Sadeln ligger inte stilla?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 360
Sv: Sadeln ligger inte stilla?!

Kanalen är också till för att hästen ska kunna gå på böjt spår och då måste det finnas plats. Nu förstår inte jag riktigt vad du ville ha fram med det sista i ditt inlägg då jag tycker det är precis som jag skrev: bossorna ska inte ligga an mot ryggraden (och inte muskelfästena för den delen heller) men vad exakt var det som inte stämde med att det ska vara minst 3 fingrar mellan bossorna? Självklart finns det hästar som behöver bredare kanaler som det finns på Prestige men jag tog 3 fingrar som ett "Minimumkrav" på kanalens bredd.
Ja, vissa sadlar som Röösli och gamla County har endast 2 fingrar längst bak i kanalen, men de sadlarna ska inte ligga an längst bak heller. Jag skrev att den ska vara minst 3 fingrar och bredare längre fram och då antar jag att folk förstår att det är utrymmet mellan bossorna som ligger an mot hästen som har betydelse.

Det jag reagerade mot vad att det skulle vara minst tre fingras bredd i tunneln. Man kan aldrig kategoriskt hävda detta. Sadeln ligger oftast inte an där detta mått tas. Bossan bjös något upp mot detta mått. Det finns sadlar som bara har två fingras bredd i tunneln men vars bossa är något uppsvängda vilket oftast gör att tunneln blir bredare än dessa två fingrar. Man kan med andra ord inte hävda att tunneln ska ha viss bredd utan man måste alltid se sadeln på hästen och dessutom när den är under arbete.

Ja, men det skrev jag i föregående inlägg och förklarade.
Jag har inte träffat på så många sadlar som är så uppåtsvängda, utan det är väl bara gamla County och Röösli, men märken som Albion, Prestige,Stubben, Lemetex, Globus, Passier, Amerigo, Equipe, Jaguar, HdR, Knights osv osv har minst 3 fingrar hela vägen i kanalen. Också allra längst bak.

Man kan ju faktiskt testa att rida UTAN vojlock/schabrak också. Har man en sadel som verkligen passar lär detta vara det bästa för hästen!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 658
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 835
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka