Sadelmakerikunniga?

alazzi

Trådstartare
Min snälla :devil: medryttare skulle hjälpa till och pusta sadeln idag...Hon var ambitiös och drog loss fendrarna helt:cry: och det är ju totalt omöjligt tydligen att få dit fendrarna igen. Hon ringde och berättade om eländet nyss. Tack liksom. Vad kan man göra? Måste sadeln lämnas in hos en sadelmakare för att man ska få dit fendrarna igen? Jag antar att man måste ha specialverktyg för att öppna sadeln så att man kan ta fendern runt bommen igen. Suck.

Sv: Sadelmakerikunniga?

Nej då, det går, men är riktigt tålamodskrävande och man måste vara ganska stark. Gör en lång ögla utav najtråd och kör den samma väg som fendern ska gå, fast bakifrån. Kör najtråden genom sista hålet på fenedern och börja dra/vicka den igenom. Men tid och pill tar det..... Lättare på en gammal sadel än en ny

Min snälla :devil: medryttare skulle hjälpa till och pusta sadeln idag...Hon var ambitiös och drog loss fendrarna helt:cry: och det är ju totalt omöjligt tydligen att få dit fendrarna igen. Hon ringde och berättade om eländet nyss. Tack liksom. Vad kan man göra? Måste sadeln lämnas in hos en sadelmakare för att man ska få dit fendrarna igen? Jag antar att man måste ha specialverktyg för att öppna sadeln så att man kan ta fendern runt bommen igen. Suck.

Stoppa in stiglädret o dra fram det allt som går först. Stoppa sedan tillbaka det runt bommen , använd nåt tunt o brett verktyg( stekspade) som hjälp att styra in det på rätt ställe, kanske också använd en ståltråd som hjälp att dra. SMörj in med lite fett så det går lättare.

Ingen fara, väl smorda mjuka fendrar och lite pill så löser ni detta utan problem. Är det tokkris kan du göra två små hål längst ned på fenderremmen o fästa två rejäla snören i. Sen pillar du in dem med en ståltråd och tokdrar. detta fixar ni. Lycka till!!!

Vi fick skruva upp några skruvar får att komma åt ordentligt samt tog ett starkt snöre som vi drog fendern med. Det tog sin lilla tid, men det gick. Gissa om medryttaren skämdes, stackarn. Hon kommer nog inte att göra om det:D Sadeln är två år gammal och det är tjockt läder i den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka