sen lite i taget under tiden man leder honom . då är det inga problem.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 118
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar