Sadelträning=skänkeldöv=sant/falskt????

S

solenbakommolnet

Hjälp! Jag kom på en sak i går kväll. Kan hästen bli obrydd/skänkeldöv när man vänjer den vid att stigbyglarna hänger och slänger på sidan :confused: :eek: :confused:

Alltså: om jag håller på att vänja hästen vid sadeln och att h*n inte ska bry sig över att stigbyglarna hänger på sidan, kan h*n då sluta bry sig om skänklarna när det sedan är dax att sitta upp :confused: :o :confused:

:bow: :bow: :bow:
 
Absolut inte! Reaktionen på skänkeln är en helt annan känsla för hästen än att ha slängande stigbyglar. En skänkeldöv häst får man om man driver och driver och driver och aldrig slutar eller ser till att man får en reaktion.
 
Ok, var väl ungefär vad jag tänkte men kände mig ändå lite fundersam.

Så träning med hängande stigbyglar kan fortsätta :D :angel: :D
 
I teorin - ja. I praktiken - knappast. Du lär ju hästen att flytta undan ett litet tryck t.ex. i boxen och den behöver flyttas på, men den står stilla när du borstar eller masserar med ett betydligt hårdare tryck. Hästar skiljer på såna saker, OM människan ger klara signaler om vad som gäller när.

Men nej, jag tror inte du behöver oroa dig.
 
Du behöver nog inte oroa dig för att hästen ska bli okänslig för skänklarna, fortsätt du som du gör! :)
 
Nej, skänkeldöd blir hästen om man sitter med ett konstant tryck hela tiden och aldrig släpper. Då vet den ju inte vad den ska göra. Jag har själv låtit min häst vänja sig vid slängande stigbyglar o hon är definitivt inte skänkeldöd.
/jk :banana:
 
Hästar är MKT känsliga djur.
Känsligare än vad man tror.
Men den blir okänslig och ouppmärksam så fort man ger den en signal eller liknande som aldrig upphör.Eller upphör för sent.

En häst känner en fluga som sätter sig på rumpan,så länge den flyttar på sig sen. :bow:
 
Hjälp! Jag kom på en sak i går kväll. Kan hästen bli obrydd/skänkeldöv när man vänjer den vid att stigbyglarna hänger och slänger på sidan

Den risken tror jag inte är särskilt stor, däremot finns det ju andra risker som är större. Jag tänker nu på om hästen sparkar till benet, då är risken större att pållen fastnar med hoven i stigbygeln. Jag har sett detta vid ett flertal tillfällen, och alla har inte slutat så lyckligt.

Jag lägger själv stigbyglarna framför sadeln när jag inte rider, har ju stigbyglar av modell island och det är svårare att dra upp dessa mot sadeln. Dessutom är jag tillräckligt fisförnäm, att jag inte vill smutsa ner min fina sadel. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp