Sadel till kort, bred rygg med låg/lång manke

Rimfaxe

Trådstartare
Jag undrar var man ska börja leta om man vill ha tag i en billig och tänkbar passande Westernsadel till en rätt så häst med bred rygg och lång/låg manke (nordsvensk).
Jag har tänkt att ha sadeln till uteritter och den behöver inte vara särskilt exklusiv, helst hade jag velat ha någon form av flexibelt trä, men den ska inte vara så dyr. Kan gärna tänka mig en sadel i Cordura. Sadeln ska vara bekväm att rida i.

Vill ha en säker sadel, så att man sitter stadigt på plats vid ev skutt åt sidan.

Hur passar man in en Westernsadel? Är det annorlunda jämfört med en engelsk?

Sv: Sadel till kort, bred rygg med låg/lång manke

Simco är ett märke som har bommar som passar till många olika slags hästar och de brukar inte vara så dyra heller.

Här är en lista på de syntet eller delvis syntetsadlar som finns att köpa i sverige (vad jag vet).

Big Horn har en läder/cordura modell för arabhästar, den finns att köpa på Hööks. Kostar 6775 kr. Arabsadlar passar ofta lite vidare, kortryggade hästar med låg manke.
320416.jpg

Big Horn har även en mer "färgglad" läder/cordura men den finns bara i quarterbom och det tror jag är för smalt för din häst. Kostar i alla fall 5495 kr och finns på Hööks.
320424.jpg

Dakota har också prisvärda läder/cordurasadlar, de kostar 4500 kr och kan köpas från Tumbleweed . Finns både rundskuren och med fyrkantig skirt. Vet ej bomstorleken på dessa men ring och fråga.
13714.jpg

Li´l Westernstore har läder/cordura sadlar från Fabtron, lite olika modeller och storlekar från 5600 kr. Vet ej bomvidderna så även här får du ringa och fråga.
SD7102_fabtron.JPG

WCH har en läder/cordura sadel från Cirkle Y, kostar 7500 kr.Vet ej bomvidd.
46-2.jpg

Börjes har också en syntet/läder sadel, Abetta Beartrap heter den och kostar 3850 kr. Vet ej bomvidd.
s205125.jpg

Wintec har gjort en syntetwesternsadel som ser ut som läder, inte i tyg alltså utan helt i konstläder. Finns att få köpa på Sandris . Kostar runt 6000 kr. Vet ej bomstorlekar. Kanske kan återförsäljarna av de vanliga Wintec sadlarna ta hem även westernmodellen, ring och fråga.
wintec-brown.jpg

Senast ändrad av en moderator:

En Nordsvensk brukar behöva en FullQH sadel.

Tack för alla svar hitintills! :)

Hästen ifråga har ganska så kort sadelläge också, så en kort sadel är önskvärt. Ryggen är ganska så rak, ingen överdriven svank i alla fall.

Jag har funderat på att beställa hem sadeln från Börjes just eftersom den är så pass billig och jag är lite nyfiken på Abettas sadlar, och se om den passar, den ser rak och trevlig ut i sätet (jag vill inte hamna så jättemycket på rumpan). Det känns som en väldigt stor djungel när det kommer till Westernsadlar, jag vet ju ganska så lite om dem.
Har väl funderat på bomlös Westernsadel, men eftersom jag tänkte ha sadeln till att rida rakt fram och kanske på längre turer, så är det kanske gott att ha en sadel som fördelar trycket över en större yta och som ger stabilitet vid skutt åt sidorna (eller vad annat en unghäst kan ta sig för).

Jag tänkte nog att en FullQH sadel kanske kan passa, han är ganska så bred mellan frambenen och har vida bogar. Kan man jämföra det på något vis i grader eller med säg t ex Wintecs sadlars mått?

Det är svårt att jämföra engelska och westernsadlar då de ligger på helt olika sätt på ryggen.

Prova en sadel med full quarterbom till att börja med, skulle tro att det passar. Även arabsadlar är breda och ofta kortare.

Måste bara fråga; Jag har för mig att det var någon som länkade till en sida där man kunde låna hem sadelbommar för att prova på hästen, men nu minns jag inte vad det var för företag.

Någon som vet vilket företag jag tänker på?

Tack på förhand!

Rekommenderar verkligen den bomlösa westernsadeln Barefoot Nevada. Köper du från tex Danmark eller Tyskland blir den inte så dyr. Då har du en sadel som passar och som är bekväm!

WHC åker ut till dig och provar med lösa sadelbommar, de kan även skicka bommar till dig så att du kan prova själv, läs mer under "saddles info".

Syrran köpte en Abetta från B****s till sin nordis samt varmblodskorsning som bägge är breda med låg manke och den passar mycket bra. Fördelen är pris och vikt och lättrengjord. Sitter rätt bra i den men sadelgjord och andra remmar kan behövas bytas då dom är urusla :cool:

Liknande trådar

Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Indigo15
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 009
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 615
Senast: Fibusen
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka