Sadelhjälp!

Centaur

Trådstartare
Letar dressyrsadel för fullt nu, men blir bara mer och mer förvirrad..... :crazy: Sadeln måste passa en rak hästrygg med hög manke, samt vara mjuk... Bomvidd ca 90 grader, 34/35 på Prestige, normal-vid på Passier. Om det nu vore så enkelt att jag kunne köpa en Prestige då... :smirk:

Jag har ju redan en Dyyr hoppsadel, och kommer inte använda dressyrsadeln mer än nån gång i veckan, så har inte lust att lägga ut mer än ca 10.000. Dvs att då kan jag välja mellan billigare nya sadlar, och många begagnade. Problemet är ju dock att om man ska köpa begagnad så är det ett himla chans-spel, när man inte har nån aning om hurvida sadeln kommer passa eller ej. Kan bli både dyrt och jobbigt att hålla på och skicka sadlar fram och tillbaks...

Har kollat lite på dom billiga sadlarna som My One säljer, av märket JC, prisklass 7000-10.000. Ser onekligen fina ut, och då kan jag bara lämna tillbaka den om den inte passar. Men, dom är argentinska, och det är en liten varningssignal i mitt huvud... :p www.jorgecanaves.com

Så vad tycker ni, skall jag köpa en sån och prova, eller leta vidare efter en begagnad bättre sadel?? :confused:

Har ni några tips på märken (och bomvidder) som jag kan titta efter?? Hur är det t.ex med
Albion
Bates
Cliff Barnsby
M&N
Stubben?

Prestige och wellington vet jag att han inte kan ha, Zaldi och Kieffer har för dåligt rykte för att jag ska våga köpa begagnat...

Snälla, hjälp mig lite i mina funderingar, innan jag blir galen!!!! :angel:

Albion SL, storlek MW, har en bomvidd på 89 grader och Stübben, storlek 32, har en också en bomvidd på ca 89 grader.

Frank Baines kan ju också var något kanske. Deras storlek W ligger också runt 90 grader tror jag.

Titta på bomviddstabellen på www.stalleldshestra.nu

mvh Jessica

Tycker inte den tabellen verkar helt pålitlig, Prestige 37 t.ex., den är snarare 107 grader än 97... Minns att någon sagt tidigare också att det är mkt på den sidan som inte stämmer? :confused:

Jaha, det visste jag inte. :crazy:

Har i o f s tänkt att mäta vinkeln på min häst själv. Man behöver en gradskiva och två "pinnar" som man sätter ihop. Ex 2 linjaler och i hålen som finns i dem sätter man en vingmutter, som man kan dra åt, eller en tumstock.

Sedan kan man ju använda samma linjaler och mäta järnet i sadeln som man vill prova. Man får ha lite ögonmått, men det blir i alla fall bättre än när man försöker själv, utan "redskap". :smirk:

mvh Jessica

Men det hjälper ju inte om man köper per post...

Någon som vet hur bred en M&N bomvidd 30 är?? :confused:

Jag tycker du ska köpa en Kieffer modell Malmö, den är ehlt underbar att rida i!!! :love:
Jag älskar den! :love:
Alla dem andra modellerna är väll okej med "Malmön" är helt fantastisk skön! Det är den absolut skönaste sadeln jag någonsin ridit i (Har ridit i, Ken Taur, Passier Pessoa, Jaguar, Dominus,Stübben, Morris & Nolan Prestige, både gamla och nya modeller!!) Och av alla dem har denna kieffer varit skönast!
Om du är osäker försök iallafall kolla på en sån och testa rida den är helt underbar!! :love: (Om du inte redan fattat att jag tycker det :D :p)

Jag har haft stora problem att hitta sadel och har väl snart provat alla märken..
min är väldigt rak och bred din var också rak , av de sadlar som du räknade upp är Albion o m&n de rakaste men hur de passar en med jätte manke kan jag inte utala mig om.
Lycka till , och du det finns ortoligt mycket bra beg sadlar

Man kan aldrig vet när man köper per post. Det blir ju en ren gissningslek. Två olika sadlar av samma märke med samma bomvidd kan ligga olika på samma häst.

mvh Jessica

Jag tycker det är mkt svårare att köpa en ny sadel än en begagnad! Nya är svårare att passa in - de sjunker ofta ner i framvalvet efter de blivit 'inridna' och det är ju inte alla försäljare som ens låter en prova med stigläder.

Jag vill kunna *rida* i sadeln innan jag bestämmer mig, minst två ordentliga pass, gärna fler. Kikar man på sadelannonser ser man *många* i stil med "endast riden i 10 ggr" eller "bara använd i en månad, säljes pga felköp" där sadeln annonseras ut för tusenlappar mindre än nypris. Låt andra göra de misstagen!

Vill man hitta en bra sadel måste man ha med i sadelbudgeten att det kan vara dyrt bara att *leta* sadel.

För 10 000 borde du kunna hitta en bra begagnad sadel tycker jag! När det gäller nytt så se upp för nya outvärderade märken som poppar upp från ingenstans med dåligt utformade kilbossor och säten som ohjälpligen placerar en i stolsits.

~CiA *bofast i sadeldjungeln*

http://www.geocities.com/sadelsidan

Okej, ja, det låter ju vettigt! Har du några tips på märken som brukar ligga bra på hästar med hög manke och rak rygg? Han är mer än 50% fullblod och stor, så han har fullblodets form, fast bredare över bogarna. Passier med kilbossor ligger som sagt bra, men finns inte många begagnade tyvärr.

Vad brukar 'problemen' vara med sadlarna du provar? Att de hamnar för nära manken? Att de glappar bak? (Hur långt in under bossorna i så fall?) Att du hamnar i stolsits?

M&N 30 är ungefär som en Prestige 34... Min häst har iaf en av varje, och båda passar bra i vidden... :)

Att de glappar bak är ett vanligt problem, samt att manken kommer i kläm en bit in under sadeln. Hans manke är så lång liksom. Han har rak rygg, men är aaaningens överbyggd bak. Har nu en Passier hoppsadel med kilbossor, utprovad av sadelmakare, och den ligger bra. Hade jag haft pengarna hade jag köpt en Passier GG!

Har även haft en Pessoa (hopp), den klämde på ryggraden mitt under sadeln, trots rätt bomvidd. Har provat en Prestige Paris, den låg inte an längst bak (Men Prestiges dressyrsadlar ser dock ut att ha mkt större bossor bak?). Sadelmakaren provade en Stubben (Siegfried? hopp) på honom och hon sa att den skulle passa med lite extra stoppning fram. Köpte en Griffin dressyr att ha tills vidare, den såg ut att ligga bra, men det kändes som att den tippade mig framåt hela tiden. Tror det beror på att det sjönk ihop så mkt när jag satte mig i den att den blev för vid/kom i framvikt. Ogillade den så mkt att jag sålde den snabbt.

Bilder på hans rygg, halvtaskiga vinklar... :p

Står i liite nedförsbacke:
http://community.webshots.com/photo/140728223/165756750uYwvbU

Här ser han inte så rak ut faktisk...
http://community.webshots.com/photo/140728223/165756550xbnPJT

Hon säljer inte begagnad, och har bara Passier, Stubben och Prestige. Så det är liksom ingen hjälp.. :smirk:

Finns inga andra pålitliga häromkring. Då provar jag heller ut sjalv, har haft bättre lycka med det än sk. sadleinprovare.

åååååh, synd att jag inte hade kvar min sadel, hade en Passier GG, med kilbossor, men sålde den för ett tag sedan väldigt billigt!, för min nya sadel skulle komma dagen efter å så, hon som köpte den köpte den för 9000kr, den var helt underbar!! :love: Nästan nyskick dessutom!!!! :crazy: :cry: :love: :love: :love: :love:

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025