Sadel till bred- och rakryggad häst..

FlipTheFrog

Trådstartare
Har ni några tips..? Jag letar både efter hoppsadel och dressyrsadel till mitt halvblod med bred, låg manke och bred rak rygg.

Har en dressyrsadel som fungerar OK, en äldre Andrews med vid bom, men jag skulle vilja ha en dressyrsadel som är lite mer uppbyggd för mig (anatomiskt utformade knästöd).

Förslag på märken och modeller ni tror skulle kunna passa min pålla emottages tacksamt!

Deb har jag kikat på också, fast hos lill hästen i stav. Men nu verkar de inte ha den kvar. Vet du någon annan internetsida där den finns? :confused:

lånar tråden lite. Om man har en ponny, seize jättebred och ingen manke :crazy:, sen i sits till b-ponnyryttare. Några tips? Helst inte en jättedyr sadel....

Jensen Exmoor! Har såna till våra XXXXW och XXXXXW :D 120 och 140 grader är dom.

Jag var också intresserad av Exmooren ett tag, men det blev aldrig något köp eftersom Jensen gav en del missvisande information.

När jag var i telefonkontakt med Jensen frågade jag uttryckligen vad som var i syntet och vad som var läder. Informatören var då snabb att svara att allt utom ett skikt i kåpan skulle vara läder. Senare visade det sig dock att ganska mycket var i syntet. När jag ringde upp Jensen igen började informatören att prata om produktionskostander och att man måste hålla kostnaderna nere genom billigare materialval. Det framkom mellan raderna att Exmooren var en lågbudgetsadel som till stora delar var i syntet.

Nästa besvikelse kom när jag frågade vad man gör om sadeln trots allt inte passar. Det svarade informatören inte alls på, utan sa gång på gång att sadeln skulle passa eftersom man tagit så många mått. Ju mer jag frågade desto mer svävade han ut från ämnet och sade inte klart och tydligt vad som ändå framgick: att sadeln inte gick att återlämna.
En massa mått i all ära, men en lekman kan knappast mäta sig till det som en sadelmakare normalt gör. Och dessutom är det ändå inte säkert att sadeln ligger bra eller att ryttaren sitter bra i den.
Så om man inte trivs med sadeln sitter man där och ska försöka sälja något som varken är läder eller syntet och dessutom "måttsytt" :crazy:

Jag har också från flera håll hört att Jensen sköter leveransen väldigt dåligt och ofta går långt över den avtalade leveranstiden utan att höra av sig till kunden, eller lovar ett visst datum för att sedan strunta i det.

Detta är mina egna erfarenheter och sådant som andra varit med om. För egen del tycker jag nog att oärligheten är värst. Jag vill inte köpa en sadel från någon som inte beskriver sadeln som den är utan ljuger och undviker "känsliga" frågor.

Trist! För det lilla som står om den på hemsidan verkar ju bra. Den bredden är ju inte så vanlig. Något annat tips?

Hur tycker ni att exempelvis Kieffer har passat era breda och rakryggade hästar? Albion? St Martin?

Kom gärna med fler tips på sadlar som passar - och även inte passar!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka