Sv: Sadelgjordstvång
hmm..ja dom hästar ja haft har inte gjort caprioler, d har bara bockat.. gör hon det bara när du rider..? klämmer sadeln någonstans? om du longerar henne med sadel, gör hon något då? det låter som hon har blivit lärd att bocka. Omedvetet då, att det blir som en trigger. direkt nån kommer upp i sadeln ska hon bocka.. Vem vet, kanske blir hon en utmärkt rodeo häst
nedå..d är väldigt få hästar som älskar att bocka så mycket så dom lämpar sig för rodeo. dom flesta tröttnar efter ett tag om ryttaren sitter kvar.
iaf, försök kommma på om det finns något från marken som gör att hon reagerar på samma sätt. För då kan man börja arbetet där.
Jag vet inte vad man ska göra om man väl åkt av, jag har aldrig varit i just den situtionen själv..
Har hon väldigt mycket energi, så kan du börja ridpasset med att longera henne. bara låta henne springa. spänn inte in henne heller nåt. bara så hon inte är så hisligt laddad. Sen kanske du bara ställer dig i stigbygeln å lägger dig över henne, går ner och tar in henne..för d hon tror att du kommer göra är att sitta upp. så gör inte det just då. överaska henne..sadla och i stället för att rida, bind upp henne ute ett tag.. men jag tror fortfarande att du skulle lösa en hel del problem på d viset ja sa förr, men lär lateral flexion helt först!! (när du ber hästen vända huvudet mot din fot när du sitter på den..) d börjar du först ifrån marken, du kan även göra d när du bara hänger över henne och har stöd i ena stigbygeln.. för om hon kan d då får du lättare in henne på en volt om hon börjar, d ska inte vara volt heller,den ska vara så liten så hon inte kan bocka, hon ska bara snurra runt!!! men d som är viktigt då är att dirket när hon slutar, låt henne gå ut på större volt! för d du vill visa hene är att "se va skönt d är att sköta sig, då slipper man snurra å bli illamående!!" dålig på att förklara, men hoppas d löser sig för dig.