Sadelfunderingar

fia0

Trådstartare
Är på g att köpa ny sadel. Var på inprovning för ett par år sedan och då blev det en Globus Clic. Den är lagom lång men på tok för stor. Jag trodde hästen skulle bli mycket bredare när hon musklade på sig men det blev hon inte. Istället rider jag oftast i en Goertz Liberty som följer ryggen perfekt och jag sitter grymt bra i den. Problemet med den är att det är ca 10 cm för lång.

Alltså - en sadel lik Goertzen men ca 10 cm kortare vore perfekt. Vad har ni för tips?

Sen undrar jag också vart man kan få hjälp med inprovning. Eftersom det blev jättedåligt förra gången är jag inte ett dugg intresserad att åka till samma ställe. Jag bor söder och Stockholm och kan tänka mig att åka ca 2 timmar för att få riktigt bra hjälp.

Verkligen toppenglad för alla tips och idéer!!!!!:banana:

/Fia

Sv: Sadelfunderingar

Jag har tyvärr inga tips på sadelprovare, men jag tror du själv sa svaret på varför hon inte musklat sig som du trodde. Om du ridit i en för lång sadel så är det ganska troligt att den antingen åkt fram och tryckt mot bogarna och därmed hindrat en korrekt rörelse och muskling, eller också att den tryckt baktill och hindrat en korrekt rörelse och muskling.

Hoppas att du hittar en sadel som passar, och tänk på att det är mycket möjligt att hon ändrar sig snabbt nu när hon får en passande sadel. Så håll noga koll på passformen, de flesta ser man skillnad på efter 2-6 månader är min erferenhet. Så det är möjligt att du måste byta igen efter några månader om du inte köper en som är omvärmningsbar eller justerbar på andra sätt. Annars om du har kvar clicen så kan du ju hoppas på att du kan ha den, kanske med en liten pad om det skulle vara så att hon breddar sig.

Lycka till med letandet.

Jag har mitt favoritställe, men kan alltså inte skriva ut det här men ligger lite norr om Stockholm. Det bör inte bli så lång körtid för dig.

Vill gärna ha fler tips på sadlar och ställen där man kan prova ut...

Lägger upp en bild på donnan så ni vet hur ryggen sadeln skall sitta på ser ut.

00000.jpg

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hemmet Min soffa (förutom att jag inte får på överdraget på divanen) är i ganska risigt skick. Den är kanske 12 år gammal och två katter i rad...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: G-uldlock
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka