Sadeltvång ärftligt eller inte ?

moon

Trådstartare
Lägger det under denna tråd då jag undrar om sadeltvång är ärftligt eller inte ?
Har hört av flertalet att vissa hingstar ger avkommor med sadeltvång, medans andra beror på dålig hästhantering vid inskolningen,med sadeln.

Vilket är sant ?

Vårat sto har det, hon är efter Dream of Heidelberg II(Donnerhall).

Så länge jag rider regelbundet & går varsamt fram vid inspänning av gjorden, & avslappnat vid uppsittning med pall, så går det okej.

Efter långa uppehåll med ridningen så är det som att börja om från början :mad:. Drama, drama dom första 5 minuterna.

Sen att hennes föl klättrat på henne hela sommaren gör henne helt oberörd ?!

Jag vill gärna förstå hur sadeltvång fungerar av Er vise på forumet :confused:

Sv: Sadeltvång ärftligt eller inte ?

Jag har inte hört talas om att det skulle finnas vissa hingstar som lämnar just sadeltvång.
Men sadeltvång/gjordtvång kan säkert till viss del bero på hur hästen är byggd, hur känslig den är o s v och det kan vara ärftligt.
Ibland kan det hjälpa att med att byta gjord.
Annars är det som du skriver, dra åt gjorden i omgångar som brukar underlätta.

Sedan får jag intrycket av att du tror att din häst medvetet bråkar med dig. :(

Jag har inte hört talas om att det skulle finnas vissa hingstar som lämnar just sadeltvång.
Men sadeltvång/gjordtvång kan säkert till viss del bero på hur hästen är byggd, hur känslig den är o s v och det kan vara ärftligt.
Ibland kan det hjälpa att med att byta gjord.
Annars är det som du skriver, dra åt gjorden i omgångar som brukar underlätta.

Sedan får jag intrycket av att du tror att din häst medvetet bråkar med dig. :(

Nej det skulle jag aldrig komma på tanken att göra, & ja hon är mkt. känslig. Med ston måste man gå varsamt fram, fullt medveten om det. Nej, min frågeställning står kvar att jag vill förstå mig på det.
Vi har en anatomisk gjord (Kieffer) till henne & en sadel (Kieffer dressyr)som hon trivs med. Naturligtvis gör hon inte det med vilje. Förstår inte att du trodde annat.

Har du provat Eric Le tixerant gjorden ,den verkar göra underverk på sadeltvångshästar ?

Jag själv köpte något liknande :o på H**ks och la även på ett fårskinn på den gjorden och pålle var glad .

Hade jag ridit mitt sto skulle jag absolut köpt en Le Tixerent gjord .

Tror att sadelgjords tvång skulle kunna vara ärftilgt med tanke på att det är vanligare på fullbloden ,vad jag fått för mig ?

Dock så tror jag att man kan undvika/minska reaktionen med *rätt saker * Som passar hästen .

Vilket endel inte gör för det är ju *bara* en inridningsadel *

Mia

Jag tror att det kan vara ärftligt till viss del, iaf den här känsligheten som gör att de smäller i luften. När jag jobbade som hästskötare så var det många avkommor från en viss hingst som ofta var sadeltvångsbenägna.

Man kan inte sätta på denna fröken vilken gjord som helst, det gäller all utrustning som sätts på henne. Minsta "lilla" fel så blir det protester av olika grad.Tack vara min lyhördhet i fråga om utrustningen så har sadeltvånget minskat med 90%.
Idag är det att hon spänner sig & sprätter inombords då man sitter upp, men försvinner inom några minuter om jag sitter avslappnat & väntar ut henne, sedan sakta skrittar i några varv. Hon är aldrig dum, utan vill bara bli av med obehaget. Jag pratar med henne, klappar henne & är mkt. lugn. Då rinner spänningarna av henne i kroppen sakterliga, att i detta skedet starta ridpasset med trav som många gjort då dom prov ridit henne, har inte gått så bra. Så bara känsliga & lyhörda ryttare göre sig besvär att rida henne *ler* Har därför haft svårt att hitta en medryttare till henne, då hon kräver 100% av dig var gång du rider ett pass på henne.
Googlat lite på Eric Le tixerant gjorden , & det verkar vara varierande grad av framgång med den, mycket pengar om den inte fungerar.
Jag vill ju underlätta för henne så gott jag kan , då jag känner hennes obehag. Samtidigt är jag nyfiken över "varför" vissa hästar drabbas av detta.

Jag tror att det är ärftligt.

Av egen uppfödning har jag sett att ston med tvång ofta ger avkommor som också har det. Medan ston som inte besväras alls sällan får avkommor med tvång.

Ett av stona var väldigt förärvningssäker. Och en av de saker hon nedärvde var just sadeltvånget... :D

Min erfarenhet är att sadeltvång ofta blir lindrigare med åren samt att det är i början av passet som det är värst. Ofta går det att "rida ur".

Mitt tävlingsssto gick inte att sitta upp på direkt när jag fick henne. Hon behövde longeras en stund. Sedan räckte det att gå lite med henne, vilket övergick till att inte besvära mer än att det gick att sitta upp direkt bara man var varlig.

Vet också ett sto som husse lärde att spänna av på kommando.

Enbart tvång skulle aldrig få mig att tveka att använda ett sto i avel. Tycker inte att det är så bekymmersamt även om det är extra omak mot en som helst saknar det.

Det går ofta att kolla om de är känsliga genom att peta dem i armhålan. Petar man till dem där strax bakom armbågen så rycker de till om de har tvång... Av vad jag kan begripa är det just känslighet runt bröstkorgen och mot bröstbenet som utlöser det. En häst "botades" genom att den fick en megatjock fårskinnstunnel över dressyrgjorden.

Senast ändrad:

Jag är nog inne på samma linje som Miaa att temperamentet som spelar in mycket, vet många hästar med högt fullblodsinslag som har sadeltvång.

Ett par av anledningarna till sadeltvång kan vara att bröstmusklerna eller vissa nerver kommer i kläm, så visst kan tendensen till sadeltvång vara ärftlig.

Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att påstå att vissa hingstar nedärver en viss defekt. Därför är också ditt tidigare inlägg där du nämnde en hingst vid namn borttaget.

Ni får gärna fortsätta diskutera huruvida det är ett nedärvt beteende eller inte men undvik att slänga hingstnamn omkring er.

Jag har en med sadeltvång av stora mått och det är garanterat inget som han förvärvat genon dålig hantering.

Absolut nedärvt men varifrån har jag svårt att säga, mamman visar inga tendenser alls och jag har inte hört något om att det skulle vara vanligt på pappans sida heller.

Min gosse är ju MYCKET känslig i allt och är 50% fullblod så jag gissar på att det är där problemet ligger. De blir för känsliga helt enkelt och kan inte hantera det utan går i taket istället.

Kan tillägga att hans bror, efter en helt annan hingst, är helt oberörd av sadel...

Fullblod har också mer långsmala muskler, och mindre vaddering runt nerverna, vilket rent fysiskt gör dem mer känsliga för sadeltvång.

Specialgjordar för hästar med sadeltvång är ju breda och ganska styva, just för att fördela ut trycket bättre över såna muskler.

Ja, det är abslout vanligare på fullblod. Min häst har fullblodet på mammans sida och hon är verkligen ingen sadeltvångshäst, inte heller hans bror så jag gissar att det ligger på hingstsidan. Kan ju självklart ligga längre bak i stostammen men med tanke på hur mor och bror är så känns det inte så.

Det är inte frågan om några nerver som kommer i kläm utan han får panik av känslan av att man spänner "runt". Och då snackar vi inte om att spänna hårt utan bara såpass att det ligger an.

Han har med träning blivit mkt bättre men det kräver mkt träning och lugn och ro.

kl
nej det är inte ärftligt i den förstånd att det beror på genetisk fel ed. det beror på överkänslighet i nerver, oftast orsakad av att manken och bröstkorgen klämts ihop vid födseln och orsakat en kronisk överkänslighet. stora föl och hästar med stor/djup bröstkorg (tex fullblod) lär då vara mer utsatta.

finns en del bra forskingsrapporter utomlands, googla girth pain. :)

Såg att du knapplånat men måste ifrågasätta det där.

Håller helt och hållet med om att det är en överkänslighet (det har jag tidigare skrivit också). Det är alltså inte så att jag menar att dessa hästar har en medfödd "rädsla" för sadel och gjord. Däremot är känsligheten medfödd och behöver inte alls bero på något trauma. Känslighet är garanterat genetiskt betingat.

Ang trauma så vet jag tex att den som jag har inte har något trauma vid födsel el dyl. Han var ganska liten när han föddes och kom till världen på 7 minuter. Ingen stor, klämd fölunge under lång och utdragen förlossning men ändå har han jordens sadeltvång. Han är überkänslig, för allt, och detta är nedärvt. Denna överkänslighet är jag helt säker på är orsaken till hans tvång.

KL

Jag har "hört" att ffa arabiska, men även engelska fullblod har nerver ytligare mellan frambenen...så då antar jag att det är ärftligt

.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka