Sadelfundering

R

Radinka

Jaha, så sitter man här då, i sadelträsket... :crazy:

Undrar vart man ska vända sig för en sadel som:
  • Har ett "plant" säte, för maximal rörlighet
  • Har "centrerade" stigläderfästen så en lodrät sits underlättas
  • Passar häst med rak rygg och "mutton shoulder", dvs rätt "rund" över manken samt en trolig bomvinkel på typ 105 grader...
Någon som har något tips?

Klafs-klafs! ;)
R

Glömde...

Vet någon om det finns någon återförsäljare i Sverige som säljer Wades/A-forks/Slick Forks?

Det är lixom på önskelistan också... :d

R

Sv: Glömde...

Vet någon om det finns någon återförsäljare i Sverige som säljer Wades/A-forks/Slick Forks?

Det är lixom på önskelistan också... :d

R
Milsta säljer bra wade sadlar från McCall. Sen om det finns en sadel till den rygg du beskrev vete f*n. Rider du en mula?

Sv: Sadelfundering

Man kan lämna in en avgjutning av pålles rygg till dem, så bygger de din sadel efter den. Tar ca 6mån.
Antingen så "plockar" de delar ifrån befintliga bommar och bygger ihop eller så gör de helt enkelt en ny.
Du får räkna med ca 25-35.000:- för en sådan sadel, beroende på hur du vill att den skall se ut.

:rofl: Mula!!! :rofl:

Jaaa du... Hihihi! :) Ibland undrar jag... Nä, det är en häst, men rent humörsmässigt är åsnan inte alltför långt borta ibland... ;) Jag har en rysk basjkirtös och hon har en lurig rygg. Men, idén är inte så dum? Har sett på amerikanska sidor att det finns "mule rigs" och det kanske kan vara värt att fundera på?

Sedan, som grädde på moset är det så att hon är ung. 4 år i år och lär bygga om sin kropp en del (förhoppningsvis!), så frågan är om det får bli en lite billigare kompromiss så länge, att matte får lägga vissa krav på hyllan och satsa på en sadel som passar pållan just nu. Men nog skulle det vara härligt med en sadel anpassad till oss båda! :love:

Mula....:bow: Hihihi, TACK för asgarvet såhär på morgonkvisten!!! och tack för tipset! Ska kolla in Milsta!

R

Ooo, du, detta låter toppen! :d Men, har tänkt lite till och funderat på att det kanske är lite väl mkt stålars nu när pållan fortfarande är ung? Missförstå mig rätt nu, 25-35 000 för en handgjord, "skräddarsydd" sadel är inte dyrt, men just nu, till ung häst, känns det som kanske lite mycket pengar.

Stort tack för tipset, bra att veta att möjligheten finns, ska se om jag k a n lösa detta på något annat sätt först, men som sagt kalas att veta att möjlilgheten finns! Är det Milsta/McCall du pratar om också?

Tack för tipset

R -The Mule Rider! ;)

Vi har mccall sadel ,en bra bom som sitter på d mesta. har beställt en till me samma bom. D e cowhorse sadlar men inte me flack sits utan lite upp byggd fram. Kanon sadel men kostar runt 30000:- nya...

Var på sadelseminarium igår med Pär Karlberg och han är nog den rätta att ringa till om man har sadelfunderingar. Han sa bla att bygga en sadel efter en naken bom inte fungerar så bra för man måste prova sadel under rörelse. När väl sadeln är byggd på bommen så förändras förutsättningarna för att den ska passa iochmed att man tillsätter en rigging och säte som inte fannsa med när man la en naken bom på hästen. Det finns bara ett sätt att prova ut en sadel och det är att prova!!!!

Var på sadelseminarium igår med Pär Karlberg och han är nog den rätta att ringa till om man har sadelfunderingar. Han sa bla att bygga en sadel efter en naken bom inte fungerar så bra för man måste prova sadel under rörelse. När väl sadeln är byggd på bommen så förändras förutsättningarna för att den ska passa iochmed att man tillsätter en rigging och säte som inte fannsa med när man la en naken bom på hästen. Det finns bara ett sätt att prova ut en sadel och det är att prova!!!!
Formen på bommens undersida mot hästen förändras inte alls av en rigging eller en sits så där tror jag att jag synar, som man säger i poker, o dessutom höjer insatsen. Det är till syvende o sist formen på bommens undersida som ska passa mot ryggens form.

Under hästens rörelser ja. Många bommar passar perfekt på en stillastående häst, hästen i rörelse är en helt annan sak. Det är som att prova ett par skor utan att gå i dom. Passformen gör sig gällande under rörelse. Men å andra sidan, man kanske inte ska rida utan bara ha en sadlad häst.?

Under hästens rörelser ja. Många bommar passar perfekt på en stillastående häst, hästen i rörelse är en helt annan sak. Det är som att prova ett par skor utan att gå i dom. Passformen gör sig gällande under rörelse. Men å andra sidan, man kanske inte ska rida utan bara ha en sadlad häst.?

Då frågar jag mej, hur kan jag se om sadeln passar då hästen rör sej? Och vad är skillnaden mellan en stillastående passning o en när hästen rör sej, och hur påverkar riggen o sitsen skillnadenmellan en naken bom o en färdig sadel ? Men det kanske du fick lära dej på kursen :bow: ? Var god upplys oss okunniga, Kenneth, för det du säger är inte lättbegripligt för oss vanliga dödliga! Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är dessa sadeltillpassningsprofeter troligen 2000-talets blåsning inom ryttarvärlden, så jag använder pokertermen: Jag synar! :devil:

Detta är ju i o f s inte sant, Kenneth, utan en hörsägen som du nu lanserar som en absolut sanning! :D

Jag vet inte vem du är Bill men jag har varit med några år och med egen och andras kunskap så har jag nog mer erfarenhet än dom flesta på sadelområdet. Ibland kan det bli tröttsamt med personer med tunnelseende även om dom menar väl och och har sin bestämda uppfattning hur allting är. Buck Brannaman sa för ett par år sedan att specialbeställa en bom för att passa den häst man har just då är korkat. För det första så kommer sadeln antagligen inte att passa efter att den är byggd för hästen har redan förändrat sig, förövrigt så kan man inte ha den till någon annan häst för den är specialgjord för en häst som ser ut på ett visst sätt under en viss period. För det tredje så har den antagligen kostat mer än vad som är vettigt. Självklart så finns det många försäljare som saknar ett och annat men när det gäller Pär Karlberg så har du nog inte så mycket att komma med Bill.

Jag vet inte vem du är Bill men jag har varit med några år och med egen och andras kunskap så har jag nog mer erfarenhet än dom flesta på sadelområdet.
Ojojoj ! Jag är det bästa som jag vet, sa kenneth :rofl:

Jag kan inte heller hålla med om att förutsättningarna skulle ändras något nämnvärt av rigning och säte, då ändras dom nog mer när man lägger en pad under bommen eller en ryttare i sätet.

Jag håller dock med om att man inte kan säga om en sadel passar förrän man ridit i den, men att använda nakna bommar, eller mallar efter bommar, på en stillastående häst ger en god fingervisning om hur det kommer att passa.

Då frågar jag mej, hur kan jag se om sadeln passar då hästen rör sej? Hur kan jag över huvud taget se om en färdig sadel verkligen passar, Och vad är skillnaden mellan en stillastående passning o en när hästen rör sej, och hur påverkar riggen o sitsen skillnaden mellan en naken bom o en färdig sadel ? :
Det skulle vara intressant att få höra vad en man med din mångåriga erfarenhet och nyvunna kunskap har för svar på ovanstående. Enkla lättförståeliga frågor ställda av en "tunnelseende nolla" som tyvärr inget begriper! Kom igen nu Kenneth, släpp ut din mångåriga kunskap o erfarenhet ! Sign TDJ som du ser, är också lite tvekande till det du sagt! :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller dock med om att man inte kan säga om en sadel passar förrän man ridit i den,
Också en intressant vinkling : Hur avgör du om sadeln passar (hästen) genom att rida i den ? Möjligen kan du avgöra om den är bekväm att sitta i, men för att avgöra passningen mot hästen genom att rida i sadeln så skulle du ju faktiskt behöve nån form av radar inbyggd i rövva, o det förekommer ju inte så ofta inom människorasen. Har läst i en läkarvetenskaplig tidning om det och där var detta fenomen beskrivet som "Bullshitis" på latin, de lärdes språk! :idea: (Vad man kan komma ihåg detaljer efter att man fått en god middag i magen!) :D

Jag har aldrig träffat någon eller hört talas om någon som fått en sadel specialgjord till sin häst som passar perfekt!!!
Jag har däremot varit med om att sadlar gjorda efter mått inte passar när allt kommer omkring.
Hur som helst så är jag inte intresserad av att vara med i pajkastning så vi kan väl avsluta med att konstatera att var och en är saliga i sin tro. Och till Bill vill jag säga att om du vill vara störst och bäst på nätet så be my guest, alla vet ju att allt som sägs på nätet är sagt av kunniga människor och allt är sant.

Hur avgör du om sadeln passar (hästen) genom att rida i den ?
Om du verkligen vill ha min åsikt om det (utan analradar-skämt, kom ihåg att jag saknar humor) så kommer den här.

Sadeln på en stillastående häst visar om vidd, vinklar och höjd passar nöjaktigt, men det är svårt att se vad hästen tycker. Upp med ryttaren i sadeln och en sadel som såg ut att ligga bra utan ryttare kan ge helt fel tryck om ryttaren inte passar för sadeln eller inte kan hitta den balans som avsetts. Här är första chansen för hästen att säga sitt. Andra chansen får den när man rider. En bom som passar hästen bra behöver inte betyda att kombinationen med riggning och ryttare gör att sadeln ligger ordentligt under rörelse, en del hästar stör sig på om sadeln stöter emot ryggen på ett obehagligt sätt och dom visar det tydligt. Ytterligare ett kvitto får man när man ridit hästen svettig och kan kolla svettmärkena.

Också en intressant vinkling : Hur avgör du om sadeln passar (hästen) genom att rida i den ? Möjligen kan du avgöra om den är bekväm att sitta i, men för att avgöra passningen mot hästen genom att rida i sadeln så skulle du ju faktiskt behöve nån form av radar inbyggd i rövva, o det förekommer ju inte så ofta inom människorasen. Har läst i en läkarvetenskaplig tidning om det och där var detta fenomen beskrivet som "Bullshitis" på latin, de lärdes språk! :idea: (Vad man kan komma ihåg detaljer efter att man fått en god middag i magen!) :D
Hej Bill
Asså man slutar aldrig förvåna sigav människor. om man nu ska prova en bom som ska passa hästen så går de ju inte rida i den.
Alltså hur tänker folk.De går ju låna hem el åka och prova bara bommar.
PS!
NU är de jag som har gips, fasen va tråkigt de e.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka