Sadelhjälp!

P

Precious

Hej.

Jag funderar på att köpa en ny sadel till min travare, och då menar jag ingen dyr sadel för flera tusen eftersom jag har min häst mer som hobbyhäst, alltså jag tävlar inte och rider inte så jätteofta nu för tiden, sådär 3-4 dagar i veckan. Jag har provat köpa en beg sadel, men den passade inte och inte kan jag lämna tillbaka den heller så nu funderar jag på att köpa en allroundsadel från butik. Har kollat lite på en allroundsadel på Hööks som kostar 1295:- någon som har den? Hur är kvalitén egentligen på en så billig sadel? Vill ju inte köpa en som färgen är borta på efter 2-3 ggr.

Någon som ev har fler tips på billiga sadlar som ändå har hyffsad kvalité? Vad har ni för sadlar på era travare? Nu är det klart att jag inte köper en bara för att någon annan har en sån, utan självklart måste ju sadeln passas ut ordentligt.

Tacksam för alla svar!

Sv: Sadelhjälp!

Att färgen nöts bort är nog det minsta problemet med de billiga sadlarna...

Oavsett ifall man tävlar eller inte så måste man ju anse sadeln vara en viktig investering som måste få kosta mer än bara 1-2 tusenlappar. Att snåla in på sadelinköpet är nästan som att be om ryggproblem hos sin häst i framtiden. Räkna med att en bra sadel kostar iaf 3-3500kr begagnad, vilken sort som passar din häst är omöjligt att svara på utan att ha sett hästen eller fått någon information om den öht...

Ja det är klart att det kostar en del med sadel. Var inne på att köpa en för ca 5-7 tusen, men jag anser att det är lite dyrt när man inte rider så ofta :crazy: Sadeln måste ju självklart passa hästen och det är just därför jag är inne på att köpa en ny då den gamla har blivit något för smal. Min häst är ca 160 cm i mankhöjd, normalbyggd, markerad manke och ca 94-95 grader i mankvinkel.

Bara för att du inte rider så ofta så betyder inte det att hästen måste ha en sämre sadel.
Vill du ha en billigare sadel skulle jag titta på syntetsadlar.

Har du några bilder på hästens rygg?

Bara för att du inte rider så ofta så betyder inte det att hästen måste ha en sämre sadel.
Vill du ha en billigare sadel skulle jag titta på syntetsadlar.

Har du några bilder på hästens rygg?

Jag menar ju inte att hästen ska lida för att jag köper en billig sadel, den måste ju absolut passa och vara bekväm för hästen det är ju ett måste. Jag bara menade att jag själv inte är så kräsen och behöver värstingsadel för 14-15 tusen då jag inte rider så mycket och känner att jag inte har någon anvädning av det. Man behöver ju inte köpa en sadel som är av ett bra märke och som har stöd för hoppning osv..om man inte behöver det. Just nu har jag en thorowgood griffinsadel i syntetläder, men jag tycker den är något för smal, särskilt när padden och schabraket ska få plats under, sen har jag en märkeslös sadel som ligger bra, dock lite för vid kanske har man pad under är den perfekt, men jag funderar ändå på en ny.

Nej tyvärr har jag inga bilder på ryggen.

Hej.

köpa en allroundsadel från butik. Har kollat lite på en allroundsadel på Hööks som kostar 1295:- någon som har den? Hur är kvalitén egentligen på en så billig sadel? Vill ju inte köpa en som färgen är borta på efter 2-3 ggr.

Den sadeln ska du absolut inte köpa. Stoppningen i bossorna är ojämn. Vissa är sneda. Att färgen kommer att försvinna snabbt är det minsta problemet. Det är helt enkelt inte en sadel som är tillverkad för att ligga på en hästrygg utan bara producerad för att vara billig.

Tycker du ska titta efter beg hos en som säljer sadlar. Låter som om du behöver hjälp att prova ut den. Det går att hitta billiga sadlar som är äldre och med känt märke. Framförallt eftersom din häst inte är bred så finns det stor marknad.
// Linda

Den sadeln ska du absolut inte köpa. Stoppningen i bossorna är ojämn. Vissa är sneda. Att färgen kommer att försvinna snabbt är det minsta problemet. Det är helt enkelt inte en sadel som är tillverkad för att ligga på en hästrygg utan bara producerad för att vara billig.

Tycker du ska titta efter beg hos en som säljer sadlar. Låter som om du behöver hjälp att prova ut den. Det går att hitta billiga sadlar som är äldre och med känt märke. Framförallt eftersom din häst inte är bred så finns det stor marknad.
// Linda

Okej, tack för svaret! Ska kolla runt lite får jag se. Funderar på att åka till en som provar ut sadlar och ev köpa en där.

Nu har iofs inte jag en travare men jag köpte en sadel för ca 7000ny. Fick måttbeställa till ponnyn för hon var så bred och kort i ryggen. Den används mellan 1 och 5dagar varje vecka (beror mycket på jobbet) men jag såg det som en bra investering när jag skulle köpa den.

Min kompis använder sig av en bomlös (espaniola) till hennes travare. Fungerar utmärkt på honom. Vi har även kunnat lägga den på min ponny fast hon skulle behöva en vidare storlek än vad han har.

Nu har iofs inte jag en travare men jag köpte en sadel för ca 7000ny. Fick måttbeställa till ponnyn för hon var så bred och kort i ryggen. Den används mellan 1 och 5dagar varje vecka (beror mycket på jobbet) men jag såg det som en bra investering när jag skulle köpa den.

Min kompis använder sig av en bomlös (espaniola) till hennes travare. Fungerar utmärkt på honom. Vi har även kunnat lägga den på min ponny fast hon skulle behöva en vidare storlek än vad han har.

Jaha ok. Men hur är bomlösa sadlar egentligen? Har hört delade meningar om det:crazy: Är det precis som vilken annan sadel som helst bara att den är bomlös?

Läs på om bomlösa. Sök här på forumet, det är därför sök-funktionen finns. Jag har bara bomlöst till min travare och han och jag äslakr det men det kräver en balanserad ryttare och den ska inte användas till hoppning. En bomlösa ska provas ut också, det är en inte one size fits all....

Läs på om bomlösa. Sök här på forumet, det är därför sök-funktionen finns. Jag har bara bomlöst till min travare och han och jag äslakr det men det kräver en balanserad ryttare och den ska inte användas till hoppning. En bomlösa ska provas ut också, det är en inte one size fits all....

Okej, ska läsa på lite. Vill ju dock ha en sadel som jag kan hoppa i eftersom jag gör det en del. Men tack för svaret! Ska läsa mer...

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar