Sadeltillpassning

Noteca

Trådstartare
Hur gör man för att kolla om bommen är för trångt vinklad från ryggraden och ut mot magen? Det är ju typ omöjligt att känna med handen? Skålningen är ju lättare och den syns ganska bra efter ridning tycker jag. Min häst höjer ryggen ganska mkt vid arbete. Sadeln jag har nu ligger lite i bro nör hon står på stallgången, men efter ridning så har hon ändå avtryck längs hela sadeln! Hur noga ska man vara med att den ligger jämnt även stillastående? Jag jobbar ju inte henne hela tiden under ridningen heller... Tänker att den kanske broar när vi bara "åker häst"?

Sv: Sadeltillpassning

Om du ska ha en sadel som ligger perfekt vid alla situationer och alltid får du nog ge upp :angel:

Jag tänker lite att om hästen kan jobba ordentligt, om sadeln inte lämnar några märken eller skav, då är det ingen fara.

Hehe, jo du har nog rätt, man blir ju gråhårig av sadlar... :-/ Jag får rida lite till i sadeln då och se vad som händer.
En annan fundering, många säger att man ska prova sadel på ryggen utan pad. När jag lägger denna utan pad är den aningens för vid i forken och den nuddar manken. Men med paden under blir vinkeln jättefin där fram och jag kan dra handen under även uppsuttet. Hur tolkar man det?? Är det igentligen fel?

Lägg en vit laken under sadeln så du få ett "imprint" monster som du kan se.

Vid "bridgeing" ta ditt Navaho filt och göra ett Militar Vikning i mitten for att fylla upp tom rum under sadeln.

Leafhillranch det har jag gjort och det ser helt ok ut även fast jag tycker sadeln ligger i "bridgeing" när hästen står still. Får prova militärvikning! :-)

Hur ser en militärvikning ut? Har samma med min häst, när hon lyfter ryggen ligger sadeln bra, men vid slapperidning så glappar det nog lite...

Tack for den siten, härlig med dom gammle.
Den svenska militär vikning är lite annalundeaan i den Amerikansk Cavalry

For den typ av vikning man behöva med en western sadel som bridge hästens rygg är att lägga utt din 60"x30" Navaho filt och ta ena kort enda och trapp steg vis vika den fram och tillbaka 3-gånger i mitten av filten.

Tack för länken! Den va ju görkul! :D

Har ju faktiskt en gammal sabel här hemma... kanske ska testa på lite kvartshugg! ;)

Och självklart vikningen!

Senast ändrad:

Husarerna använder ju manskapssadel, så det är inte riktigt samma storlekar osv. Men principen.

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 793
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Dressyr Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar med denna fundering, men vad gäller att sadeln ska ligga i våg, gäller det oavsett hur...
Svar
15
· Visningar
2 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka