Sadelprovning..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Nu har jag och ElAmir har sadelprovning med befintliga sadlar. Vi kan ta min häststackare först:

Först dressyrsadel modell "ligga på marken och skratta"
IMG_0081.jpg

IMG_0079.jpg

Dressyrsadel thorowgood (eller hur det nu stavas)
IMG_0070.jpg

IMG_0071.jpg

IMG_0072.jpg

Sen nån halvblandning:
IMG_0073.jpg

IMG_0074.jpg

IMG_0075.jpg

forts...

Sv: Sadelprovning..

Och så den andre hästen: Nyinköpt fd travare, kom till oss i ganska smalt tillstånd men har redan gått upp en hel del.

Han ser ut så här:
IMG_0098.jpg

IMG_0097.jpg

Och testade samma sadlar, dressyrvariant 1:
IMG_0096.jpg

IMG_0095.jpg

IMG_0094.jpg

och thorowgood: (eller vad den nu heter..):
IMG_0093.jpg

IMG_0092.jpg

IMG_0091.jpg

forts..

och mellanvarianten:
IMG_0085.jpg

IMG_0086.jpg

IMG_0087.jpg

Och då är våra frågor:
1. Hur se de ut? Är det någon sadel som är bra på någon häst?
2. Var är det för rätt/fel på alla sadlar.. Vi vill lära oss:-).

Tacksamma för hjälp!

/Lavinia och ElAmir, som haft sååå skoj idag!

Absolut ingen av sadlarna på skimmeln!! Alla är för smala. ;) Vad rider du med för sadel nu ?

Ingen ser ut att passa varmblodet ordentligt heller. Men om jag skulle välja någon till varmblodet tror jag att jag skulle ta hoppsadel nr två. Dock tycker jag inte att bossorna följer ryggen ordentligt på bilden tagen bakifrån. Dressyrsadeln och sadel döpt till mellanvarianten ser ganska smala ut mellan bossorna? Hur många fingrar får du in i kanalen mellan?

Om han går upp mer i vikt och sätter muskler är nog alla förutom kanske hoppsadel nr två och brun hoppsadel alldeles för smala bomvidder.

Thorowgooden verkar nästan för rak ?

Den bruna hoppsadeln skulle nog tippa fram och ta i manken om du spänner sadelgjorden, den är för vid och låg.

Vaddå?? :confused::confused: Ska man inte ha mankfrihet på sadlarna?? :D:D

Haha..

Visst är den härlig!! Och det är inte bara mankfrihet- man slipper nästan ländtäcke också!

Man kan ju få hoppas liksom och den blev så rolig att den bara måste vara med!!

/Lavinia

Hej!

Det var några sadlar som var riktigt smala mellan bossorna- ffa i bak.. En av dom såg ut att sitta rätt ok i fram, men låg på ryggraden i bak- vilken det var minns jag inte nu, men gissningsvis en av de du påpekade:-).

Just nu rider jag barbacka, vi har precis börjat trava efter 2 månaders vila och ja.. det verkar inte som om det finns alltför många sadlar som passar fina fröken..

Och herr varmblod ska få skor imorgon och sen ridas igång är tanken- eller kanske tömköras så han får lite muskler också:-).

Och den bruna är en M&N i vidd 34, dvs xxv (hos dom, ska tydligen motsvara xxxv i andra märken) så den är allt annat än smal.

/Lavinia

Vilken har du tänkt rida varmblodet i?

Skimmeln skulle nog kunna ha en bomlös?

Annars har globus ganska breda sadlar.

Har du haft M&N sadeln på skimmeln ridigare eller?

Hej!

Jag kommer inte rida varmblodet alls- det får ElAmir sköta alldeles själv:-). Hon tänkte sej nån av hoppsadlarna, men jag minns inte vilken- den vi tyckte låg bäst iaf. Inte riktigt aktuellt att skaffa en ny när han inte har några muskler.

Bomlös är jag mycket tveksam till på fröken skimmel, hon har en extremt kort rygg och knuffar fram/åt sidan allt som hamnar för långt bak. Och jag vill kunna hoppa och galoppera utan att riskera att sadeln snurrar. Hon är även väldigt känslig för när saker hamnar för långt fram (och har även som smal en välvd revbensbåge som skickar fram de flesta gjordar och därmed sadlar). Mycket bestämd dam! Globus tror jag vi har testat några av (om jag inte minns fel) och de vi hittade var för smala. Det är inte alldeles lätt att hitta nånting till någon som är extrembred och extremkort!

M&N är utprovad till henne för 1.5 år sen, den enda som var tillräckligt bred OCH kort- den är 16 tum och ponny/juniorsadel. Fröken är ca 155 cm hög..

Vi tror övriga sadlar är 17, men flera av dom är märkeslösa utan någon märkning alls.

Frågan är om thorowgooden kan funka med vidare järn, nu satt det ett "vid" i.

/Lavinia

Hej!

Nej hon är fet och har inte kunnat motioneras på 2 månader pga hälta. Hon har en välvd revbensbåge också, tyvärr. Men inte det minsta dräktig om inte nån av de betäckande valackarna från i somras skulle råkat vara hingst- och det hoppas jag verkligen att de inte var.

/Lavinia, som bantat häst i 2 månader. Hon är nästa smalast i hagen, varmblodet smalast- men inte 17 hjälper det

Såg att det fanns en tråd som folk hade skrivit ut hur många grader det var på vidden på olika sadel märken. Du kan ju kolla där vad som verkar bredast. Din häst måste väl ha de xxxvidaste som finns :P

Thorowgooden, hur mkt vidare kan man göra den ? Känner mej lite skeptisk... men minst två bomvidder vidare måste du nog ha den.

Du skulle kunna leta efter en griffin endurance xx-vid. Bossorna gör att den sadeln är vidare än tex cob dressyr xx-vid.
Den är kort också.
PICT0231.jpg

// Linda

Tack för tipset.

jättebred fröken med dunderkort rygg gör det verkligen inte lätt för matte, som helst vill rida i fullt ös- men då helst INTE barbacka!

/Lavinia

Men om hon har så kort rygg så borde ju bomlöst fungera ganska så bra? Eftersom det bara blir tryck där man sitter.

Och jag tror att om du bantar henne ordenkligt så blir det nog betydligt lättare att hitta en sadel som inte glider fram. Pselma hade ju samma problem, hittade aldrig nåt som inte gled fram, men nu kan jag rida i min sportsaddle igen och den ligger där den ska! Helt underbart! Jag har dock inte tagit nån längre tur än, så jag vet inte om hon klarar av att ha den på en distansritt, men på träning funkar det iaf.

Pselma gick på hissnande lite 5 kg hö/dag när hon bantades, ca 7-8 kg när det blev så där kallt. Sedan hade hon halm att äta med, både i hagen och i boxen.

Hej!

Bantning pågår, men är något besvärligt när övriga hästar i hagen inte anses feta (fast dom är klart värre än hon är). "Vi kan ju inte begränsa maten, dom svälter/fryser/är gamla/whatever"... Och min dessutom precis börjat skritta. Hon fick klart mer MJ förra vinter och var på på gränsen till för smal så jag misstänker att kan jag bara sätta igång henne på riktigt kommer kilona rasa..

(Vi hade en bantarkompis tidigare, men han betäckte ett av de andra stona och fick inte bo kvar och det är inte lätt att påverka övriga att deras hästar är feta. Alternativet är sjukhage men vill inte riskera att hon ska galoppera runt på liten 4kant i 2 timmar tills jag kan komma och ta in henne(de andra går in mycket tidigare).

Halm har jag försökt hitta, men det finns bara lååångt bort eller i storbal. Långt kan jag inte ta mej och storbal finns inte plats för:-(. Och sänka ts går knappt tyvärr.. Hon blir instant dålig i magen.. hmm fast då går hon ju ner förstås (:idea:;) ).

Jag tror det blir svårt att hitta en bomlös som ligger där den ska, tyvärr. Hon är verkligen kortryggad och varje gång nån sadel legat minsta lilla för långt bak har hon skickat den åt sidorna- mycket effektivt!. Oavsett om det ligger vikt i sadeln eller ej mao. Och med tanke på bristen av manke hamnar nog bomlösa på samma ställe som de flesta bomsadlar- på manken och i armbågarna och då vägrar hon gå- hon talar iaf om när nåt är fel!!! Och som jag sagt tidigare.. Hoppa i bomlös.. Ska ju inte vara så bra säjer dom..

/Lavinia

Har du provat bomlöst?

Jag har haft bomlöst på rätt många hästar, bland annat en som blev totalt skogstokig av för långa (bom)sadlar, men med bomlöst gick det! Min sportsaddle låg på den hästen över manken och bak på korset, men det fungerade eftersom min vikt hamnade på rätt ställe och den delen av sadeln som var för långt fram och för långt bak är ju igentligen då bara som ett tungt täcke eller liknande.

Jag tror att nyckeln till att hitta en sadel till din dam heter bantning, för med en så pass stor mage att putta fram sadeln med så tror jag inte att det spelar någon roll hur bra sadeln passar ryggen, magen kommer vara ivägen ändå.

Har du provat att ha munkorg på henne?

Nej, att hoppa i bomlöst är inget man ska ge sig på (mer än enstaka skutt över stockar i skogen typ), men en bomlös kan vara en bra sadel att rida ut i eller rida dressyr i, och har man en sadel som verkligen passar 100% de dagarna så måste ju inte hoppsadeln passa 100%, det räcker med kanske 90% då.

Men som sagt, med den magen tror jag inte att du hittar en enda sadel som inte glider fram. Pselmas mage var mkt mindre, och hon har rejäl manke, och ändå gled ALLT fram.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31