Sadeltrång?

S

seejii

har stött på ett problem jag aldrig gjort förr. Min häst har torra fläckar på vardera sida om manken. Det syns att hon en gång haft stora sår där eftersom det är vit päls.
Den sadel jag har ger henne inget gnidat i pälsen, men hon har fläckar, exact på de gamla såren som är ca 3*5 cm.
Köpte idag en tjock pad, men jag tror inte riktigt jag har förstått detta med torra fläckar. Såvitt jag vet, vill man INTE ha detta. Då passar sadeln ej. men å andra sidan, den klämmer henne ju inte just där, då hade hon vart svettig och pälsen legat på tvären. ELLER?
Jag har kunskapslucka... Hjälp Tack!

/cj

Det kan inte vara så att sadeln inte ligger still och därför får hon dessa fläckar.. :crazy:
Tycker hur som helst att du bör ta ut någon som kan hjälpa dig att titta på hur sadeln ligger på din häst..för sår/torra fläckar eller vad du kallar det är inte bra.

Torra fläckar är ett tecken på kraftigt punkttryck så din sadel passar alltså inte och en tjock pad kommer bara att göra saken värre. Sadeln är alltså för trång.

Hade hon de vita fläckarna när du köpte henne? Och har du samma sadel till henne nu, som när hon köptes, i så fall. Om inte, så verkar det ju lite märkligt att hon återigen får tryck på exakt samma ställe...?

Kan det vara så att hon är extra känslig, eftersom hon haft problem med sadeln tidigare?

Håller med Sweet och HannaZ - torra fläckar betyder kraftigt punkttryck!

Skippa den tjockare paden och byt till en vidare sadel, annars kan det bara bli värre.

Tack alla för den jyssta informationen.
Och NOPES, det är inte samma sadel... det är just det som bekymrar mig. Att det är porerna som täpps till borde jag ju listat ut själv. Man känner sig bra puckad ibland... hehe
Men Det jag tänkte med padden, (en tjock 5 cm skumgummi/teddy) Var att om sadels lyfts så minskar trycket, eftersom det ligger ett skydd emellan. Givetvis är en annan sadel som definitivt inte ger nåt tryck det ultimata. Men jag kan inte köpa en ny sadel IDAG.Så det är värt ett test idag. Jag red henne igår kväll med en annan sadel, en Morris o Nolan dressyr, men det gav större torra fläck. Så jag testar olika sadlar nu. Och det sjuka är att jag trodde att denna sadel som kostar 18.000 Borde ligga bättre än min beggade skitsadel. men shit vad man blir lurad. Det är samma bomvidd på sadlarna tilläggs!
Nu vet jag iallafall, tack vare er kloka kunskaper och råd!
En tjej i stallet sade att jag inte skulle oroa mig över torra fläckar, men jag har lärt mig att det är just dom man skall oroa sig för, jag ville bara veta fysiologiken, vilket jag fått svar på! Haft hästen sen föl, men hon blev inriden på annan ort, och då uppstod dessa vita fläckar, dvs, hon har HAFT sår och har inte det nu. Så dont worry, det är inte ILLA ännu... Och jag har lite koll även om jag är en puckad människa som inte kan precis allt! :p

Sola o må gott
/CJ

Priset på sadlarna är helt ointressant! Så länge de har samma bomvidd har du ju kvar problemet. Du måste försöka hitta en sadel med bredare bom.

när det gäller padden så spelar det ingen roll om sadeln kommer högre upp för trycket blir bara större ändå. Tänk själv, din sadel är för trång redan, nu stoppar du in ännu mer under sadeln som gör utrymmet under sadeln ÄNNU trängre.

Att hitta en sadel som passar är en hel vetenskap!! Det bästa du kan göra är att få ut en ordentlig sadelmakare som kan passa ut en sadel till dig, eller se vad problemet är med din.

Går hästen möjligtvis på gräs och har blivet fet? Nu på sommaren är ju problemet att hästarna "rundar" till sig mer än vanligt och sadlen passar dåligt dock är bryet att byter man då sadel nu så får man antagligen problem när hästen återgår till normalvikt = sadeln blir för vid. Är ett dilemma det här med fetknoppar.

Gylle...
Både ja o nej. Hon har gått på bete och fetat till sig. Men jag köpte sadeln till henne för 1 månad sedan. Det är inte förrän nu då jag rider henne svettig som jag ser de torra fläckarna. Sålde precis min westernsadel pga av detta problem, och min nya kommer inte förrän om ca 4-5 veckor. Dilemma... Inte rida barbacka... tro mig... hon är 4 år och inte säker.
Men tack så hjärtligt för dina tankar! :)

/cj

Om man lägger en kilpadd så blir du ju trängre. Men detta är en pad spm höjer sadeln. Det blev faktiskt ett gott resultat. Detta innebär ju inte att jag ska behålla den. Jag har försökt enligt konstens alla regler att få fram hennes storlek på bom, men jisses, det är ju SVÅRT!... Nån som har ett bra knep???
Sedan verkar olika tillverkare ha olika vidder på samma bomvidd. 31 är på en tillverkare smalare på en annan tex. men det akuta problemet är löst!
/cj

Ta ut en sadelmakare eller likande som provar ut sadlar och få din sadel kollad. Den ligger ju inte bra på hästen iaf eftersom den får "sår/torra fläckar" En pad gör nog saken sämre...

Bomvidd 31 på vilket märke???

Bomvidd 31 brukar vara i smalaste laget för många hästar, ca 85 gr.

Ta ut ryggvinkeln på din häst, du kan ta en tumstock eller ståltråd, som du lägger ca 5 cm bakom bogbladen. Verkar det vara en rät vinkel så motsvarar det 90 gr, dvs storlek 32 på Stübben och Wide på Frank Baines.

mvh Jessica

85 gr.

Ta ut ryggvinkeln på din häst, du kan ta en tumstock eller ståltråd, som du lägger ca 5 cm bakom bogbladen. Verkar det vara en rät vinkel så motsvarar det 90 gr, dvs storlek 32 på Stübben och Wide på Frank Baines.Bomvidd 31 på vilket märke???

:o hur mäter man :confused:bogblad till bogblad eller ska man göra som en trekant???

mvh zilla

Bomvidd 31 brukar vara i smalaste laget för många hästar, ca

mvh Jessica

Men Det jag tänkte med padden, (en tjock 5 cm skumgummi/teddy) Var att om sadels lyfts så minskar trycket, eftersom det ligger ett skydd emellan.

Då är det bättre att låta en sadelmakare se över sadeln, kanske räcker det med en omfördelning av stoppningen. Försök tänka dig in i vad som händer om du stoppar i ett par raggsockor i din väl anpassade skor, ja det blir trängre om foten. Precis likadant reagerar en sadel, och är den redan trång vid manken, blir det ju inte precis bättre med en pad.

Snarare låter det lite som om pållen behöver en sadel som är vidare vid manken, man får då se upp så att inte framvalvet stöter emot i manken.

Skulle tro att det är bomvidden (mellan ortspetsarna) som är för trång och då hjälper det tyvärr inte att flytta om stoppningen. Sadeln kommer vara för trång även om den ser ut att ligga bra på hästen. :crazy:

Om däremot bomvidden är korrekt så kan man flytta på stoppning för att få den att passa ännu mer perfekt. :idea:

mvh Jessica

Om du lyfter frambenet på hästen så långt det går (med böjt knä) så får du fram den bakersta punkten för bogbladet, längre fram än så bör inte sadeln åka. Sätt en tejpbit där och gör likadant på andra sidan. Sätt sedan en tejpbit ca 8 cm under den första tejpen. Du ska nu ha 4 st tejpbitar på hästen.

Lägg ståltråden eller tumstocken utefter alla fyra tejpbitarna så har du hästens ryggvinkel. Tumstocken tycker jag är lättast att se vinkeln med, den ska vikas på mitten och spetsen ska vara rakt över manken.

En sadel med mindre bomvidd än ryggvinkeln kommer aldrig att passa.

mvh Jessica

Skulle tro att det är bomvidden (mellan ortspetsarna) som är för trång och då hjälper det tyvärr inte att flytta om stoppningen. Sadeln kommer vara för trång även om den ser ut att ligga bra på hästen. :crazy:

Om däremot bomvidden är korrekt så kan man flytta på stoppning för att få den att passa ännu mer perfekt. :idea:

mvh Jessica

Ja fast vi har ju inte aktuellt objekt framför oss, och att via en skärm bedöma det är ju svårt. Därför är det bättre med en sadelmakare eller annan auktoriserad person inom sadel, möjligen kan det räcka med en omfördelning mest troligt är att pållen behöver en vidare sadel.

Min erfenhet är den att, många sadlar är på tok för trånga och smala. Ibland är den ok, men stoppningen är felaktig.

Det behöver ju inte vara bommen, det kan även vara så att det är mkt stoppning just där. När jag köpte min sadel så fick sadlemakaren stoppa den extra runt manken för att den inte skulle bli för vid. Nu verkar det dock vara dags att plocka ur den/vidga bommen... Såg i dag att han hade torra fläckar en bit nedanför manken han också... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: Alexandra_W
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: Magini
·
Utrustning Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp. Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon...
2
Svar
26
· Visningar
5 122
Senast: Maran
·
  • Låst
Utrustning Ja, det är en till sadeltråd:o Igår var jag ute och skrittade i dryga två timmar med nya sadeln. Det är första gången jag rider ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 694
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka