sadeltips till shettis!

BulletForMyValentine

Trådstartare
Ännu en sadeltråd!:o:D

Jag har nu fattat att ja behöver en ny sadel till shettisen.
Det är inte det att den inte passar hästen, den sitter som en smäck:D:p.
Det är för att min rumpa är för stor för sadlen.
Jag har sneglat lite på att skaffa en galoppsadel då jag helst/mest rider barbacka, men vill ha lite xtra stöd när hästen inte har gått på ett par dagar o han e pigg.

Men nu till frågorna:
1/ Jag vet nästan inget om galoppsadeln o dess storlekar på sits o bom, så ja vore tacksam om ni kan beratta lite hur det funkar med strl osv.

2/ Då hästen är lite överbyggd behöver han svanskappa Går det fästa en svanskappa på en galoppsadel utan att behöva gå till sadelmakarn?:confused:

3/ Vad bör jag titta efter? Pris, kvalite osv.

4/ Är det ihuvudtaget smart att skafffa en galoppsadel till att bara skogsmulle-rida? För-nackdelar?

Mkt tacksam för svar!!:bump::bow:

//B

Kom på att denna tråd kanske skulle ligga under galopp men isf får nu flyffa den.:)

Sv: sadeltips till shettis!

du kan inte köpa en likadan som du har fast större då? :) Hur stor sadel behöver du?

Sv: sadeltips till shettis!

Köp en sån där gammal hederlig ponnyputa.. inte dem nya med bakvalv i plast utan de helt i läder. De är platta så det blir liksom barbacka men med lite stöd ändå, och du kan ha svanskappa, jag har flera sånna som jag hade till mina schettisar och en del ponnyer då jag var liten :)

Finns ju ingen bom på dem så dem passar alla och dem funkade iaf för min feta rumpa :)

betydligt billigare och bättre än en galoppsadel men du får nog ändå det du är ute efter..

Liknande trådar

Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 006
Senast: Tjockisina
·
E
Träning Behöver verkligen hjälp! Ska rida in en shettis nu, hon är 6år, blivit riden och körd för några år sen men efter det har de inte hänt...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö har bara haft kallblod o stora ponnyer innan så nu undrar jag hur mkt hö en shettis behöver per dygn. shettisen är en valack på ca 1...
Svar
17
· Visningar
5 313
Senast: arabia
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama