Sadel till maffig islänning?

T

Tennenbaum

Jag är rider en islänning som är ovanligt maffig för att vara just islandshäst. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta en sadel som passar. Islandssadlar är helt uteslutna, de är alldeles för smala. Dressyrsadlar är också för smala och bomlösa bara glider och pekar rätt ut... Någon som har förslag på en sadel som skulle kunna passa? Han rids barbacka vilket vi iofs inte har någonting emot, men ibland skulle det vara trevligt att ha en sadel, framför allt om man ska rida lite längre träningspass/turer.

Jag ska också tillägga att det inte är någon fet häst det rör sig om, han är verkligen inte för tjock. Hela han är väldigt kraftigt byggd med stort och maffigt huvud. Islandsträns funkar inte så just nu har han ett engelskt träns i storlek cob = passar.

Sv: Sadel till maffig islänning?

Jo det finns bl a dressyr sadlar som är mycket breda, har en mycket vid kille själv.

Det skulle nog underlätta om vi fick se bilder på ryggen i fråga, annars är det svårt att ge något tips. Vad har det varit för märken och bomvidder på de sadlar som varit för smala? Det finns ju en hel del sadlar som är menade för riktigt breda ryggar, men alla märken har inte lika många grader i varje sadelvidd trots att den siffran är densamma dem emellan. Vissa märken är ju också betydligt mer generösa i sina storlekar än andra.

KL

Letar också sadel, till en bred överbyggd islandshäst. Anl. ytan bör vara runt 40-41 cm och hon är 106 grader bred...
Har dock inte särskilt mycket pengar att röra mig med. Tips!? :bow:

På min islandskorsning som är ca 130 grader vid har jag en Sensation hybrid. Den sitter som en smäck och glider inte en millimeter åt något håll och inte står den rakt ut heller. Den har också ett smalt säte så att man slipper sitta så brett.

*kl*

Jag har ju en extrabred Prestige, 16". Har värmt ut bommen till en 38'a, och har hört om en person som värmt ut till 39'a t.o.m.

Passar fint på min som är överbyggd, kort, svängd, bred. Åtminstone nu när han bantat lite :p
Men 17" är för långt ,så det gäller att man får plats i 16". Vill gärna ha en sensation g3 sen när pengarna finns, att variera med.

*kl*

Jag har ju en extrabred Prestige, 16". .

Vilken prestigesadel har du? Låter bra.. :) Jag får plats i en 16".

Är tyvärr inte mycket för sensationsadlarna. Beställde en till min häst, hon har aldrig gått så dåligt, och jag satt som en kratta i den. :crazy: Så det blev direkt retur...

County sadlar har storlekar i säte från 16 och upp till 18,5 XX vid i bom, kanske någon av deras dressyrmodell kan passa då det finns flera att välja på.

Det är möjligt att det numera inte finns, men för några år sedan så fanns den upp till 38.

Nej bara de sadlar som är ändringsbara genom omvärmning, och alla är inte det.

Liknande trådar

Utrustning Söker efter en sadel till min islandshäst. Har just nu en äldre zaldi isafold, som jag sitter okey i, men som är för vid för henne. Har...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: skiesabove
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 095
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar