Sadelproblem

underhill

Trådstartare
När vi köpte ponnyn köpte vi även med de sadlar förra ägaren hade provat ut åt henne hos Mustang Hästsport. En Crown Aragorn dressyr och en Walsall hoppsadel (vet inte modell). Hästen var för smal när hon kom (revbenen syndes lite för tydligt), och har sedan dess varit mer normalviktig. I början låg sadlarna bra, och vid första anblick gör de det nu också. Men kollar vi närmre ligger de inte an helt under ryggen (ligger inte an i mitten) och under ridning glider de lite (en cm) och ser ut att hamna i bakvikt. Under förra hösten paddade vi med en korrektionspadd, vilket hjälpte något, men inte helt. Dock tog vi inte tag i problemet på grund av dålig ridhustillgång som också gjorde att hon blev tjock. Nu under våren har hon börjat bygga muskler, men nästan enbart runt manken. Idag anmärkte även kiropraktorn om att hon inte bygger muskler där bossorna ligger an. Tack vare detta har pappa gått med på att på något sätt få ponnyn till Mustang trots att det ligger 40 mil bort samt att hon är svårlastad.

Nu till frågan: har Mustang svängda sadlar? Dessa sadlar är utan tvekan inte svängda, och några sadlar som legat bra på hennes rygg är Amerigo Vega och CC (dock kommer vi inte köpa så dyra sadlar pga ekonomin), eller blir det en lång resa i onödan?

Låter ju galet att behöva åka så långt :eek: finns det verkligen ingen sadelutprovare närmare? Eller någon annan duktig person som vet hur det ska vara.

Om det är långt eller inte beror ju på vart TS bor.

Om ponnyn har ändrat sig i kroppen sedan ni köpte den är det kanske inte så konstigt att de gamla sadlarna inte passar längre.

Mustang håller på att lägger ned sin verksamhet, har rea på det mesta, dock ej sadlar om jag förstod det hela rätt. Du kan ju alltid ringa och fråga om de har de märken som du vet legat bra tidigare.
Men, ja varför skulle de inte ha svängda sadlar?

Läste noggrannare nu, jo 40 mil är ju ganska långt, speciellt med svårlastad ponny. Det måste ju finnas någon sadelutprovare närmare än så ? Googla :) Lycka till !

Problemet för oss är att i och med att sadlarna är köpta hos Mustang har vi möjlighet att byta in sadlarna mot priset vi köpte de för minus slitage. Det skulle för oss innebära närmare 20.000 kr tillgodo inför nästa sadelköp. Om vi provar ut närmare (som absolut skulle vara enklare) måste vi först sälja dessa sadlar vilket är en svår process och riskera att vi tappar flera tusenlappar på prutning etc :(. Annars hade vi antagligen kunnat tagit ut AB Nian Hästsport, då de har kommit ut till närliggande stall flera gånger.

Vet någon sadelutprovare som annars tar sadlar i inbyte vid utprovning, som kan komma ut eller finns närmare? Vi håller till någon km söder om Sundsvall.

Fast de (Mustang) drar en hel del på värdet ändå, slitagemässigt. Så har du en sadel som är inköpt för 18000 kr och den är 3 år gammal kanske du bara får 10000 för den vid ett inbyte, det var ungefär vad jag fick för min. Har du kollat med din lokala sadelprovare om inte de tar inbyte ? Många gör det om det är en bättre begagnad sadel av känt märke.
Tyvärr känner jag inte till någon i dina trakter.

Jag ska höra med den sadelutprovare jag vet om som jag tog ut till min förra häst för några år sedan, men i övrigt har vi få sadelutprovare där jag bor... När vi köpte sadlarna förra året av ponnyns förra ägare dubbelkollades sadlarnas värde, och på ett år kan jag inte tänka mig att priset sjunkit med mer än 1500 kr totalt. Men i och med att jag inte provat ut sadel själv med dem vet jag inte, och det du säger kan nog stämma..

Du kan få mycket tydlig bild från Mustang över de prisavdrag de gör om du ringer dom. Sen blir det enklare att räkna ut om det är värt att åka så långt. Mustang håller på och avvecklas så kanske gäller andra regler nu. Just nu har dom några sadlar på rea, så brukar det inte vara. De har sadlar för alla ryggar, gigantiskt lager. Hoppas ni hittar rätt :)

Det brukar vara svårt få samma pris som Mustang erbjuder inbyte. Jag fick avdrag 1500 kr på en ett år gammal sadel i 15000 kronorsklassen. Men kolla vad de skulle byta in dem för. Och vad någon annan byter in för. Och räkna på vad 40 mil med transport kostar...

Nej, och sannolikheten är att hästen inte är i optimalt skick för sadelutprovning när man kommer fram heller, lite urvätskad och trött. Det är ju som när man ska ha mätintyg, en trött urvätskad häst kan vara ett par cm lägre än en piggelin, och de centimetrarna sitter i muskulaturen runt bog och manke.

Nej, och sannolikheten är att hästen inte är i optimalt skick för sadelutprovning när man kommer fram heller, lite urvätskad och trött. Det är ju som när man ska ha mätintyg, en trött urvätskad häst kan vara ett par cm lägre än en piggelin, och de centimetrarna sitter i muskulaturen runt bog och manke.

Nej. Jag skrev det inte men tänkte övernattningen natten innan. Alltså säg åka ner fredag. Hästen får vila över natten osv och så utprovning på lördagen och åka hem efter den.

Fasiken, det är en lång resa och i och med att Mustang avvecklar verksamheten så finns det risk att sadelutbudet tunnats ut, dvs lång resa med risk att ni inte hittar exakt det ni är ute efter ändå.

Jag hade provat att sälja sadlarna på annons alt via utprovare och tagit ut lokal utprovare som man har möjlighet att etablera ett långtidssamarbete med, även om man förlorar något i värde på sadlarna.

Lite vanskligt att transportera en häst 40 mil ohh därefter prova ut sadel.
Också vanskligt att köpa sadel av någon som skall lägga ned sin verksamhet, då förlorar du din möjlighet till att utnyttja garanti och reklamation.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 366
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka