Sadel som piper.

NilaD

Trådstartare
Min ena dressyrsadel (edinburgh) piper/kvittrar, fruktansvärt när man sitter och rider. Vill minnas att jag hade samma problem med en county som jag hade ngn gång kring hedenhös. Vad sjutton beror det på? Kan man göra ngt åt det?

Sv: Sadel som piper.

min nya sadel knarrar men det kanske inte vad det du menade?

det har iallafall blivit bättre av att putsa den ordentligt..

Nej det är inte det att den knarrar, låter mer som ett gnisslande/visslande pipande om ni förstår :D.

Ja då har jag ingen aning :)

Är den luftstoppad? Kanske luft som pyser ut?
;) *spekulerar vilt*

Nej det är helt vanlig stoppning. Konstigt att ingen annan varit med om detta när jag har varit med om det två ggr, på olika sadlar. Den kvittrar som en fågel. Bara när man travar. Kan det vara ngt med bommen tro?

Jag har hört en sadel som pep (ehe hur konstig blev inte den här meningen?) men jag vet tyvärr inte vad det beror på eller vad man skulle kunna göra för att få det att sluta.

Nej det är helt vanlig stoppning. Konstigt att ingen annan varit med om detta när jag har varit med om det två ggr, på olika sadlar. Den kvittrar som en fågel. Bara när man travar. Kan det vara ngt med bommen tro?

Kan det vara något som du smörjer med? Eftersom det hänt med två sadlar?

så gör min sadel också ibland.. är som om att det åker in och ut luft så det blir ett pip ljud.

Tror inte att det kan vara ngt som jag gör eftersom jag har en dressyrsadel till (prestige) samt en hoppsadel och det är bara edinburgen som piper, har ju dessutom haft ett flertal sadlar genom åren som inte pipit.

Har också varit med om detta. En dressyrsadel som kvittrar/gnisslar när man sitter ner i trav. Har ingen aning om vad detta beror på, men det är lite irriterande:devil:

Så har det varit med nästan alla av mina nya sadlar. Ett tips är att lägga lite extra smörj under sadelkåpan, funkade bra för mig.

Härligt med en till, jag är inte galen :D. Precis som du säger så är det vid nedsittning i trav som ljudet kommer.

Japp mina har oxå låtit som pippifåglar ;) Testa, kan ju funka.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 250
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar