Sadelråd?

Nox

Trådstartare
Skulle uppskatta råd av Bukes samlade sadelkompetens. Mitt nya sto fick sin sadel med sig vid köp, enligt uppgift utprovad och omstoppad efter henne förra året. Upplever dock inte att den ligger riktigt bra men är själv ingen sadelexpert. Vad tycker ni? Kommer givetvis ta ut en sadelutprovare men eftersom hon är lite nervig och nyligen hemkommen vill jag att hon ska hinna finna sig tillrätta först.

13518167_10153842827971871_80306377_o.jpg

Rygg. Lätt svängd, hög manke.

13509389_10153842828056871_1120767848_o.jpg

Med sadel

13509844_10153842828991871_1331747730_o.jpg

Med sadel

13523662_10153842825871871_760711482_o.jpg

Sadeln är en Prestige Golden star.
Tolkar jag det rätt att den är 16 tum i sätet och ursprungligen 35 men omvärmd till 36 (vid?)?

Vad skulle ni kunna tänka er för sadel som vore lämplig till detta sto? (hopp/allround) Tacksam för råd att ha i åtanke när det blir dags för sadelutprovning.

Ingen? Skulle bli så tacksam för lite input för att ha något på fötterna när jag letar lämplig sadelutprovare.

Har du nån bild framifrån så man ser hur den ligger runt manken? Ser nästan ut som den är för smal så den inte kommer sig ner runt manken så att säga men annars verkar den ligga i någorlunda balans. Hur känns den att rida i? Glappar den? Ser ut som den skulle kunna följa med rumpan upp vilket iof inte för så mycket bara den inte glider i sidorna också

• Gilla
Reactions: Nox
Skulle uppskatta råd av Bukes samlade sadelkompetens. Mitt nya sto fick sin sadel med sig vid köp, enligt uppgift utprovad och omstoppad efter henne förra året. Upplever dock inte att den ligger riktigt bra men är själv ingen sadelexpert. Vad tycker ni? Kommer givetvis ta ut en sadelutprovare men eftersom hon är lite nervig och nyligen hemkommen vill jag att hon ska hinna finna sig tillrätta först.

13518167_10153842827971871_80306377_o.jpg

Rygg. Lätt svängd, hög manke.

13509389_10153842828056871_1120767848_o.jpg

Med sadel

13509844_10153842828991871_1331747730_o.jpg

Med sadel

13523662_10153842825871871_760711482_o.jpg

Sadeln är en Prestige Golden star.
Tolkar jag det rätt att den är 16 tum i sätet och ursprungligen 35 men omvärmd till 36 (vid?)?

Vad skulle ni kunna tänka er för sadel som vore lämplig till detta sto? (hopp/allround) Tacksam för råd att ha i åtanke när det blir dags för sadelutprovning.
ser inte helt rätt ut, ligger lite väl mycket uppe på. men om den ligger an hela vägen (känn mellan bossa och häst) den inte glappar eller gungar (tryck på framvalvet och se om den rör sig, gör likadant med bakvalvet).

ligger den stabilt och inte kasar bak eller fram så är den godkänd att rida i tills du kan ta ut en sadelutprovare :).
men rekommenderar att du tar ut en utprovare :)

• Gilla
@Jjuulliiaaa Tack för input, ska ta bild framifrån.

@Buck Den ligger ganska stabilt, men känns som du säger som om den ligger lite mycket "uppe på"... Sadelutprovare kommer ut på fredag, hon lyckades klämma in mig innan semestern, men känner som sagt att det vore vettigt att själv ha lite idéer också.

@Jjuulliiaaa Tack för input, ska ta bild framifrån.

@Buck Den ligger ganska stabilt, men känns som du säger som om den ligger lite mycket "uppe på"... Sadelutprovare kommer ut på fredag, hon lyckades klämma in mig innan semestern, men känner som sagt att det vore vettigt att själv ha lite idéer också.
du kan nog rida i den fram tills dess, men hästen ska ju såklart ha ngt som ligger lite mer på henne, om det finns dvs ;). ingen större koll på vad som kan passa smäckra ponnyer men t ex ngt kort och svängt ska hon ha. dock så ska bommen följa ryggens svängdhet vilket nog är största utmaningen då svängen är väldigt tidigt på ryggen och sen sluttar ganska rakt uppåt mot länden.

• Gilla
@Buck Hon är förvisso ingen ponny ;) SWB 155 cm :) Så ett litet nätt halvblod. (16" är i minsta laget för mig.) :)

@Buck Hon är förvisso ingen ponny ;) SWB 155 cm :) Så ett litet nätt halvblod. (16" är i minsta laget för mig.) :)
155-145 sak samma ;). Längre sits kan du nog ha, är bara att ryggen ser kort ut så en 18" djup dressyrsadel med kilbossa går nog bort ;). Är nog att sadeln är så mycket ovanpå som gör att hästen ser mindre ut iofs :p

• Gilla
rent spontant så tycker jag det ser ut som att den är för hårt stoppad, alltså för mycket stoppning i bossorna. Jag tror att det skulle se bättre ut om man bara plockade ur en del stoppning, medan man bibehåller balansen i sadeln. Alltså så att stoppningen bara blir lite tunnare överallt.

rent spontant så tycker jag det ser ut som att den är för hårt stoppad, alltså för mycket stoppning i bossorna. Jag tror att det skulle se bättre ut om man bara plockade ur en del stoppning, medan man bibehåller balansen i sadeln. Alltså så att stoppningen bara blir lite tunnare överallt.

Det var ungefär det sadelutprovaren sa, hårt stoppad/hårda bossor men hon tyckte inte att den låg så mycket "uppepå", och låg an hela vägen. Däremot konstaterade vi efter att hästen gick bra mycket bättre med en annan sadel, det var som natt och dag :o Efter flertalet provade sadlar blev jag en fattigare matte men en Prestige Roma Jump och en gladare häst med perfekt liggande sadel rikare :)

Tänkte vid första inlägget "den hästen ser ut som en Roma-häst", blev lite roligt när jag läste sista, då behövde jag inte tipsa dig om den iallafall! :D golden star tycker jag inte är nått kul att sitta i och speciellt inte en för liten sådan :)

• Gilla

Liknande trådar

Utrustning Jag har just nu en prestige golden star som passar hästen helt ok, utprovad av sadel magasinet som tyckte att den låg bra trots att den...
Svar
5
· Visningar
2 457
Senast: finaste
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 086
Senast: Morran
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 377
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: Stellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama