sadelalternativ

Fiorano

Trådstartare
Jag ska byta sadel, igen då pålle har betydligt rakare rygg än vad jag trodde... Hon har nu en Morris and Nolan som jag lånat och den ligger bra. Om än att jag tycker att den hamnar i bakvikt-men efter att läst lite trådar om MoN så ska tydligen deras sadlar vara så. I vilket fall hade jag inte kunnat ha en bredare bom då den hade landat på manken. Sitsen passar mig ganska bra eftersom jag otroligt nog inte får ridsår av den!:)

Men vilka andra sadlar med lite större stöd och hyfsat öppen sits (vill ha djup, men det går inte rumpan med på...:() som passar på samma rygg som MoN?

Har kikat lite på Globus Clic och Zaldi Atlanta. Det är inga dyra sadlar, men passar de bara hästen och mig så gör det detsamma. Clicen finns det mycket positiva meningar om så en sådan är jag väldigt sugen på att testa!

Kentaur har jag blivit tipsad om, men det finns inga sådana här i krokarna som jag kan prova tyvärr.

Sv: sadelalternativ

Albion kanske? Tycker att det verkar vara en trevlig sadel och har läst mycket positivt om dem. De ska tydligen passa raka ryggar också.

Vidden mäts inte i tum. Dessutom är det väldigt olika hur vid en normalbom är. I snitt skulle jag säga mellan 80-90 grader (kanske lite högt räknat).

Bates Isabell Werth, Albion Style och Kentaur är samtliga sadlar som passar hästar med rak rygg. De två förstnämnda har jag själv haft till rakryggad häst och de var supersköna att rida i (speciellt Isabellen).

Jag har en Zaldi Atlanta till min raka planka :D
Man sitter bra och knästöden är till bra hjälp, speciellt om man har en häst med stora rörelser.
Har varit supernöjd hela tiden tills nu. Hästen har tappat en hel del i vinter och nu är den för vid :(

tack så mycket för alla svar!

Men efter att i helgen ha ridit lite ordentligt i morrisen så har jag bestämt mig för att det blir en sådan! :) Har nog aldrig känt att jag kommit så nära hästen någon gång!

Jag hade en M & N förut och var då väldigt förtjust i den. (Den är ju som en soffa) Hästen växte dock ur den så jag fick byta.
Numera har jag en Vega från Amerigo och det är enorm skillnad på känslan av att komma nära hästen. I Vegan kan jag inverka på min häst på ett helt annat sätt samt att hon nu rör sig mycket friare.

Kanske skulle du prova lite olika sadlar ändå innan du bestämmer dig helt. Jag skulle idag aldrig köpa en M & N igen eftersom jag så här i efterhand tycker att både jag och hästen blev ganska låsta i den.

Vi åkte till Sh*rpman och provade flera olika märken och typer av sadlar. Då blev det jättetydligt vilken sadel som var bäst och jag överlät i princip beslutet till hästen om du förstår hur jag menar.

Kanske har du sett den här länken förut från när vi var och provade sadel. Jag tycker att det är intressant att se skillnaden på rygglinjen på hästen. Tex så tyckte jag att hon kändes trevlig i Innovan förutom att hon inte ville fatta galopp i den. Men det kunde också bero på dåligt underlag i ridhallen samt att hon var ganska trött. Men du ser säkert att hon sänker rygglinjen ganska mycket till skillnad från i Vegan.
http://www.harthavens.se/sadelutprovning.htm

Så har du möjlighet så åk i väg och prova lite olika. Det är ju inte alls omöjligt att M & N är den absolut bästa och då vet du ju det också säkert!

Lycka till iallafall

Tack för tipset! Tyvärr finns det verkligen inte något bra ställe att åka iväg till som är oberoende utprovare. Alla talar sig varma för sitt märke...

Det jag kommit på med min häst är dock att ryggen ser inte alls så rak ut när hon bara står still som den blir under arbete. Hon är också ganska tydlig med vad hon gillar och inte. Så tills hon har vuxit ur Morrisen så håller jag nog kvar i den...

Min förhoppning är dock att jag innan året är slut har möjlighet att köpa en riktigt riktigt fin sadel!

Måste bara tillägga att det verkligen var en fantastisk skillnad på hästen mellan sadlarna!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Bison
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka