Niki

Trådstartare
Jag vet att det diskuterats förut, men...Upptäckte att hästen musklat ur något och att sadeln inte längre ligger an lika mycket mitt på som den brukar. Schabraket är däremot smutsigt vid bak och framvalv.
Har diskuterat med ett par kompisar och vi tror att den bästa varianten skulle vara att använda någon slags padd under sadel tiills hon breddat sig igen. (sadeln är utprovad och skulle ha breddats i höstas då den nästan var för smal).

Vad ska man välja för sorts padd? (tänker inte byta sadel för att den nuvarande om en till tre månader passar perfekt igen)

Hur stor är skillnaden på billigaste teddyvarianten och en fårskinnspadd? Har snälla stallpolare så jag kan få prova teddypadd, fårskinnspadd och gelpadd innan jag köper något själv (som hästägande student är man lite försiktig med utgifterna...).

Sv: Sadelpadd

Någon som vet?
Har inte hittat de gamla trådar som borde finnas.
Vad är för- respektive nackdelar med de olika varianterna?

Jag anser att det är okejj att padda upp om hästen t ex. musklat ur, men jag tycker inte att man ska padda för paddandets skull.. ;)

Om jag behöver padda upp så använder jag någon av dessa:

400341.jpg

Eller

400069.jpg

beroende på hur mycket som ska läggas till..

Lycka till :)

Använd en fårskinnspad eller en BRA gelpad (men de är minst lika dyra som fårskinnspaddarna...). Teddyvarianterna eller skumgummipaddarna är inte stötdämpande för fem öre.

En fårskinnspad (eller helt enket päls/hud från annat viltdjur som du bara klipper till) är det bästa. Stötdämpande och lagom tjockt.

Gelpadden är ju inte till för att padda upp utan för att stötdämpa. Inte särskillt tjocka är dom, men som sagt det beror på hur mycket som ska byggas på. :)

Om sadeln ligger an ojämnt, så kan du ju inte padda upp med en jämntjock pad. Det blir ju som att sätta på sockar när du har skoskav... ;) Skaffa tex en vojlock med fickor där man kan stoppa in stoppning där den behövs. Eller sy en egen. Grandeur har tex sådana.

-svarar alla-

Funderar på hur mycket som behöver byggas på. Provade kompisens fårskinnspadd (tjock) och hästen verkade gilla den - men nu var schabraket bara smutsig vid bakvalvet. Det kan ju bero på att hela schabraket rört sig en aning där; det som var näst mest smutsig var "hörnen" på schabraket där den inte ligger an på hästen. Ska konferera med stallpolarna (som kan se schabraket - lite svårt att förklara). Dock var pälsen vi bossornas hela anläggningsyta lite ruggade som om det hade varit lika mycket tryck hela vägen (eller icketryck??) Hoppas det går att förstå - svårförklarat.

Att sy en padd verkar ju på sitt sätt bra - men hur stora ska fickorna vara, hur får man ett jämt tryck och vad stoppar man i dem?

Är det viktigt att padden är stötdämpande eftersom den "bara" ska fylla upp för de muskler som just nu saknas?

:bow: för alla svar - och nu kom jag på ännu fler frågor :D

Alla paddar är till för att fylla ut och gelpaddar och fårskinnsvarianter är stötdämpande.
En pad ska inte vara tjock, oftast skiljer det sig 1 cm mellan de olika bomvidderna, och har man en 33 bom på en häst som behöver 29 ska man byta sadel. En pad är till att ha innan hästen har musklat sig den sista centimetern innan sadeln passar.

För att spara på hästens rygg är det ju självklart bäst att käpa en pad som är stötdämpande.

Om den bara tryckte längst bak så var padden för tjock. Finns olika tjocklekar på paddarna och du kanske behöver en som är ganska tunn?

Jag läste visst inte det med att sadeln bara låg an fram och bak: en pad löser inte det. Du måste byta sadel.
Sadeln är för rak för hästens rygg (eller så jobbar inte hästen som den ska. När du provred sadeln kanske hästen verkligen jobbade med ryggen så ryggen också blev rakare, men han kanske inte har velat gå så bra senaste tiden? )

Även min känsla är att padden bara ska vara för att fylla ut -men när man sedan ser argument att den padden ska det vara (mest bara) för att den är stötdämpande undrar man vad man missat ;)

Jag diskuterade med två människor i stallet (som jag vet är noga med sina hästar och har vettiga åsikter och kunnande) angående vojlocken då jag blev rädd att jag skulle behöva byta sadel.
Det var de som tyckte att det borde räcka med bara en padd eftersom skillnaden inte var så väldigt stor mellan de olika "partierna" på schabraket, utan att de mest verkade "saknas en muskel" (Tydligen är hästen i sämre form än vad jag trodde...) Sedan kan jag hålla med om att det känns lite konstigt att lägga något som är lika tjockt längs med hela sadeln. När jag diskuterade det med en annan kompis menade hon på att padden trycktes ihop där det behövdes. Tittar man på vissa underlägg i stallet verkar det stämma - de är mycket tunnare på vissa ställen än på andra. (Hur det har känts för hästen när padden blev sådan vet jag däremot inte.)

Angående form på hästen när jag köpte sadeln var den inte bättre än idag utan snarare sämre. (Men det är snart fyra år sedan). Sedan kom hon i fin form - sadeln fick vidgas (Kieffer) och har sedan kollats i höstas av en annan än försäljaren (då den passade perfekt) och i somras då den också skulle ligga bra enligt försäljaren.

Funderade också på om inte fårskinnspadden var för tjock och funderar på att prova med en annan padd. Skönt att man kan låna först för att hitta bästa variant.

Angående "ruggigheten" i pälsen efter sadel - man såg var sadeln hade legat för att pälsen var lite fuktig och inte lika slät som vanligt, men den var inte så ruggad som den blir när man rider barbacka (utan något att sitta på). Kommer inte ihåg hur hon "brukar" se ut under sadeln - rider mest barbacka nu för tiden.

Tack för svaren! :bow:

VART är det sadeln inte längre ligger an? Det kan ju hända att den ligger bra bak på ryggen men inte vid manken t ex. Då är det bäst med en padd man kan lägga i egna inlägg där det behövs t ex Grandeur.
Annars gillar jag teddypaddar snarare än fårskinnspaddar eftersom fårskinnet ändå mest plattas ihop och visserligen är skönt mot hästryggen men inte ger mycket emellan.

Okej, då jag inte har sett hur din häst ser ut eller hur sadeln ligger på så kan jag itne hjälpa dig mer. Men om din häst inte går som den ska ska du ta ut en sadelutprovare.

Equiline har bra paddar som fyller olika funktioner. Själv har jag en som höjer sadeln lite framtill. Dom finns på granngården, annars är det bara att beställa från internet eller be din lokala ridsportbutik beställa hem den åt dig.

Men med tanke på fårskinnspaddarnas tjocklek (eller snarare icke-tjocklek) kan de inte vara särsklit stötdämpande. Det skulle behövas något i fastare material och/eller tjockare för att få någon ordentlig stötdämpning.

Jag har fått mycket hjälp av dina inlägg - har bara försökt förklara det som jag själv insett blivit lite luddigt efterhand (när jag läst dina svar). Det är ju inte direkt lätt att förklara (eller ens visa bilder) på nätet. Tack för att du trots det försökt att lösa problemet!

Ps: Jag tror inte att problemen med att hästen inte går som hon ska beror på sadeln - det är nog mer för att vi inte har ridhus på vintern och då blir det mindre motion och lättare att man missar vissa saker. När vi nu börjat arbeta lite mer i paddocken har "problemen" visat sig (dvs ej så villig att ställa sig som i höstas, men galoppen är bättre) oavsett om jag rider barbacka eller med sadel.

Intressant tanke. Jag var och kände på H**ks teddypadd samt fårskinnspadden och teddyn var tjockare (skulle ändå förbi så jag tog en kik - vet inte om det är där jag ska handla när jag väl vet vad jag ska ha).

Å andra sidan är en teddypadd i stallet bara någon centimer tjock på de flesta ställena så de kanske "komprimeras" fort?
Tror ändå teddypadden går bort eftersom den är så tjock - jag tyckte fårskinnspadden var tjock när jag red med den och eftersom den här är ännu tjockare...

Nej, för att det ska vara stötdämpande ska det inte vara hårt. Och jag tycker inte de brukar vara så himla tunna, finns i många olika tjocklekar beroende på prisklass och märke.

Du kan fråga vilken sadelkunnig person som helst, en fårskinnspad är mer stötdämpande. Jag är inte så insatt i exakt vad det är som är stötdämpande (finns många olika paddar av olika djur) men om du frågar en sadelutprovare får du svar på det.

Liknande trådar

Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid... 2
Svar
34
· Visningar
5 195
Senast: Fibusen
·
T
Utrustning Jag testade tillsammans med min sadelutprovare för några veckor sedan en bates caprilli hoppsadel, den låg stilla och bra på hästen, han... 2
Svar
27
· Visningar
5 519
Utrustning Sålde förra hästen för ca 2 år sedan men har fortfarande kvar en del utrustning. Nu när utrymmesbristen hemma är ett faktum (överfullt...
Svar
11
· Visningar
1 507
Senast: palle
·
Utrustning Jag fick ju problemet tidigare att det 'plötsligt' uppstod ojämnt tryck av sadeln, det blev ljusa 'trianglar' på schabraket vid sidan av...
Svar
12
· Visningar
1 812
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka