sadel som åker fram?

K

KHARISHNA

Min western sadel åker fram under galoppen, i övrigt ligger den bra men just detta at den åker fram är mkt irreterande. Vad beror detta på? Hästen är ganska rund över manken, å jag har köpt en sån där padd som är uppbyggd för att förhindra detta men utan resultat.
Någon som har en ide?
Kanske bäst att sälja å hitta ny, men frågan är är det sadeln eller hästen?
Mvh/agnes

built up pad används när sadeln är förstor fram, på ex en unghäst, som sedan växer.
Om sadeln åker fram så kan det vara 1000 grejjer ex:
Sadeln är för liten så den åker fram.
Bommen kan ha en slags "midja" som inte funkar på vissa hästar(som min Tinker och Crates sadlar funkar inte ihop).
Bommen är för rak, böjd, fel helt enkelt.
Riggingen kanske är för långt bak.
Du kanske har för tjock pad etc etc...
Kolla:
sadelpassning
längst ner i högra hörnet : Sadelpassning

Har sådan problem ibland med min arab när hon är lite överviktig :angel:
Hon puttar fram både mig o sadel i galoppen. Men när magen har slimmats till :cool: så brukar problemen sluta....

//Elisabeth

Jag har ett kallblod som har helt fel utformning för att alls bära sadel egentligen (hon har rund 'tunn-mage') och jag konsulterade en sadelmakare om detta eftersom det är svårt att få sadeln att ligga bra på henne. Inte så mycket att den åker fram, utan att gjorden åker fram.
Han rekommenderade mig att skaffa svanskappa till sadeln för att hålla den på plats. Kanske skulle det vara något att testa även för dig? (Givetvis ska du ju först kontrollera att sadeln alls passar hästen enligt tidigare svar så att den inte orsakar obehag..)

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Silje
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 076
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 842
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka