Sadeltvång

P

prince77

Hur har ni löst det på hästar som har haft det?
Ta nu för givet att det gäller undersökta och friska hästar med bra utrustning.

Min häst har fått sadeltvång efter att ha gått med en sadel som han inte gillade. Den var utpassad till honom men tydligen passade det inte....

Han lägger sig ned med vissa sadlar. Har en Appaloosa Land trekker till honom med rörliga paneler. Den anpassar sig till hans rygg. Han reagerar mest att han vill gå undan när jag ska sadla nu. Har blivit bättre. Har alltid gjord med resår i båda ändarna och spänner alltid lite försiktigt och går sedan ett par steg. Hoppar alltid upp från en hög pall ( sj-pallar) så att det inte ska bli ojämnt tryck.

Jag tror att om man tar det lugnt men inte sjåsar upp det hela utan pular med något annat samtidigt, mutar med morötter och får uppmärksamheten på annat håll så blir det bättre med tiden.

:bump:

har löst som så här: lagt på sadeln utan att spänna gjorden ett par dagar, sedan spänt med för stor gjord ett par dagar, ökat med att spänna ytterligare lite och sedan ökat succesivt med promenader osv. VIKTIGT att man inte gör för stor grej av det hela o att hästen känner att du själv är lugn!! :banana:

antar att det är sadeltvång det handlar om då hästen ALLTID när man dragit sadeln(löst) måste stegra 1 gång innan hon kan gå. Idag stegrade hon så högt så hon och ryttare ramlade baklänges in i en bil. Annars brukar det vara: stegra 1 gång- sen är allt som vanligt, inga konstigheter alls efter det. :confused:

Använd en sadelgjord med resår.

Stretchat frambenen, framåt så att huden under sadelgjorden"slätas ut".
Massera hästen i omkring området där gjorden ligger ofta och gärna innan sadling.
Samt kolla så att sadeln verkligen passar till pållen.
Mvh Sofia

använder sadelgjord med resår.
Stretchar du så ställer hon sig.
Det är som att hon spärrar upp ögonen, blåser upp sig och gör därmed sadelgjorden ännu tajtare runt henne.

Prova en sadelgjord med löpande V-system. Helt suveräna. Dra från både höger och vänster när gjorden spänns, börja med lösast möjliga gjord. Undersök om andra sorters sadlar, t.ex. western eller spansk/portugisisk modell, ger ett annorlunda (och skönare) sadelgjordsläge.

Longerar 10 min innan uppsittning,sedan "dra! framben och sedan välkommen ombord :D
Praktiserar på häst som givit mig spricka i skallen+trasig höft :bump:

Jag har en häst med sadeltvång. Men hon stegrar inte. Hon "svimmar".

Jag lägger på sadeln utomhus. Pratar med henne eller knuffar lite på henne om hon börjar stelna till, så hon tänker på annat. Spänner ett hål i taget. Låter henne gå några steg mellan varje hål. Sitter inte upp förrän sadeln är helt spänd och hon har slappnat av helt.

Risken att hon "svimmar" är större om hon är lite nervös för något, eller om vi är på okända platser.

Hon kommer in i perioder då hon gör detta. Om jag ställer stora krav på henne i ridningen blir hon mer nervös. Är det en väldigt ambitiös häst? I så fall kanske du ska försöka få henne att inse att du inte kommer att begära mer av henne än hon klarar, att du är trygg, att ridningen kommer att bli rolig.

det lustiga är ju att hon spärrar upp ögonen, ställer sig samtidigt som hon grymtar går ner- allt som vanligt.
Ska testa idag att spänna ännu ännu lösare. Tillägger att det går bra att dra gjorden sen när man sitter på.

det lustiga är ju att hon spärrar upp ögonen, ställer sig samtidigt som hon grymtar går ner- allt som vanligt.

Och hon tar inte några steg framåt innan, eller hur? Det första hon gör är att gå uppåt, sen är det okej. Visar hon även lite ovilja att röra sig precis innan hon reser sig?

Jag tror det är samma sak som min häst har. Nån enstaka gång har även min häst gjort något som liknar ett språng eller en stegring. Det är när hon har stått still ett tag och funderat på sadeln. När man sen leder henne framåt är det som om hon tänker: "Men herregud, hur ska jag kunna gå med sadeln som kramar ihop magen på mig!? Hjälp, jag vet inte hur jag ska bära mig åt!" Och så blir det första steget stort och jättekonstigt, nästan som en stegring.

Jag tror att allt blir bättre om du leder henne en stund innan. Om du brukar leda henne en stund, och det ändå blir så här, så kan det vara uppsittningen hon är mest nervös för. Hon förknippar den med något hemskt. I så fall tycker jag att du ska träna uppsittning typ tio gånger varje dag i några dagar. Kanske börja med barbacka. Och beröm, skratta och ha kul. Då ersätts den dåliga känslan med nåt nytt och bra! Lycka till!

Hade en dam med hysteriskt sadeltvång. Vi hade resårgjord, spände ett hål i taget, gick ett varv mellan varje hål. Verkade hon fortfarande spänd så longerade jag en stund innan. När man sedan satt upp fick man stå upp i lätt sits en stund, sätta sig ner liksom successivt. denna häst var rätt spänd över huvud taget, tror inte hon hade haft det så lätt innan. Hon ställde sig upp när det blev jobbigt, och var allmänt stressad. sadeltvånget fick vi bort såsmåningom, men jag tog det alltid försiktigt vid sadelgjordsspänning och uppsittning.

min hade ju verkligen inte direkt sadeltvång,
utan hon gick med en sadel som folk sa passade och fick då tryckknölar av den. så jag fick rida utan ett bra tag, och seddan blev det ny sadel.
desvärre så fick hon en sämre trav av att ha haft en sadel dsom inte satt som den skulle, vilket ledde till tryckknöllar.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Hästhantering Ni som har hästar med sadeltvång, hur/ när uppstod det? Kom problemen plötsligt, fanns de från "början" eller kom de smygande?
Svar
3
· Visningar
1 000
Senast: tuaphua
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama