Sadelgjordsfundering

Geysir

Trådstartare
Min Geysir är svårbantad... har hållit på sen jag köpte honom 4 september förra året. Han har alltså en fin kalaskula som gör att när jag sadlar hamnar lixom sadelgjorden alldeles som framåt i vinkel lixom, vet inte hur jag ska beskriva det på annat vis. Jag har sett sadelgjordar med världens jätteplatta under magen där reklamen säger att sadeln inte åker fram och jag undrar om nån vet om det stämmer för det känns sådär att handla på sej nått rätt dyrt som inte alls funkar - den jag tittat på kostade över 2000 spänn lixom. Jag kan inte ha svanskappa till min sadel och även om jag kunde ser det så obekvämt ut. Sadeln passar alldeles utmärkt och jag har en vojlock med låssasryggmuskler och antiglid så den ligger ändå ganska still, men gjorden drar den framåt.... Ska försöka ta en bild och sen ska jag försöka lägga in den, men det har misslyckats förr. Tacksam om nån vet om dom jätteplattagjordarna funkar.:bow:

Sv: Sadelgjordsfundering

Mitt förra sto var med rund om magen och gjorden drog fram sadeln på henne med. Vi köpte en svängd sadelgjort finns bla hos lillhästen i stav. Den funkade på henne. :) Hoppas du hittar en bra lösning!

Fast den är bara till för om hästen har en markerad bröstbenskurva. Har den inte det kommer gjorden ge ett ojämnt tryck.

Ett sätt är också att spänna främre stroppen ett hål hårdare än bakre. På runda hästar tenderar bakre stroppen att bli hårdare spänd än den främre när de är i samma hål, och då halkar/skjuts gjorden framåt och sadeln följer med. har funkat hyfsat på min rundmagehäst.

hehe, finns inget alternativ än att spänna främre ett hål hårdare...:angel:

vilken av gjordarna ger ojämnt tryck... hängde inte med där... lika bra att erkänna hur lite jag kan på en gång:o

Hårt draget så kanske du ska se dig om efter en annan sadel?

Den sadeln som jag hade innan fick jag samme fenomen med. Där var sadelgjordsstropparna fästa så att de sluttade lite bakåt. Vilket blir totalfel när magen är lite rund. Jag bytte sadel för ett tag sen och den glider inte för fem öre. Även om han hade varit mycket rundare än vad han är nu så hade den legat still ändå. Dels för att den ligger väldigt bra på ryggen, och dels för att sadelgjordsstropparna är fästa på ett helt annat sätt. Mycket stadigare!

Fast den är bara till för om hästen har en markerad bröstbenskurva. Har den inte det kommer gjorden ge ett ojämnt tryck.

Det glömde jag skriva. Bra du gjorde det :)
Har för mig de står på hemsidan hur man kan kolla det om man inte redan vet det själv.

Hårt draget så kanske du ska se dig om efter en annan sadel?

Den sadeln som jag hade innan fick jag samme fenomen med. Där var sadelgjordsstropparna fästa så att de sluttade lite bakåt. Vilket blir totalfel när magen är lite rund. Jag bytte sadel för ett tag sen och den glider inte för fem öre. Även om han hade varit mycket rundare än vad han är nu så hade den legat still ändå. Dels för att den ligger väldigt bra på ryggen, och dels för att sadelgjordsstropparna är fästa på ett helt annat sätt. Mycket stadigare!

hurdan sadel köpte du?????

Kolla längst ner på sidan http://silverkedjan.se/ny/faq.htm

sadlingstor.jpg

tack ALLA för så himla mycket hjälp, ni är snälla ni:love:

jag tror minsann att jag provar mej på silverkekjans förslag - verkar vettigt, och ser inte alls ut som lika obekvämt som *satans*svanskappa...

Jag var nog en smula otydlig, sadeln ligger kvar där den ska men sadelgjorden vill -bara vill - dra den framåt - har en sjutusan till vojlock :p Det som händer är att sadelgjorden hamnar precis i närkontakt med frambenen...

ett extra tack till silverkedjan... visst hette du så... okay, du får men bara du, säga som det är att han är fet, okidoki, han är fet..., och supertack för länken

och Madeleine... som jag förföljer, vi har så hiskeligt kul ihop :love:

En Santa Cruise Hekla.

Jag tror inte att det är en sadel som löser problemet för alla, men den passade min. Jag tror faktiskt att man kan hitta en sadel som passar i de flesta fall.
Heklan har ju tre fästen till sadelgjordsstropparna, och det tyckte jag kändes mer flexibelt! :)
Provade en Gloi också som passade bra, den har ju samma fästen.

Hade jag visst detta för något år sedan kanske jag kunde ha kvar min gamla sadel.
Jag hade samma problem som Geysir, min lilla donna var rund om magen, :angel: sadelgjorden åkte fram. Försökte banta henne men sadelgjorde åkte lika förbaskat fram! Ville inte ha svanskappa.

Fick till slut sälja sadlen och köpa en bomlös. DÅ låg sadelgjorden på plats!

På min lilla pålla har jag den breda "sugkoppssadelgjorden". Den är bra men räcker inte helt, jag har också svanskappa. Sadeln har ingen ögla men det finns en lös plastbit som man enkelt kan trä på sadeln och fästa svanskappan i. När pållan musklat upp sig samt inte är så hängig om magen längre blir svanskappan det första som åker. Efter dessa två justeringar rör sig hästen på ett helt annat sätt. Jag upplever inte att svanskappan stör utan att det (när den är rätt spänd) är ett jättebra hjälpmedel.

5-2.jpg

Svanskappa är inte alltid ett gissel! Jag har samma problem med min häst, dessutom är hon en liten aning överbyggd bak vilket gör att sadeln åker fram. Jag fick hjälp av en underbar sadelmakare som sydde en svanskappa som vi har fäst med en rem framtill i sadeln. Ryggstycket blir då lite längre och löper i tunneln under sadeln, men i gengäld så slipper jag ett drag i bakre delen av sadeln vilket uppstår med dessa T-spännen...
Jag har fått en helt ny häst!!:laugh: Hon accepterade svanskappan på en gång och jobbar villigt i alla gångarter. Hellre en väl anpassad svanskappa än tryck på bogbladen...

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 836
Senast: Tuggben
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka