R

REL

Vill gärna veta om det är någon som har ridit med bomfri sadel, var det bra? Kan man hoppa med den? Vilka är fördelarna med den mot en traditionell sadel, vilka är nackdelarna. Funderar allvarligt på att köpa en sådan till mitt lilla halvblod.

Jag har lånat en fitform som emindy har som har sin häst i samma stall som mig.

Fördelen med bomlöst är ju just att den är bomlös (passar vilken häst som helst), men också att man känner av hästen enormt bra, vilket ju kan bli en nackdel om man inte tänker sig noga för i ridningen för hästen känner ryttaren lika bra som ryttaren känner hästen. För mig var det första gången vi hittade piaffen, men det var också en nackdel för på mina impulser satte hon sig för mycket så nu har vi började greja med saker som måste funka, som vi upptäckte i och med den stora samlingen, innan vi ger oss på det igen.

Hoppa är nog ingen höjdare och minns jag inte fel så avråds man från att göra det av de som tillverkar och säljer dem, men hoppa ute i skogen så där någon gång går med alla säkerhet bra.

Nackdel när jag red var att det är svårt att byta sittben, man liksom fastnar i sadeln och har man en bred häst hamnar man väldigt lätt i stolsits, nu har inte jag det så jag hade lättare för en "stående sits", som jag vill ha, än den numera mest vanliga "sittande sitsen".

Men man fick jobba lite för den sisten jag vill ha, dock är det nästan omöjligt i en engelsk sadel.

En oerhörd fördel är också att du inte behöver byta sadel om/när din häst musklar sig och blir bredare.

Funderade också på en bomlös, men till slut blev det en portuguesa (skolsadel) p.g.a att jag får den stående sitsen i den, vilket gör stor skillnad inom AR då man kan flytta bäckenet friare och inte hela tiden hamnar i en belastnings sits.

Om du söker så finns det en tråd som heter "Torsion dressage" där det har skrivits ganska mycket om bomfria sadlar.. :)

Nu gick det bättre!

Fina sadlar. Ser ut som "riktiga" sadlar och deras hoppmodell verkar ju fungera utmärkt till hoppning trots att den är bomlös. Men rätt så dyra och svåra att få tag på för oss svenskar va?

Men de bomlösa sadlar som vi har här i sverige är inte lämpade för någon avancerad hoppning. Hobbyskutt går däremot bra sägs det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
783
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: fejt
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18