F

Fun_light

Vad andvänder ni för sadlar när ni tävlar/tränanr ?
Kan man andvända en barbackapad eellr ` ? :confused::confused:

Sv: sadel ?

En barbackapad är ingen sadel och får då inte andvändas på tävling.

Jag har en Torsion Endurance på ena hästen och en StarTrekk Comfort på den andra.

/Linnea

Sadling är fri men obligatorisk. Så man måste ha sadel på hästen.

Jag har en Sports Saddle.
// Linda

jag tävlar inte ännu (ska starta första PP i år med hästen<3 är det tänkt), men rider i min Kinsley allroundsadel (engelsk sadel). drömmen är Montségur Classic II..:love:

...har ju inte startat än då, men när det blir så kommer jag rida i min Wintec Allround. Den är superskön och Bandy stormtrivs med den sadeln.

Fast i mina drömmar är det en Torison som är röd och blå, som jag vill ha... tror jag (för jag har aldrig suttit i en bomlös till häst), eller också en Wintec Stock Saddle. Gillar det där med luftkuddar och utbytbara koppjärn...:bow:

Rider min ena häst med en Montsegur longe distance och har en Startrekk endurace på gång till den andra hästen.

hur trivs du med din montségur? PM:a gärna och berätta :bump: :)

Jag tycker att montseguren är den skönaste sadel jag provat, tråkigt nog så passar den bara den ena ökenråttan....då den inte går att få hur kort som helst.

FPL

okey :D (undrade bara, nyfiken på alla åsikter om den då jag tänkte skrapa ihop till en Classic II)

Jag rider mycket barbacka när jag tränar. Bra för balans och benmusklerna. Hästen verkar trivas mycket bra med det också då hon inte är jätteförtjust i att det spänner runt magen :p På tävling är det westernsadel som gäller men jag planerar att köpa bomlöst så småningom.

hmm... ändring har skett...
Jag kommer inte starta min första PP (Billingeritten -08) i min Wintec - det blir i min nyköpta Torsion Trekking :D

Sen måste jag säga att jag trodde, efter att ha läst MASSOR om bomlöst här på Buke, att det skulle kännas mer annorlunda att rida i bomlös än vad jag upplevde att det var! Provade först en Barefoot på en fjordhäst och tyckte redan där att det inte alls kändes så "obalanserat" som jag fått uppfattning om. Tänkte sedan att det kanske var annorlunda på min arabkorsning (som har ett annat steg än en fjording), men efter en tur på Bandy med TT-sadeln så måste jag säga att det var så där himlans märkligt olikt min Wintec... Är det jag som är konstig eller vad...?

Ok. Man sitter lite bredare och känner hästen något bättre kanske, men överlag så hade i allafall inte jag några bekymmer med balansen (och då ska man veta att jag inte har någon jättebra balans, efter att ha haft riduppehåll i flera år innan jag skaffade häst i feb -07). Dessutom var det inga bekymmer att sitta upp från marken i den bomlösa sadeln, det snurrade inte ett dugg. Med sadeln följde även ett par FlexRide slutna stigbyglar och de var ju bara fööööör sköna! :laugh: Gillar dem!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA