Sadelgjordstvång

B

**BORTTAGEN**

har nyliigen köpt en hblvalack på 7år som, har sadlegjordstvång, det e just bara när man sitter upp som han börjar bocka och försöker slänga av en, lr så gör han inget alls utan bara går, har inte ridit honom nu på ett halvår, köpte han för en vecka sen, men när jag red honom så var dte inge problem, han har blivit mycket omkringslängd bland folk och ropar verkligen efter kärlek! jag Har tagit honom i mitt ansvar och här stannar han, men jag skulle så gärna vilja börja träna lite ledarskap med honom och kanske komma åt han sadelgjordstvång. Om ni vet någon bra tränare i katrineholmstrakten snälla hjäp mih, eller bara ge råd! Tack madde 0736833629

En häst som börjar bocka och kasta av en just när man sitter upp lider av nånting, men det är troligtvis inte sadelgjordstvång. Är han veterinärbesiktigad innan du köpte honom?

nej men han har haft detta ända sedan min tränare köpte honom för 3år sedan (har honom på prov 2 mån av min tränare) Han är röntgad för 2år sedan och de har inte hittat något han har inte ont någonstanns vi har haft veterinär ute, Han bryr sig inte om man rider barbacka, och när man välkommit upp isdalen utan att han har bockat så är han en dröm att rida.

har du tagit ut equiterapeaut?
Har du prövat att hoppa upp från en pall?
Har du prövat att hoppa upp från andra sidan sadeln?

För när du kommer upp i sadeln så blir sadelgjorden slapp (du "trycker" ner sadeln med din vikt, då slakar gjorden).

En häst med sadelgjordstvång blir väl rädd, knasig, stel, "svimmar" när man väl spänner gjorden?

Men hur reagerar han med en vanlig täckgjord?
Prövat tömköra?

Han kanske bara får urkass balans när någon hoppar upp och måste bocka för att återfå den ;)..

Hoppas allt blir bra!

Mvh Lisa!

nja, vi hade en ute förra året som behandlade honom, men dte behövdes endast en gång! tror inte heller att det är sadelgjordstvång det e väl bara något de hittat på, för han reagerar aldrig på andrajordar och han e skit fin att tömköra! red han föresten igår, och det gick bra, då blev jag uppslängd, han gillar inte pallen, men har fått hänga på honom genom att stå på den. Madde

Sv: Sadelgjordstvång

Hej
Har du fått någon förklaring på ditt problem, min häst reagear precis lika som din!
Bockar av så fort man kommer upp i sadeln. Kontrollerad av veterinär. Vad gör man :confused:

John Moore kommer till Sverige varje år för clinics och campouts. Gå in på hans sida för att se om han är i närheten av dig: johnmoore4horses.com

hej. kan du stå i stigbygeln utan att han börjar bråka? är det just när du sitter upp..? kan hästen ledande tygeltag ordentligt? När du sitter i sadeln och hästen börjar bocka, ta in den på sån liten volt så den inte kan göra annat än att sakta av..så fort den kommer ner i skritt låter du den gå framåt och om den börjar bocka igen gör om samma sak. den kommer snart komma på att det är jobbigt att bocka och att den hellre sköter sig än att snurra runt.. har funkat för mig. om det inte är något som gör ont på den förstås, men det hade du ju kollat.

Tack för ditt svar. Det är när hon har gått ett eller två steg som hon börjar att dumma sig. Hon gör riktiga capriol språng helt oförutsägbart. Direkt så stegrar hon sig om man inte har åkt av innan. Helt omöjligt att sitta kvar. Detta gör hon inte varje gång, det har hänt ett par gånger. Vad kan man göra för att hon ska veta att hon har gjort fel, om man nu inte lyckas sitta kvart alltså.
Är det bästa att rygga henne en bra bit, eller finns det något annat bra sätt att sägar till på skarpen. När man leder henne och arbetar från market så följer hon med som en hund. Några fler bra tips?

hmm..ja dom hästar ja haft har inte gjort caprioler, d har bara bockat.. gör hon det bara när du rider..? klämmer sadeln någonstans? om du longerar henne med sadel, gör hon något då? det låter som hon har blivit lärd att bocka. Omedvetet då, att det blir som en trigger. direkt nån kommer upp i sadeln ska hon bocka.. Vem vet, kanske blir hon en utmärkt rodeo häst ;)
nedå..d är väldigt få hästar som älskar att bocka så mycket så dom lämpar sig för rodeo. dom flesta tröttnar efter ett tag om ryttaren sitter kvar.
iaf, försök kommma på om det finns något från marken som gör att hon reagerar på samma sätt. För då kan man börja arbetet där.
Jag vet inte vad man ska göra om man väl åkt av, jag har aldrig varit i just den situtionen själv..
Har hon väldigt mycket energi, så kan du börja ridpasset med att longera henne. bara låta henne springa. spänn inte in henne heller nåt. bara så hon inte är så hisligt laddad. Sen kanske du bara ställer dig i stigbygeln å lägger dig över henne, går ner och tar in henne..för d hon tror att du kommer göra är att sitta upp. så gör inte det just då. överaska henne..sadla och i stället för att rida, bind upp henne ute ett tag.. men jag tror fortfarande att du skulle lösa en hel del problem på d viset ja sa förr, men lär lateral flexion helt först!! (när du ber hästen vända huvudet mot din fot när du sitter på den..) d börjar du först ifrån marken, du kan även göra d när du bara hänger över henne och har stöd i ena stigbygeln.. för om hon kan d då får du lättare in henne på en volt om hon börjar, d ska inte vara volt heller,den ska vara så liten så hon inte kan bocka, hon ska bara snurra runt!!! men d som är viktigt då är att dirket när hon slutar, låt henne gå ut på större volt! för d du vill visa hene är att "se va skönt d är att sköta sig, då slipper man snurra å bli illamående!!" dålig på att förklara, men hoppas d löser sig för dig.

kolal ryggen

Men vänta nu, du har inte ridit honom på ett halvår?
Men köpte honom för en vecka sen? Hur går det ihop? :crazy: :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 527
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama