Sadeltillpassning/cutback pad?

S

Sasse_

Provade en sadel som låg både still och bra på min häst`s rygg, den var också kanon skön att rida!

Problemet är bara att han har ganska mycket manke, så utrymmet mellan manke och "framvalv" (kommer från engelsk ridning) :) Rymnde bara 2 fingrar när sadeln låg på ryggen och endast 1 finger emellan med mig i sadeln... Lite tajt alltså, man ska ju ha minst 2 fingrar emellan för att utrymmet ska vara tillräckligt har jag läst.

Jag har jätteproblem att hitta en sadel som ligger bra! För endera så är den för trång i bommen och klämmer på sidorna om manken, men då är utrymmet upp till manken ok. Men då hästen är rätt grov och behöver vidden för att inte det ska trycka så blir sadlarna istället att hamna ner på hans manke med för lite utrymme där... Detta problem uppstår med alla sadlar jag provar :cry:

Till frågan kan detta avhjälpas med en cut back pad? Eller måste jag absolut ha dessa 2 fingrar emellan för att våga köpa sadel?

Tacksam för svar!

Sv: Sadeltillpassning/cutback pad?

Mitt tipps leta vidare;) annars haka på Bill här på forumet han e expert o gillar sadelfrågor, han tar gjärna emot PM..:p

Älskade att rida i den förra sadeln jag provade det var en Rocking R reiner... Kanon skön! :) Men men... Jag köpte den inte... Fortsätter prova mig fram, lånat en nu ikväll för att prova imorgon en Premier Rawhide reiner... måtten mellan conchos och bomvidd är de samma på denna som på Rocking R sadeln, så faran är väl kanske att även denna ligger på manken uppifrån :confused:

Så återigen alla sadelexperter där ute! Hur löser jag problemet? Kan en cutback pad hjälpa så det kan bli fritt utrymme ovanför manken?

(Hoppas att hästen ska muskla sig mer och slutligen lyfta upp sadeln, som det är nu är han en aning inklämd pga. att engelska sadeln trycker lite, men det är samma problem där med engelska sadlar, endera trycker de runt manken eller så ligger de på hans höga manke, sadel experter och utprovare inom engelska sadlar har gått bet och gett upp!)

Hade hoppats att det skulle vara lättare med westernsadlar och deras annorlunda utformande just i framvalvet, men icke... de är lika snåla på utrymme de med verkar det som!?!?!? :cry:

*HJÄLP*

hej.
men om det är så att det är svårt att hitta sadel som passar, införskaffa då en cutback o prova sadeln med den, om det fortfarande inte fungerar kan du ju alltis sälja padden, men allt för att sin häst ska ha det bra kan det ju vara värt o prova...kanske,..
hoppas det går bra o berätta hur det går!

Provade Premier sadeln nu idag! :D Och den låg exakt likadant som Rocking R sadeln endast två fingrar emellan manke och framvalv när vi la på den! För övrigt bra...

Jag har en cut back hemma (förra sadeln provade jag hos säljaren och hade inte padden med)... Nu la vi på cut back padden och vips så var det utrymme emellan sadel och manke :bump::banana::bump:

När jag satt i var det två fingrar och allt såg bra ut... Men den var långt ifrån så skön att rida i som Rocking R sadeln... (+ att fendrarna var för långa för mig)

Så nu jagar jag den försäljaren till Rocking R sadeln och hoppas hon har sadeln kvar, för jag vill köpa den på öppet köp och ta hem och prova med cut back padden... Hoppas hoppas hoppas, jag får tag i henne och att hon har sadeln kvar!

För när det funkade med Premier sadeln borde det ju funka med Rocking R sadeln de var så pass lika och hade samma mått mellan bom och mellan conchos osv... :)

Hoppas jag nu kan ta mig ur western sadel djungeln... Jag ser en ljusning en öppning långt bort i mörkret! ;)

woho! kul att höra!
hoppas du får tag på henne!
visa oss sen det nöjda ekipaget!

Hehehe... Dåligt med bilder här! :)

Men Rocking R sadeln har jag! (+en bra padd). Men...

Efterlyser nu tips på cutback paddar, utan bilt up, gärna snygga sådana som kan funka på tävling!?! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 943
Senast: caballus
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 993
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·
Utrustning Provade en sadel idag på pållen. Den låg bra och pållen trivdes i den :up: Det är en mycket bestämd dam som säger ifrån direkt om något...
Svar
12
· Visningar
2 351
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka