Sadeltryck & snubblighet

Snobben

Trådstartare
Ska byta sadel,den verkar trycka.Vad har era hästar för bomstorlek???Min ska ha 30 enl en mätning men tycker det verkar va lite,den minsta dom hade...Han är ju ganska rund.Vilka bomstrl har era hästar & hur ser dom ut?Ras & så.

Funderar på snubblighet när man rider.
Hovslagaren tycks va problemet?
Någon här som haft problem med snubblig häst?

Sv: Sadeltryck & snubblighet

Bomvidden beror ju på sadeln. Stübben tex har ju väldigt små storlekar.
Mitt varmblod (travare) har 31 just nu, men har gått med för smal bom så förhoppningsvis kommer han att bli rundare över ryggen.

Han var väldigt snubblig, och det berodde på att sadeln klämde.
Så jag bytte sadel + att hovslagaren rundade av tårna så han skulle rulla över lättare och nu snubblar han nästan aldrig (förutom när han går i sin egen lilla värld :) )

Så det berodde på sadeln?Hm..måste byta sadel.
Vad har du för sadel?
Ja min hovslagare brukar liksom raspa tån så att den blir "rak".

Jag har en Stübben Maestoso med bomvidd 32 på min varmblodiga travare.

Olika märken har olika storlekar trots att det kanske är bomvidd 32 på dom.
Bara för att man ska bli riktigt förvirrad :)
Det är bättre att mäta graderna på hästen, tror det finns instruktion hur man ska göra på Lillhästen i stavs hemsida... Är inte riktigt säker.

Letar efter en allroundsadel med lite djupare säte,som inte kostar mer än 4000:-helst... :confused:
Lite panik,tycker att min häst fått tryck & inte gillar sadeln +att jag får ONT i baken ofta :(
Har en bild på honom på "gnägg" sidan under *BILDER* om det nu funkar (tror rubriken va så...)

Ta ut en sadelprovare, det är mitt tips.
Annars är risken att det blir dyrare och hästen får mer ont innan du hittar rätt sadel.

Det är en djungel det här med sadlar :(

Det är ju välfigt induviduellt. Jag har en grov vbl travarvalack på 5 år, han har 36 i bomvidd (prestige), hans mått var a:15 b: 27,5.

Om hästen snubblar kan det mycket väl vara för att sadeln är för trång, det kan också vara så att hästen har låsningar etc som en equiterapeut kan behandla.

Bomvidder i tum är bara förvirrande eftersom de varierar mellan lika märken. Bätter att mäta vinkeln i grader så får man ett hum om ifall sadeln kan passa.
Min fjording hade en för trång sadel och var rätt snubblig. Vi har nu bytt sadel samt att hovslagaren har kortat hans tår något och det märks en väldig skillnad.

bomvidden beror helt på sadeln utforming och märke (precis som storleken skiljer sig mellan olika märken på kläder)

snubbling häst?? Hovslagaren,den går inte i balans lr så e den bara klantig precis som vissa människor

Ska försöka ta ut en sadelprovare om jag hittar nån...
Fördelen är ju om dom kan ta med sadlar att prova :idea:
Min häst är mer snubblig nu än innan.Han har ju haft ehrlichias,men efter behandling var han bättre igen.
Är lite misstänksam mot både hovslagare och sadel...

Sadeln: Det beror helt på märket. ömmar hästen runt manken så är sadeln för trång. Mina hästar har normal-vid resp. x-vid bom på sina sadlar, båda är halvblod!! Så du måste få hjälp av en kunnig person!!

Snubblighet kan bero på:
-skoning (för långa tår, för långa hovar)
-smärta och stelhet i led och musklar
-hästen är okoncentrerad/obalanserad

Oj, läste nu att han haft erl. har du kollat upp honom ordentligt efter det??? Erl. kan ge allvarlige följdsjukdomar och skadar på bl.a. nervsystemet!!! Kolla upp noggrant med både veterinär, kiropraktor, massör...

Min veterinär sa att det är i stort sätt "omöjligt" att se om hästen har ehrlichias fortfarande på vanliga blodprovet.
Då jag tyckte att han hade vissa symtom och att blodprovet visade att det fanns/har funnits i blodet(dom kan ju ha läkt ut det själva tydligen)så behandlade han i en vecka.Tyckte att symtomen i stort sett försvann,han var jättesnubblig ett tag,ville inte gå in i stallet där det var ett stort steg upp,sur i stallet utan direkt anledning(en dag)Veterinären ville bara behandla vid tydliga symtom så han var lite tveksam men han blev alltså behandlad.
Han är pigg & glad annars,men nu inte så glad på sadeln,grinar vid sadling,delvis på en för tillfället kort sadelgjord,ska byta,och lite kanske för att han sätter päls.Men sadlen är INTE bra,trycker på sidorna och är obekväm.

Okej. Men jag tycker ändå att du skall låte en equiterapeut/massör känna igenom hästen! Och byta sadel då..... :)

Ska försöka ta ut kiropraktor/massör så fort jag får råd tänkte jag! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka