Sadel som glider snett

Bullet

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en ny häst och jag fick inte med någon utrustning när jag köpte honom. Min engelska allroundsadel som jag hade på min förra häst ligger inte bra på nya hästen så jag lånar för tillfället en bladsadel (montsegur med trepunktsfäste för sadelgjorden) i westernstuk som ligger bättre på honom. Jag vill träna honom så att han får mer "ridmuskler" och mindre fläsk innan jag köper en ny sadel till honom. Han är bra musklad och en grövre modell av kallblodstravare men lite rund för tillfället ;)

Problemet med bladsadeln är att han puttar den aningen åt höger när han travar/galopperar. Absolut inget extremt(!) men det känns ändå av att den inte är hundra procent rakt över hästen utan 99%. Jag vet inte om det är jag som är väldigt petig och tycker att det spelar roll eller om jag ska ha överseende med det tillsvidare?

Vad kan snedglidandet bero på? Är det att sadeln sitter dåligt trots allt? Att han rör sig osymmetriskt? Kan det hjälpas av att ha exempelvis en förbygel för att sadeln ska sitta mer stabilt över den runda ryggen?

Jag har uteslutit att det har något med mina ben i stigbyglarna att göra. Samma resultat när jag rider utan stigbyglarna.

Tacksam för hjälp och råd i sadeldjungeln :)
 
Sv: Sadel som glider snett

Min häst skjuter mig alltid snett åt höger, mest i vänster varv och det är så vare sig jag rider barbacka eller med sadel, alla sadlar jag har provat i alla gångarter. Han gör det mindre när jag formar honom bättre runt skänkeln. Jag får hela tiden flytta mig tillbaka till rätt sida ryggen (rider mest med barbackasadel) han tycker förmodligen att det är lättare att bära mig på den sidan. Jag sitter inte snett på andra hästar (förutsatt att dom inte skjuter mig åt något håll) så det behöver inte vara sadeln.
 
Sv: Sadel som glider snett

Sitter du rakt/symmetriskt i sadeln?

Hm ja, jag uppfattar det som att jag sitter rakt i sadeln (från start och när jag under ridturen har rättat till den). Har inte upplevt "snedglidningen" på andra hästar med andra sadlar och inte heller när har har ridit i den aktuella sadeln när den har suttit på annan häst. Plus att jag har testat ifall det är jag som påverkar sadeln genom att inte rida med stigbyglarna. Antar att snedbelastning i stigbyglarna skulle kunna vara en orsak till att sadeln hamnar snett annars :)
 
Sv: Sadel som glider snett

Intressant :D Vet du varför det blir så att han flyttar över dig? Rör han sig symmetiskt? Det är lustigt att det blir samma sak fast du har olika sadlar/barbackapad, det låter som att det handlar om hästen och inte direkt sadeln. Har andra ryttare på din häst upplevt samma sak?
 
Sv: Sadel som glider snett

Han har gått igenom veterinärbesiktning u.a. på gårdsbesiktning men han är inte fullt analyserad i rörelsemönster etc. på klinik iom att han passerade som mycket väl godkänd på grundkollen. Jag upplever inte att han rör sig ojämnt men jag antar att det kanske kan vara svårt att känna när man sitter på.

Ja precis! Det är nog en bra idé att ta ut equiterapeuten för att kolla igenom honom :)
 
Sv: Sadel som glider snett

Tack! Väldigt intressant länk :)

Saddle slip may indicate lameness. Jag upplever inte att sadeln hamnar så snett som på bilderna och inte heller mer snett på böjt spår än på rakt. Borde inte även typen av hälta som det skrivs om i den i artikeln ge utslag på exempelvis böjprov?
 
Sv: Sadel som glider snett

Min var sådär innan jag rättade till SI-leden. Hans sadel var förstörd av hans snedhet så när jag sen köpte ny sadel var allt OK.
Så kolla upp det
 
Sv: Sadel som glider snett

Är sadeln rak? Sitter sadelgjordsfästena och stigbygelfästena rakt? Va har du för sadelgjord?

Gilder sadeln snett även när du inte rider?
 
Sv: Sadel som glider snett

Min häst hade också en period då hon hela tiden "puttade" sadeln till höger vid arbete i vänstergaloppen. Hon hade fått en rejäl låsning i si-leden vänster bak, och efter en osteopatbehandling slutade problemen! Nu får hon regelbundna kollar av osteopaten och vi har inga sådana problem längre :).
 
Sv: Sadel som glider snett

Tack för alla svar :) Jag har bokat tid med min equiterapeut nu så det ska bli spännande att de vad hon hittar :)
 
Sv: Sadel som glider snett

Är sadeln rak? Sitter sadelgjordsfästena och stigbygelfästena rakt? Va har du för sadelgjord?

Gilder sadeln snett även när du inte rider?

Jag upplever att sadeln är symmetrisk men har inte mätt placeringen på alla fästen i millimeter. Kan vara en god idé att göra det! Det sitter en westerngjord på sadeln, inte elastisk. Syntet med ludd på sidan mot hästen.

Jag har inte haft möjlighet att longera med sadeln på utan har bara noterat att den vrider sig någon grad åt höger vid ridning. Bra tänkt! Jag ska se om jag kan hitta någon vettig yta att longera honom med sadeln på och se vad som händer. Då får man verkligen se ifall att det är hästen eller jag som påverkar sadeln :idea:
 
Sv: Sadel som glider snett

du kan också sadla hästen, be någon leda den i skritt rakt fram och ställa dig bakom och studera hur sadeln rör sig på dess rygg. Det kan vara så enkelt att du redan där ser om han skjuter sadeln snett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Utrustning Köpte en ny sadel i början av sommaren som ligger bra på hästen när han är still samt i början av sommaren, nu glider sadeln konstant...
Svar
12
· Visningar
1 386
Senast: bigganl
·
P
Utrustning Jag har en liten häst på 158 cm. Jag ska snart köpa ny sadel och undrar om ni har några bra tips? Hästen är bara 6 år och för...
Svar
1
· Visningar
1 395
Senast: Yrja
·
Utrustning När jag köpte min häst fick jag med all hennes utrustning, inkl. en Kingsley allroundsadel. Den är fräsch och så, har rengjort och oljat...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp