Sadel till en böjd tunna

Användare86

Trådstartare
Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar?
Använder idag en wintec med uttöjt järn som passar i bomvidd men inte helt i övrigt. Han nästintill helt platt över manken så mycket snurrar men har tur så inte så mycket som åker fram.
Vilka bomlösa finns det som bygger upp en del så höften oxå kan överleva ridturen?
Inte de bästa bilden men man får ett hum iaf.
 

Bifogade filer

  • 20240506_194911.jpg
    20240506_194911.jpg
    400,8 KB · Visningar: 69
Jag har en Ghost Cavallin Puro. Den är skön för mina höfter, uppbyggd, klarar en del manke. Ser lite mer ut som vanliga sadlar också. Mustang 148cm (min sambo är jättelång + bilden luras, jag lovar att hästen inte är en B-ponny 😂)

1000015913.jpg
 
Jag hade en Ghost Quevis när jag red in min tinker, väldigt trevlig och anpassningspar. Dock saknade jag bomsadel, så jag köpte en begagnad jensen exmoor dressyrsadel som är supertrevlig och passar kanon på rund, kort rygg även om min har lite mer manke.
 
Har inte bomlös.
Men min fjord har thorowgood t6. Men det beror jjupå hur vid hästen är om de har koppjärn breda nog. Han växte ur en vanlig Wintec (inte Wide) under unghäståren och edan dess har Thorowgood funkat bra.
Min har nog kanske mer manke än din i och för sig (det är han på min avatar.) Dock inte bästa bilden för att se ryggen kanske.
 
Har du kikat på islandssadlar? De påminner en del om din i ryggen, platt och sen går det snabbt upp vid länd, rundbossor är att föredra. Taur har en del sadlar för denna typ av häst :)
 
Påminner lite om quevis fast utan knästöd och så. Det är verkligen fördelen med dem, dressyrsadeln är fantastisk men som bly i jämförelse med Ghost 😂

Jag har en Macel Samba xw hemma på lån just nu, ska prova den på mustangen nån dag.

Den är faktiskt lättare än Ghost Cavallinen, trots att den är en riktig bomsadel. Men det är ju en väldigt speciell sort, ultraminimalistisk dressyrsadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 689
Utrustning Någon som har tips på sadel som kan vara lönt att testa till denna rygg?! Bred kille som är rund över bogbladen. Wintec med rött järn är...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: caballus
·
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 325
Senast: animalasia
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 477
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp