sadelgjordskramp

Sv: sadelgjordskramp

Är det sadelgjordstvång du menar?
Det kanske heter sadelgjordskramp med?

Om vi menar samma sak nu så har jag hört att vissa hästar går att "bota" genom att vara MEGAFÖRSIKTIG med hur man spänner sadelgjorden samt vad för gjord man använder. Medan vissa alltid kommer ha kvar sitt obehag runt spännandet.

Jag har ett sto med tvång och på henne hjälper det att ha gjord med resår på båda sidorna och spänna väldigt försiktigt, samt att stretcha ut huden runt gjorden genom att dra frambenen framåt...
(hoppas du förstår min dåliga förklaring ;) )

Eller ja, hjälper och hjälper...ju försiktigare jag är desto bättre går det.

efter vad jag fått lära mig så är det en nerv som kommer i kläm på vissa hästar i sadelgjords läget. den enda "bot" jag hört talas om är att som CallMeAce skrev ta det vääldigt försiktigt.

ahh tack jag tror jag förstår :)

Hur är din häst att rida barbacka utan nån gjord då? och vad gör hästen när man spänner gjorden? Typ hoppar runt och sparkar eller visar bara att den ogillar det? Fast de kanske är helt beroende på individen..

Om man rider barbacka så kanske de inte är nå obehag? eller man kanske kommer åt med skänkeln på nå sätt?

Om jag rider barbacka händer ingenting för då är det ju inget som drar åt kring magen. Det jag upplever som är min hästs problem är att när man ska spänna hennes gjord håller hon andan, drar man då för fort för hårt så får hon panik sen när hon måste släppa ut sin luft.
Jag brukar få vänta tills hon dragit en stor elefantsuck innan jag kan börja spänna hårdare ;)

Om jag någon gång gjort fel med henne och gått fram för fort så börjar hon steppa runt på gången och om jag inte lossnar gjorden så.....lägger hon sig ner eller slänger sig :crazy:

Men nu med resår i båda ändarna och en så lång gjord jag bara kan ha så jag kan spänna så lite som möjligt i början så börjar det bli bättre faktiskt :)

Eftersom jag undrar så är det en häst som jag kanske ska ta på foder som har de här problemet.. Egentligen kanske man ska ta det med ägaren eftersom hon bör veta mer om sin häst.

men tack jag har iaf fått grundläggande information om detta :)

Jag ha botat en häst. Jag tränade länge med en vanlig täckesgjord bara. Jag spännde den hårdare eftersom bara funkade kanon.

I allmänhet är det att var försiktig, och att träna som gäller. Också att se till så att hästen verkligen är avspänd innan man sadlar/drar gjorden. Att massera bort eventuella spänningar i bukmuskulaturen är vettigt, likaså självklart att kontrollera så att sadeln verkligen passar. Det är inte alltid säkert att det är under buken det gör ont, det kan också vara ett ar ortspetsar ner i ryggen.:cry:
Jag har dessutom fått en häst med mild sadeltvång att bli nästan symptomfri genom att ta bort låsningar i hennes halskotpelare.
Vissa hästar trivs bättre med en bredare sadelgjord, och resår brukar vara poppis.

Ja just det, d glömde jag, jag brukar även massera min pålla runt sadelgjordstaten och fram på bringan. Hon brukar speciellt spänna sig i bringan.
Och min sadel är även utprovad av diplomerad sadelutprovare.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka