Sv: Sadelprovning..
Har du provat bomlöst?
Jag har haft bomlöst på rätt många hästar, bland annat en som blev totalt skogstokig av för långa (bom)sadlar, men med bomlöst gick det! Min sportsaddle låg på den hästen över manken och bak på korset, men det fungerade eftersom min vikt hamnade på rätt ställe och den delen av sadeln som var för långt fram och för långt bak är ju igentligen då bara som ett tungt täcke eller liknande.
Jag tror att nyckeln till att hitta en sadel till din dam heter bantning, för med en så pass stor mage att putta fram sadeln med så tror jag inte att det spelar någon roll hur bra sadeln passar ryggen, magen kommer vara ivägen ändå.
Har du provat att ha munkorg på henne?
Nej, att hoppa i bomlöst är inget man ska ge sig på (mer än enstaka skutt över stockar i skogen typ), men en bomlös kan vara en bra sadel att rida ut i eller rida dressyr i, och har man en sadel som verkligen passar 100% de dagarna så måste ju inte hoppsadeln passa 100%, det räcker med kanske 90% då.
Men som sagt, med den magen tror jag inte att du hittar en enda sadel som inte glider fram. Pselmas mage var mkt mindre, och hon har rejäl manke, och ändå gled ALLT fram.