Sv: Sadel tvång?!
Vi har suttit & kollat lite på nätet ang hästar med sadeltvång.
Det är en del som inte kunnat få bukt med det.
Kompisen skulle rida in henne själv nästa år men nu finns inte den tanken, säkrast är nog att skicka iväg henne på inridning.
Men även om hästen ridsin & när hon väl får tillbaka henne så finns det stor risk att sadletvången kan komma tillbaka?
Skall hon kanske skicka iväg henne nu till någon som kan få bukt på det innan nästa år när hon skall ridas in?
Någon med erfarenhet hur eran häst gjort & hur länge den hade det?
Jag har varit med om nagra hastar, ett par som jag minns speciellt bra, som haft sadeltvang. De fick bada panik da man spannde sadelgjorden, de borjade rora sig och upptackte att nagot trock mot magen.
Gemensamt med de bada hastarna var att de var valdigt, valdigt kansliga typer, kansliga med allt. De var ocksa ganska stora i sina rorelser, aven i brostkorgens rorelser. Vi tog det otroligt forsiktigt med dem. De reagerade aven pa tomkornings gjorden, och vi tomkor alltid massor, i flera ar, innan vi sitter upp och rider unghasten, sa det var en naturlig del aven for dessa hastar, och jag tror nog att det hjalpte.
Jag tror att sadeltvang ofta kommer nar hasten kanner att den inte kan vidga brostkorgen som den kan utan sadel eller gjord, som om den inte far luft. Naturligtvis ar en val tillpassad sadel viktigt, men hasten kan kannna sadeltvang med endast en gjord runt magen.
Jag tror, som i alla lagen nar det galler unghastar, pa att ge massor av tid, i kombination med nagra andra valdigt bra tips du fatt har, farskinns pad, mjuk gjord mm.
Din hast ar ju bara 2 ar, det ar ju bara ett litet barn an sa lange. Jag tycker alltid att man ska ta utbildningens i det tempo hasten behover, gora saker nar den ar redor for det, och inte tanka pa att den ska kunna det och det nar den ar sa och sa gammal. Jag skulle halla fast vid planen att rida in henne sjalv, ge hasten den tid det tar och istallet ta hjalp av en duktig tranare.
Att vanja vid utrustning ar ju ocksa en del av inridningen? Sitt inte pa henne forran hon accepterat sadeln, aven om det tar anda tills hon ar, ja sag 4 eller kanske till och med 5 ar. Tomkor massor, med tomkornings gjord och med sadel.
Jag kan tillagga att de har stora hastarna reds in ganska sent. Den ena av dem var sutten pa for forsta gangen nar han var 5, borjade ridas i gangarter da han var 6. Han ar 20 nu, och en kanonfin hast. Han behovde massor av tid bara. Den andre ar runt 25 tror jag, aven han en kanonfin hast. De kom bada over sjalva sadeltvanget, men har varit superkansliga till allt hela livet, sa man far ta dem med lugn i allt man gor. Den bra sidan av det ar att man har en fantastiskt kanslig och fin hast att rida.
Hoppas att det gar bra, och som sagt, poangen med mitt langa inlagga ar att vaga ge hasten tid!! Lycka till