Sadeln glider fram och skaver, vad ska jag göra?

M

Madeleine Nilsson

Visste inte var jag skulle lägga denna tråden, men jag provar här i alla fall.

Min häst är rätt bukig just nu (dåliga bukmuskler - tränar för att fixa till det) och sadeln glider fram hela tiden. Det hjälper inte att sitta av och dra bak den. Jag hinner rida max en minut, sen är den tillbaka där framme igen. Ibland räcker det att jag spänner gjorden så åker den fram...

Igår märkte jag att det har skavt alldeles vid eller bakom (eller vad man ska säga) vänster framben. Det är inget sår, men hon har tappat hår och det lossnar lite hudflagor.
Andra sidan är det inget sånt på. Kollade efter jag hade ridit och då var det bara på den sidan det är skav på som gjorden hade åkt fram så långt. Hon är surare än vanligt när man ska sadla så hon har ju uppenbarligen besvär av det.

Så, vad ska jag göra? Jag måste ju rida henne - annars får jag aldrig bort bukigheten. Man kan liksom inte tömköra i flera månader... Rida barbacka är inget alternativ direkt då hon är ganska känslig för vikten på ryggen. Hon är islandshäst och väldigt passtaktig så barbacka blir det inte mycket till trav direkt. Dessutom är det väl inte så bra att rida barbacka jättelänge?

Det finns ingen hållare för svanskappa i sadeln, men sen är jag inte sådär väldigt förtjust i svanskappor heller.
Finns det nåt annat hjälpmedel - som inte är negativt för hästen?

Sv: Sadeln glider fram och skaver, vad ska jag göra?

Hållare för svanskappa finns lösa att köpa som man sen sätter dit själv, jätteenkelt!

Sen finns de ju svängda sadelgjordar men de va nån länk nånstans om nån teori att de inte fördelade trycket nå vidare bra....... De lät rätt rimligt men det kanske kunde vara ett alternativ tills vidare?

E du säker på att sadlen passar så att den inte åker fram för att den är för bred alt för smal? :angel: Jag vet jag vet, men måste ju fråga ;)

om du är säker på at sadeln verligen passar hästen skulle jag rekomendera en non slip padd, tycker de är jättebra.

Kan ju säga att sadeln passar bra när hon inte är bukig... (Utprovad av sadelprovare, som verkade vettig.)

En pad kanske hade varit nåt ja. Har hört negativa saker om gelpad"ar"... Att de trycker mot ryggen osv, men det kanske är nåt helt annat?

Madeleine Nilsson skrev:
En pad kanske hade varit nåt ja. Har hört negativa saker om gelpad"ar"... Att de trycker mot ryggen osv, men det kanske är nåt helt annat?

Jag tror att Bison menar dom jätte tunna padarna man kan köpa? Tror inte dom trycker på ryggen?

Okej, ska kolla upp lite om dem! Vore jättebra om det funkade!

Det finns en speciell gjord som du kan lägga framför sadeln som förhindrar att den åker fram . Två av dom lite tjockare ponnyerna på min ridklubb har det och dom funkar helt utmärkt ;)

Jag har varit utan sadel sen i september...barbackaridning, tömkörning, longering, löshoppning är sådant jag gjort...mest ridning faktiskt...men jag hade en barbackapad som jag satt på...Men jobbigt har det varit...min häst har ju inte haft problemet med bukmage eller så , så jag har bara försökt hålla igång hästen under denna tid för att han inte skulle tappa så mycket...

:D
Madeleine Nilsson skrev:
Visste inte var jag skulle lägga denna tråden, men jag provar här i alla fall.

Min häst är rätt bukig just nu (dåliga bukmuskler - tränar för att fixa till det) och sadeln glider fram hela tiden. Det hjälper inte att sitta av och dra bak den. Jag hinner rida max en minut, sen är den tillbaka där framme igen. Ibland räcker det att jag spänner gjorden så åker den fram...

Igår märkte jag att det har skavt alldeles vid eller bakom (eller vad man ska säga) vänster framben. Det är inget sår, men hon har tappat hår och det lossnar lite hudflagor.
Andra sidan är det inget sånt på. Kollade efter jag hade ridit och då var det bara på den sidan det är skav på som gjorden hade åkt fram så långt. Hon är surare än vanligt när man ska sadla så hon har ju uppenbarligen besvär av det.

Så, vad ska jag göra? Jag måste ju rida henne - annars får jag aldrig bort bukigheten. Man kan liksom inte tömköra i flera månader... Rida barbacka är inget alternativ direkt då hon är ganska känslig för vikten på ryggen. Hon är islandshäst och väldigt passtaktig så barbacka blir det inte mycket till trav direkt. Dessutom är det väl inte så bra att rida barbacka jättelänge?

Det finns ingen hållare för svanskappa i sadeln, men sen är jag inte sådär väldigt förtjust i svanskappor heller.
Finns det nåt annat hjälpmedel - som inte är negativt för hästen?

Om du vet riktigt säkert själv att först o främst sadeln passar hästen, skulle jag kanske ha ludd eller något liknade skydd runt sadelgjorden, för att göra det så mjukt som möjligt, Annars kan du gå och köpa en (Slip Padd) jag har haft sådanan till alla mina ponnyer, funkar super bra, och särskillt när man hoppar, den lägger man närmst hästens kropp, och sedan "schabraket" och sist sadeln, super enkelt och är bara att skölja av om den blivit ofräsch efter att man ridit, den är lätt och har runda hål för att hästens värme ska luftas ur så dom inte blir plask våta på ryggen. Jag har bara haft och sett dom i svart, jag har köpt mina i vanliga häst affärer, ( kanske välsorterade) kosstade då när jag köpte dom 500 kr. Men jag tror dom ska finnas i billigare nu.

Dom varken glider fram, bak eller åt sidorna, har aldrig testat något så bra, och eftrsom jag är groft mycket imot svanskappa så är det här ett bväldigt bra alternativ. :)

Bison skrev:
om du är säker på at sadeln verligen passar hästen skulle jag rekomendera en non slip padd, tycker de är jättebra.

Jah det var en sådan jag menade :D

Tack för alla tips!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 565
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 884
Senast: Jamtland
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 550
Senast: ameo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka