Sadeltvång hos dräktigt sto II?

neywaz

Trådstartare
Tråden om det andra stoet blev så långt, vill bara ha ett enkelt svar gärna från er som svarde på Zoyas tråd.

Jag har ett 10 årigt förstagångs dräktigt arabsto som ska föla i januari, är i 4e månaden nu således, på väg in i 5e och har böjat bli grinig vid sadling. Sadeln ifråga är en bomlös som hon alltid trivts bra med, hon säger ingenting heller när man lägger på den utan det är när hon känner sadelgjorden som hon lägger öronen bakut. Hon gillar inte riktigt heller när man klappar för mycket under hennes mage. Normalt sett älskar hon att bli kliad under magen.

Redan? Sadelgjorden har vi aldrig spänt hårt heller, man får lätt in en hand emellan.

Min fråga är - ska jag sluta rida henne helt redan nu? Ingen barbacka heller? Hon har promenadkondition nu (fd distanshäst med mkt hög kondition), är ute dygnet runt på lösdrift i en fin hage med fri tillgång på mat men rör sig inte speciellt mycket. Hon går med hingsten. Jag tycker hon är ganska så stor trots att hon bara är i fjärde/femte månaden. Kan vara gräset då? Har känt fölungen röra sig däri för första gången i förrgår.

Nån ide?

Jag svarar likadant som till Zoya. Du känner din häst bäst, och får lyssna på hennes signaler och avgöra om du kan rida eller inte. Prova att rida barbacka och att tömköra samt gå promenader i skogen (också bra för din egen kondition! :cool:).
Tycker att det låter farligt att ha sadelgjorden så löst spänd att man får in en hand lätt under, vad händer om hästen kastar sig/halkar/stegrar sig/bockar?
Mitt sto var också lite känslig under magen samt vid spännande av sadelgjord i femte månaden. Är det bara väldigt lite besvär tycker jag att man kan rida om ridningen funkar bra och stoet verkar nöjt. Blir hon helgalen får man väl tänka om. Men långa skogspromenader för hand är faktiskt ett bra tips, trevligt för både henne och dig!

blöh tyckte inte jag behövde mer kondis :p ...rider distans ;) hehe

Jovisst är det så som du säger, jag känner ju henne och hon är rätt duktig på att tala om för mig vad hon tycker om och inte. Jag trodde bara det var väl tidigt för sånt nu, jag menar i fjärde-femte månaden har det väl inte gått SÅ långt i magen??? :confused:

Sadelgjorden har jag alltid haft löst spänt för hennes skull, hon gillar inte den speciellt, har aldrig gjort det heller. Det går aldrig så långt att hon blir tokig, hon behöver bara blänga på mig när jag spänner den så sitter den lagom. Skulle jag spänna hårdare skulle hon bitas. Det har varit så med vilken gjord jag än provat, hon är inte så förtjust i tryck på magen.

Hon har varit helt "problemfri" i några år om man säger så - litar väl på mig och vet att jag inte drar åt så hårt men nu har det som sagt börjat igen och jag misstänker som sagt att det är bebisen i magen...

När ska man sluta rida hästen helt? Hon tycker det är skoj att vara ute ibland, roligare när matte sitter på för då kan man busa. Men hur vet man att det är dags att sitta av?
Hur brukar ni stoägare göra?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka