sadeltvång/ sadeltrång?

K

kolungarna

Har alltid trott att det hette sadeltvång då hästen ogillar sadeln. Nu har jag vid ett par tillfällen hört ordet "sadeltrång". Är det två olika saker, en sak eller är ett ord fel?
Jag vill gärna veta.

/Kolungen

Sv: sadeltvång/ sadeltrång?

Om jag har förstått det hela rätt så är Sadeltrång när sadeln klämmer, och är för smal i bommvidden och Sadeltvång när hästen inte vill ha sadel.

Jag skulle tro att det är Sadeltvång som menas, det kan innebära en massa kontigheter som hästen har för sig vid sadling och när man spänner gjorden. Det brukar bottna i att sadel eller gjord gör ont på hästen och att hästen på alla vis vill slippa obehaget. Det finns också hästar som har kvar sitt sadeltvång ett tag efter att man bytt till en bra passande sadel, hästen vågar inte lita på att det inte kommer att göra ont igen. Detta kan visa sig på många olika sätt, allt från att stryka öronen bakåt när man spänner gjorden, till att hästen faktiskt tuppar av och rasar i backen! :eek: Strax bakom frambenen, mitt under hästen fäster pectoralismusklerna och där ligger ofta också sadelgjorden. Tryck på muskelfästen kan göra otroligt ont, och jag tror dessutom det finns några nerver där som inte vill bli klämda...

Jag har sett ordet sadeltrång i en del annonser och då jag nu inser att säljaren menar att hästen finner obehag av sadeln.
Dvs att den känner sadeltvång. Jag förstår inte varför man ändrat till sadeltrång. Kanske det någon gång blivit fel så det spridigt sig att det heter sadeltrång

hmm tror de heter sadeltvång.. dock inte säker=)

Men en fråga ang detta: Jag hjälpte en i mitt stall med hennes 5 åriga dressyrsto. Hon hade jätte svårt för de här me sadeln man fick spänna ett hål gå med henne ngr varv spänna igen o gå innan man kunde hoppa upp. På hästens utseende när du spänner el liknande ser du ingenting men när du väl sitter upp kan hon bli helt tokig o bocka o studsa på fram benen.
Hon har verkligen en sadel som ligger kanon (utprovad o kostade satan) o en bred sadelgjord som fördelar trycket på ett större område på magen vilket skulle hjälpa.
Hoppen brukar hon sätta fart med direkt eller när som under ridningen väldigt irriterande.. Sist jag red fick jag slänga mig av i galopp när hon samtidigt studsade på sina framben, när jag väl hoppa av i farten hade hon garanterat hunnit med 20 hopp sa åskådarna som såg detta.
Någon som vart me om ngt liknande??

hmm, nu är ju tråden nästan 2 år gammal ;)

men jag har stått jämte och sett hästar "rasa ihop" av sadeltvång. har man en häst med sadeltvång måste man vara väldigt försiktig med sadelgjorden. dra inte åt med en gång, låta hästen gå fram en bit och spänna ett hål i taget. vad jag fått lära mig så beror det på att nerver under magen "kommer ikläm"

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 040
Senast: soom
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 819
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama