Sadelknutor?!

A

aaa

Min nya häst har aldrig riktigt haft någon sadel som passat honom och därför aldrig haft ngt sadelläge! Tog ut sadelmakare när jag skulle köpa sadel och köpte en stübben. Nåväl. Han fick kanske 1 månad efter jag köpt sadeln en knuta på v. sida. Just nedanför manken vars sadeln ligger. Har inte brytt mig spec. mycket om den då min tränare sa att det inte är någon fara och att den skulle försvinna om ett tag. Nu har det gått två månader och den har inte försvunnit ännu. Den har dock blivit mindre och hårdare. Har varit ute och ridit i snö så det blivit fuktigt under schabraket och då nöttes det så det blev ett litet sår på bulan, nu är det en skorpa och ser fint ut. Vad ska man göra? Har låtit honom vila från sadeln men den förändras inte ändå. Någon som har ngt tips?

Sv: Sadelknutor?!

En häst på ridskolan fick ha ett renskin under saden (skinet neråt mot kroppen). Det funkade jätte bra.

tvätta så ofta du kan med ex desivon, eller annat desinfincerande som inte svider. Hjälpt på alla hästar jag gjort det på eller tipsat andra om.
Renskinn, skinnet ska vara uppåt mot sadeln och medhårs.
/jenny

Testa desivon eller liknande som skrivits,hoppas det hjälper!Min häst har många knutor som jag inte får bort,kanske haft dem så länge att det bildats ärrvävnad.Har alla vid sadelstaden.
Vet inte om det beror på foderallergi eller täcke osv...

Lycka till!

När ni säger skinnet neråt..menar ni pälsen då ?? :confused:
Så skulle jag ha gjort i allafall. Alltså det garvade upp mot sadeln och själva renpälsen mot hästen... Eller har jag fel.
Har precis beställt ett renskinn och jag var helt inne på att ha pälsen mot hästen..

Jag har alltid pälsen ner mot hästen. Den garvade sidan är ju inte så gosig.

Precis...jag tänkte väl jag också..det måste ju bli helknäppt annars.
Vart lite förvirrad av det tidigare inlägget bara.

Jag hittade en annons på Blocket. se han tog 250:- + frakt för ett helt skinn, klass 3. 140cm x 80cm ungefär.
80:- i frakt till mig i mellansverige.
Han sålde många såna till hästagare just att ha under sadeln.
Pm:a mig om du vill ha hans mailadress. Annars finns annonsen på Blocket.se

Min pålle har haft dessa o de berodde på protein överskott o inte alls på sadeln som vi trodde..

aaa skrev:
Min nya häst har aldrig riktigt haft någon sadel som passat honom och därför aldrig haft ngt sadelläge! Tog ut sadelmakare när jag skulle köpa sadel och köpte en stübben. Nåväl. Han fick kanske 1 månad efter jag köpt sadeln en knuta på v. sida. Just nedanför manken vars sadeln ligger. Har inte brytt mig spec. mycket om den då min tränare sa att det inte är någon fara och att den skulle försvinna om ett tag. Nu har det gått två månader och den har inte försvunnit ännu. Den har dock blivit mindre och hårdare. Har varit ute och ridit i snö så det blivit fuktigt under schabraket och då nöttes det så det blev ett litet sår på bulan, nu är det en skorpa och ser fint ut. Vad ska man göra? Har låtit honom vila från sadeln men den förändras inte ändå. Någon som har ngt tips?

Min häst kan ibland få små bulor på ryggen dan efter man ridit hårt o han har blivit varm/svettig o inte fått duscha efter. Dom försvinner dock efter nån dag o han har aldrig besvär, typ skav, av dom. Det är som att hårsäckarna blir tilltäppta av den intorkade svetten (även fast man såklart borstar efter ridning). Viktigt att alltid ha en ren o fräsch vojlock också. Det bästa är såklart att duscha men det är inte alltid man vill göra det i minusgrader...
//MF

Jag tänkte bara tipsa dig om en bomfri sadel som jag läste om på "Stall Vrå" kommer inte ihåg adressen men sök på namnet så kommer du nog dit. Jag tänkte att det kanske kan vara ett alternativ för som jag fattade det så passar dom till alla hästar jag funderar på att köpa en sån till min unghäst just bara för att dom ändrar sig ju i kroppen hela tiden och då kanske man får köpa flera sadlar. Det här verkar som ett bättre alternativ. Ett litet tips bara.

Annars säljer min jobbarkompis mamma renskinnsvojlockar men nu vet jag inte om hennes sida finns kvar för hon har bytt namn på företaget tidigare hittade man det på Palorenen.se tror jag att det var.

Denver skrev:
Min pålle har haft dessa o de berodde på protein överskott o inte alls på sadeln som vi trodde..

Hur mycket protein fick hästen då? Och hur kom ni fram till att det var proteinet som var boven? Hur ändrade du fodret?

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 943
Senast: caballus
·
Utrustning snabb fråga, har en äldre passier sadel på sällskaps hästen som passar tillräckligt bra för det lilla hästen rids, (ligger ej i...
Svar
7
· Visningar
1 670
Senast: Buck
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Utrustning Mitt tyska sto av den grövre typen (som en hannoveranare)har nu problem med sin sadel. Hon har ändrat sig mkt. muskelärt & ser ut som...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: lovstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka