Sadel till bred D-ponny

F

fenix

Behöver få lite tips i mitt sökande på hoppsadel. Ponnyn som ska ha sadeln är en new forest och har en ganska normalsvängd rygg, nästan ingen manke, jättebred och lite överbyggd.. Dom flesta jag provat har antingen varit för smala eller glidit i sidled. Någon som har något bra tips på en sadel ni tror kan passa? Syntet eller bomlöst är inget alternativ!

Sv: Sadel till bred D-ponny

Hur bred är jättebred?
Tänkte rekommendera wintec innan jag läste att syntet inte var något alternativ, för de finns ju i wide-modell.
Beroende på som sagt hur bred jättebred är för dig, så finns ju annars bates som är samma som wintec, men i läder. Den är väl dock bara "normalt bred" vad jag vet.
Är nog lättare att ge tips om du vet ungefär hur bred sadel du behöver, eller åtminstone vilka bomvidder du provat som varit för smala..
Kan inte ge så mycket andra tips eftersom jag mest haft wintec de senaste 8 åren och har mest koll på dem, men de passar mina breda hästar i alla fall.
Konsultera en sadelutprovare är annars kanske det bästa tipset, det är lättare att hjälpa när man ser hästen IRL.

Lycka till i sadeldjungeln!

Hade en sadelprovare för prestige ute och hon sa att han ska ha 36 i bomvidd på dom sadlarna, men jag tyckte den va lite för svängd för hans rygg..

Behöver få lite tips i mitt sökande på hoppsadel. Ponnyn som ska ha sadeln är en new forest och har en ganska normalsvängd rygg, nästan ingen manke, jättebred och lite överbyggd.. Dom flesta jag provat har antingen varit för smala eller glidit i sidled. Någon som har något bra tips på en sadel ni tror kan passa? Syntet eller bomlöst är inget alternativ!

Din häst låter precis som min! Och enligt sadelmakare ett svårt fall. Jag hittade dock en sadel bland ett tiotal som passade. En wintec. Synd att du inte vill ha en sån bara :/

Min ponny hade en prestige golden star som blev special ändrad för hans rygg hos sin förra ägare.

Kanske får ta och prova en wintec iaf då..

Kentaur, Morris and Nolan, Prestige, Zaldi. Är dom märkena jag tyckte passade min x-wide arabponny bäst. Provade då dock främst dressyrsadlarna men...

Har du bilder på hästen?
Hästen är inte särskilt bred om han bara behöver 36 i Prestige. Har han en platt/rund rygg? (som ponnier brukar ha..) Låter som en sadelutprovare som inte kan sin sak..

Har en Wintec 500 dressyr cair till min kraftiga & breda islandshäst med knappt någon manke. Den ligger mycket bra på honom (har nu det bredaste järnet) dock har han en lite rund mage som puttar fram sadeln så den ligger inte riktigt så långt bak som den bör göra.

Men vi jobbar på att komma i form med mycket markarbete och skritturer barbacka, då han bara är 3,5 år.

Jag är mycket förtjust i min Wintec och den är otroligt skön att sitta i. /Linda

Han har en riktig ponnyrygg, bred och ingen manke.. Har provat Zaldin på honom men den va inte tillräckligt bred "längre ner" på bogbladen.. Han kräver en bred sadel som är bred hela vägen om ni förstår vad jag menar.. :)

Jag har en wintec wide till min ponny som är rund,bred och inte har någon manke. Supermysig att rida i. Dock är den mer åt dressyrhållet anser jag...men det är kanske för att jag inte sitter så bra med kortare stigläder :p

*kl*

har en Knight rider spy, allround mot hopp på min ponny som (enligt mej ) har bred rygg. tror dom allmänt är rätt breda i modellen oxå, testa en sån, dom e suuuper :) :love:

jag har en Santa Cruize(stavning?) Celine

Det är en ren hoppsadel och är urskön, då jag är ganska kräsen på sadlar och har mycket spetsiga sittben :eek:

Min ponny är en stod d-ponny. Har bred bom.. priset gick på 8500:-
Verkligen urskön!

jag har en Santa Cruize(stavning?) Celine

Det är en ren hoppsadel och är urskön, då jag är ganska kräsen på sadlar och har mycket spetsiga sittben :eek:

Min ponny är en stod d-ponny. Har bred bom.. priset gick på 8500:-
Verkligen urskön!

Håller med att dom sadlarna är ursköna :love: :love: Har en sådan till min kallblodspojke :) Rekomenderar dem :D:D
Cruz Stavas de :p

Jag tycker du ska prova en Albion Kontrol, finns i flera vidder på bommen. Jag har en sådan (XW bom) på min D-ponny som är arabiskt fullblod. Hon har bred rygg och inte så hög, men ganska "lång" manke och inte så svängd rygg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka