Sadel som är "öppen" framtill??

salladfinger

Trådstartare
Har en VBL donna som är väldigt bred över bogarna, hög bred manke, och kort och "smal" rak rygg. Hon har så pass med bogblad att det inte blir mycket till sadelläge över helt enkelt.

Skaffade en Hector efter lång tids letande, då de är korta och breda, men börjar tvivla på den.. utan ilägg så blir den låg över manken och glider, med ilägg framtill ligger den stadigt och hon trivs, men den blir på gränsen mot för trång istället.. :(

Jag behöver alltså en sadel som är "öppen" framtill med gott om plats för manken och bogarna, men för den sakens skull inte är bred som en tunna.. om ni förstår vad jag menar? Existerar något sådant?

Börjar kännas hopplöst att vara okunnig och försöka hitta rätt sadlar här uppe i norr :crazy:

Tacksam för alla svar

Sv: Sadel som är "öppen" framtill??

Vad har du provat för några? Syrran hade tidigare en riktigt bred häst av varmblodstyp (okänd härstamning åt alla håll) och sadelutprovare ansåg inte att det var en häst utan mer en "tanks"...Double C Nevada Fancy var den sadel som passade henne bäst.

Jag har en Welsh Cob och hon är jämnbred, bredare än syrrans häst var. Till henne har jag en specialsadel för typ Haflingermodell. Det finns bra sadlar med bredd fram... ;)

Vad har du provat för några? Syrran hade tidigare en riktigt bred häst av varmblodstyp (okänd härstamning åt alla håll) och sadelutprovare ansåg inte att det var en häst utan mer en "tanks"...Double C Nevada Fancy var den sadel som passade henne bäst.

Jag har en Welsh Cob och hon är jämnbred, bredare än syrrans häst var. Till henne har jag en specialsadel för typ Haflingermodell. Det finns bra sadlar med bredd fram... ;)

Har inte provat annat än klassiska och denna hector jag har nu, då provmöjligheterna här uppe i norr är så gott som noll vad jag vet..:crazy:
den sadel som hittils legat som smäck är en gammal hubertus dressyr som är öppen framtill, så det är vad jag har att gå på:angel:

Sedan är ju inte hästen i sig bred, hon är fyrkantig (för att vara vbl) men slank, det är bara framvagnen som är modell grövre så att säga..

Jag har en Barefoot Arizona Nut som är en bomlös westernsadel som både är superskön att rida i samt lika stabil som en sadel med bom. Dessutom är den väldigt snygg också.

Sadeln passar de flesta hästar. Jag använder den på min nordsvensk/varmblodskorsning och den ligger perfekt på hans rygg. Bra tryckfördelning, glider ingenting och den formar sig efter hästen. Jag tror att den skulle passa även på din häst. Sadeln är 61 cm lång totalt och sätet är 40 cm.

Jag funderar på att sälja min sadel pga att jag köpte den för stor i sitsen, det är storlek 2 på den men jag skulle behöva storlek 1.

Jag har läst massor med trådar som gäller svårigheter att hitta westernsadlar som passar och därför vill jag passa på att rekommendera Barefoots sadlar som faktiskt är toppen. Detta tjafs om soffkuddemodeller är ju nonsens, min sadel är hur stabil som helst. Jag har även en vanlig Arizona som är underbar.

Double C Nevada Fancy finns i flera bomstorlekar och gemensamt för alla är att dom har vidden fram. Har sett att det säljs en del nu så kolla om du har möjlighet att prova någon av dom.

Jag har haft bomlöst tidigare, men har tappat hoppet om att dessa "mjuka" modeller faktiskt är något att ha, slaktade senaste bomlösa efter att kiropraktorn var ut och kände igenom hästen, den slaktade sadeln bestod av ett hårt vasst framvalv i glasfiber, likaså bakvalv, däremellan fanns det ett enda "bilbältesband" som höll både sadelgjorden och stigbyglarna på plats. Lägg till mina vassa sittben på det så kan man snacka punkttryck. Har svårt att tro att en tryckutjämnande pad kan rädda en sådan situation eftersom paden är just en pad. mjuk och följsam. (Och då hade jag de omtalade blåa paddarna, likväl hade hästen ont)

Så tyvärr går bomlöst bort för mig tills jag ser ett trovärdigare alternativ :(

Det finns nog bra och dåliga sadlar i alla kategorier.

Själv är jag jättenöjd med mina bomlösa westernsadlar och hade stora problem med bomsadlar som inte passade.

Tur att det finns alternativ för alla.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: zefyros
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 639
Senast: Aleel
·
Utrustning Känner att jag vill ha lite fler åsikter ang. denna sadel som jag haft sedan i oktober förra året. Det är en Prestige med bomvidd 35...
Svar
9
· Visningar
3 781
Senast: oxo
·
Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama