Sadelelände!

MonteRose

Trådstartare
Jag har efter allt för lång tid kommit till insikt om att min superfina, begagnade, oförsvarbart dyra, jättesköna i höstas inköpta dressyrsadel, Amerigo Alto, inte passar hästen :eek:
Och nu är sadelförsäljaren/inpassaren bortrest och kan inte nås förrns på tisdag.

Har ju trott att hans tråckhet/ovillighet berott på pälssättning. Han har varit riktigt ilsk när jag spänt sadelgjorden och haft handbromsen i när jag ridit samt visat tydligt vad han tyckt jag kan ta o göra med mina galoppfattningar:cool:.

När jag sadlar med hoppesadeln är det inga problem. Grabben är inte sur och han går fram på ett helt annat sätt och hela förklaringen kan ju inte ligga i att han älskar att hoppa och avskyr dressyr, för jag hoppar inte alltid bara för att jag har den sadeln.

Ska jag nu på den där sadelinpassar-karusellen igen? :cry:

Sv: Sadelelände!

Förstår hur du känner. Jag har själv gjort samma tabbe med samma märke. Det blir lite väl dyrt att sälja efter ett år med ca 10000 kr i förlust!!! Har inget emot märket vill jag bara påpeka, sadeln slutade helt enkelt passa både mig och min häst, i ärlighetens namn så passade sadeln nog aldrig mig...

Jag hoppas att du har mer tur nästa gång.

Har du köpt en amerigogjord till den?

Den gav samma symptom på min- den tjocka kanten gick in i sidan på den.

Tror inte att hästen skulle reagera så på bara sadeln.

Prova med en annan gjord som har en bit läder ovanför spännena.

Tyvärr blev min häst permanent tjurig vid sadling. Har i alla år spänt varsamt o nu är det jobbet åt skogen.

Senast ändrad:

*kl*
Svar till er alla.

Inga problem med att byta in sadeln. Frågan är bara att nästa sadel kommer högst sannolikt att bli billigare än denna och hur funkar det då? Ger de mig pengar tillbaks?

Axel: Jag fattar inte vad du menar med den tjocka kanten. Menar du kåpan? Eller menar du den tjocka kanten på gjorden?
Jag har en neoprengjord som är mjuk och de spännena ligger inte an mot hästen. Trist att din häst blivit tjurig.

Efter dagens ridning har jag kommit till slutsatsen att det inte enbart är dressyrsadeln som stör gossen. I dag var han högst ovillig även med hoppesadeln.
Höger varv var bedrövligt och jag tyckte mig ana en tjock, hård korv på snedden i bakre högra filén. Har ringt ET:s telesvarare och hoppas h*n kan komma i rappet.

Inte nog med detta så fick jag köra en sväng till hovslagaren i stället för att hoppträna och slå på en tappsko pga att den käre gossen behagat trampa av sig en framsko i hagen på förmiddagen.

Visst är det underbart att ha häst :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka