Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, vi har hästar med 44 - 46 cm anläggningsyta och har sadlar som är 17.5 och tom 18 på dem.Finns det ens sadlar som är kortare än 47 cm i 17,5 efter att ha kollat längder verkar det inte riktigt så?
Vilka märken är det?Ja, vi har hästar med 44 - 46 cm anläggningsyta och har sadlar som är 17.5 och tom 18 på dem.
Några olika Equipe, en Erreplus, en Kieffer hopp, en Stübben Juventus hopp, en Passier optimum, ett par olika Röösli, en Amerigo och så några jag inte minns längre. Om din häst har en anläggningsyta på 47 bör du inte alls ha problem med att hitta tillräcjligt korta sadlar om du letar bland rundbossade och någorlunda moderna sadlar (även om t ex Röösli är rätt omodern och kort, och det finns även andra äldre märkessadlar med rundbossor som är rätt korta) 47 cm är inte jättekort, tror en av Rööslisadlarna vi hade var ca 41-42.Vilka märken är det?
Det knepiga är att hästen inte ska bara ha en mycket kort sadel utan också mer utrymme för manken än de flesta sadlar har plus rätt böjning på bommen.
Vilket en välrenommerad sadelutprovare kan hjälpa dig med.Det knepiga är att hästen inte ska bara ha en mycket kort sadel utan också mer utrymme för manken än de flesta sadlar har plus rätt böjning på bommen.
Nu visade det sig att denna sadeln också låg för nära manken efter en stunds ridning. Jag kan faktiskt inte förstå varför man inte tillverkar fler sadlar med utrymme för manke. Det är ju ganska allmänt känt att speciellt halvblod har höga mankar, jag har till och med sett en häst som inte ens kunde ha prestigesadlar, dom låg på manken.