Sadelmärken till bred, kort och rak rygg.

Tonto

Trådstartare
Jag är vilse i sadeldjungeln och jag har en ponny med en bred, kort och rak rygg som jag behöver skaffa en sadel till nu då hon vuxit ur sin gamla. Men jag känner mig lite ringrostig när det gäller hästvärlden och har ingen koll alls på vilka sadelmärken som skulle kunna passa. :crazy: Spelar ingen roll om det är hopp eller dressyrsadel, även om jag föredrar dressyrsadel.

Såhär ser tunnan ut i rörelse.

Hej!

Jag har Lippo till min breda, kortryggade arab. Hon är relativt rak i ryggen men är lite överbyggd också. Fazzino och Vanessa funkar på henne. Innan hade hon en Jensen Classic, superskön sadel, men den funkar bara när nog är extremt överviktig och det ska hon inte bli igen.

Har du ingen sadelprovare i närheten som kan hjälpa dig prova ut?

Nej, ingen jag litar på! Jag vet hur en sadel ska ligga, men har ingen aning om vilka märken som skulle passa. Hade alltid Childeric på mamman, men den här är inte riden på ett år och blev inriden förra året så att åka till sadelutprovare då känns sådär.

Hej!

Jag har Lippo till min breda, kortryggade arab. Hon är relativt rak i ryggen men är lite överbyggd också. Fazzino och Vanessa funkar på henne. Innan hade hon en Jensen Classic, superskön sadel, men den funkar bara när nog är extremt överviktig och det ska hon inte bli igen.

Åh, tack för tips, ska kika på dom! :)

Jag är vilse i sadeldjungeln och jag har en ponny med en bred, kort och rak rygg som jag behöver skaffa en sadel till nu då hon vuxit ur sin gamla. Men jag känner mig lite ringrostig när det gäller hästvärlden och har ingen koll alls på vilka sadelmärken som skulle kunna passa. :crazy: Spelar ingen roll om det är hopp eller dressyrsadel, även om jag föredrar dressyrsadel.

Såhär ser tunnan ut i rörelse.

Synd att min är så stor. Annars kunde du prova min Amerigo cc. Men en är nog för lång och ev för vid.
Annars kan det vara en modell att kika på till runda och raka.

Synd att min är så stor. Annars kunde du prova min Amerigo cc. Men en är nog för lång och ev för vid.
Annars kan det vara en modell att kika på till runda och raka.

För vid tror jag inte. :o Hon är helt platt. Man kan balansera ett glas på hennes rygg. Men för lång är den nog. Tror att 16" blir maxlängden på den här madammen.

För vid tror jag inte. :o Hon är helt platt. Man kan balansera ett glas på hennes rygg. Men för lång är den nog. Tror att 16" blir maxlängden på den här madammen.
Det är en x-vid som tom är för vid åt min flodhäst med samma plattrygg nu vid fetma.
Tror den är +3,5 eller 4.

Men det är iaf en bra sadel att kika på. Dock blir det kanske svårt att hitta så kort som beg.
Ny kanske den känns lite dyr till en spoling. Men ja..
Hittar du beg är det iaf en av mina favoritsadlar. Skön!

Det är en x-vid som tom är för vid åt min flodhäst med samma plattrygg nu vid fetma.
Tror den är +3,5 eller 4.

Men det är iaf en bra sadel att kika på. Dock blir det kanske svårt att hitta så kort som beg.
Ny kanske den känns lite dyr till en spoling. Men ja..
Hittar du beg är det iaf en av mina favoritsadlar. Skön!

Amerigo får jag ryggskott av, så det blir ingen ny. :p Men om jag kan hitta en beg. som kan passa tunnan så får det ju bli en sådan!

Amerigo får jag ryggskott av, så det blir ingen ny. :p Men om jag kan hitta en beg. som kan passa tunnan så får det ju bli en sådan!

Cc:an också?
Jag tål inte övriga Amerigos. Men cc:an har ju inte det där äckligt uppbyggda bak som ger anksits som alla andra har.

Jag kommer köpa Equipe till min welsh cob. Håller bara på o luskar vilken modell. Men Equipe IceMono satt väldigt bra på honom. Haft Childeric också men Equipen känns bättre just nu på hans rygg.

Thorowgood har en del sadlar som ligger bra på platta, breda ryggar.
Deras T6 - hoppsadel - ligger bra på min ena häst med rak, rund rygg. T8 är ännu rakare.

Vill bara påpeka att dessa "utbytbara koppjärnssadlar" ger en vidare=lägre vinkel fram. det är inte själva bombredden du ändrar. Tycker det är missvisande reklam, eller missförstånd, att man kan ändra bomvidden själv på en sadel.
Har du en häst som ser ut som ett hallbord över ryggen så har du lätt en vinkel på över 120. Många utbytbara koppjärn är typ max 107. Då får du köra över sadeln med bilen om den ska passa. Om du förstår vad jag menar.
Har du kollat på Jensens sadlar? De kan du få i den vinkel du vill.
Lovatt & Ricketts en engelsk sadel som finns i en "arabian-model" araber ser ju också ut som hallbord över ryggen.

Senast ändrad:
Har en santa cruz merina xxvid till min. Globus har även fungerat super, dom är breda, runda och korta. Har även funderat på Tekna s-line men jag vet dock inte hur brett deras vildaste järn är.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 505
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 357
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har en unghäst som blir fyra i år och tyvärr växt ur sin Amerigo Vega hoppsadel. Till min stora sorg.Förmodligen räcker det att bredda...
Svar
3
· Visningar
1 398
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka