Status
Stängd för vidare inlägg.
J

_jossan__

Håller på att leta efter ny sadel till hästen och funderar över en akademisk sadel.
Har just nu en western och står mellan valet och kvalet över vilken sadel
man ska välja.
Western känns ju mer "hemmavan", s.a.s, men hon får skav bak på höfterna (kommer inte på ordet just nu), därför funderar jag på en barock, då engelsk inte är ngt alternativ :D

Hur vet man att sadeln ligger korrekt? Ngt speciellt man ska tänka på? Vilket tkr ni är det "bästa" märket?

Sv: Sadel

Hoppsan... såg nu att den låg på fel forum...
Kan moderator vara snäll och flytta..? :angel:

Hoppas att det är ok att svara även om den ligger fel (och ska flyttas?)

Varför inte införskaffa dig en bomlös? :D Lika skön som en western men hästen får nog inte skav eftersom den ligger på 'samma ställe' som en 'vanlig' sadel :D

Jag har både western och bomlös och gillar båda skarpt, så bomlös är ju ett bra alt. för western bara att den är lite mindre, och mjukare! :D

Åk till en duktig sadelutprovare och prova ut sadeln, det är mkt nvärt i längden.

Lycka till

mjo, vi har varit inne på bomlös, men hoppar över det, vill helst ha bom.

Fjordtokan: Nej, inte av själva sadeln, men paden.
Taylorswift: Jo, vi ska prata med en duktig sadelmakare, finns dock ingen här som har barocksadlar. vad vi vet, men ska leta vidare...

Ställde frågan här för att få lite "förinformation" om storlekar och hur den bör ligga, Ifall vi inte får tag på ngn sadelmakare som kan just barocksadlar.

Du ska kunna känna med handen att det är ett jämt tryck under hela sadeln och den ska inte klämma åt hårdare på nåt ställe, bakvalvet (på engelsk sadel iaf) ska vara ca 2cm högre än framvalvet och du ska få in 3fingrar i glipa mellan manke och framvalv.
Om du kollar på hästen bakifrån ska du ochså kunna se hela ryggraden under sadeln :)

Hoppas det var till lite hjälp iaf ;)

Du får fler svar under forumet utrustning. Och NEJ, jag flyttar INTE tråden. Då det finns flera befintliga sadeltrådar, som går att lägga frågan i.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 274
Senast: mily
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: hovtassfot
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 222
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama