Glamoure

Trådstartare
Har en sadel som är utprovad av spec. för något år sen. Nu i vinter har den börjat skava av min hästs hår under bakre delen av sadeln. Några tips ?

Sv: Sadelskav

Dels så kan mycket hända med en hästrygg på ett år, så jag skulle kolla sadeln igen.
Men annars så är det rätt vanligt med skavsår nu i fällningstider.
Renskinn är väl det bästa mot skav men även en fårskinnspad mellan rygg och schabrak kan funka, om den får plats och inte gör sadeln för trång.

Tack för tipsen ;) min sadel är bara 2 år gammal, ser fortfarande ny ut - skall prova med renskin alt. fårskinnspadd om den får plats. Ha en bra dag :D

Bara?! Varje halvår rekommenderas översyn och ev. omstöpning/komplettering. Är det en helt ny sadel är det efter senast 6 månader. Ny stoppning sätter sig mycket och snabbt.

Jag lämnade in min på omstoppning förra veckan.
Köpte ny för ett år sedan
Ojoj vilken skillnad det blev. Att jag inte gjorde det tidigare!!!

Rekommenderar starkt att stoppa om, om sadeln fortfarande passar såklart.
Sadelns passform kan delvis justeras med ny stoppning också

När jag köpte min sadel med hjälp av sadelutprovare så rekommenderade de återbesök och kontroll efter sex månader.

Med största sannolikhet behöver sadeln stoppas om (om det går såklart) eller bytas ut, som flera tidigare sagt. :) I mitt stall verkar jag vara en av få som tar med hästen till sadelmakaren för omstoppning, de övriga kan inte förstå att min häst eller den ett år gamla ullstoppade sadeln ändrar på sig så snabbt...

Min häst fick också skav av sin sadel just i bakpartiet för nån månad sedan (hade redan då lagt märke till att den behövde ses över men hade inte råd just då), så lade ett fårskinn under tills jag kom iväg till sadelmakaren. Efter omstoppningen ligger sadeln som den ska igen och inga skav syns längre. :)

Min häst fick likadant ett halvår efter utprovning och vi åkte tbx för kontroll. Den stoppades om men skavet försvann inte riktigt och så åkte vi till en annan utprovare som konstaterade att sadeln helt enkelt inte passade längre.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
677
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 461
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V