Sadel snurrar vid uppsittning?

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Fick en liten tankeställare idag.

Varje gång jag rider lektion ber jag min ridlärare att "hålla emot" d.v.s hålla i stiglädrena på andra sidan sadeln för att den inte ska snurra när jag sitter upp. Det har blivit som en vana och jag har ridit på ridskolan i flera år & rider nu storhäst men har inte släppt det där.

Jag funderade varför - jag är rädd att sadeln ska snurra. Ganska tokigt. Jag har skrivit en tråd innan om min rädsla för att ramla av, och att sadeln ska snurra medans jag sitter upp och hästen ska bli rädd & skena och jag att ska släpas med hästen hängandes i vänstra stigbygeln är ännu en rädsla jag har tydligen.

Min fråga då. Hur "stora" är chanserna att sadeln snurrar? Jag spänner alltid sista biten på sadelgjorden när jag suttit upp.

tack på förhand!

Sv: Sadel snurrar vid uppsittning?

jag har inte varit med om att sadeln snurrat när någon sitter upp. spänner du normalt och känner lite me ett lätt tryck i stigbygeln innan du sitter upp och "tar sats" tror jga det är lugnt.

sitter du upp från pall? Då är risken ännu mindre + du skonar hästens rygg :)

Har du pall och är smidig upp i sadeln så kommer man upp även med en väldigt lös gjord(sålänge sadeln ligger bra)
Varit med om på ridskola att en gjord gick av under galopp, sadeln låg kvar och ryttaren satt fint kvar ändå :p.

Snurrar sadeln så ligger den nog inte så jätte bra, eller så är hästen av modell platsbyggd tunna utan manke :p.

Passar sadeln, sadlegjorden är lagom spänd och hästen inte totalt saknar sadelläge och du inte hoppar upp som ett kylskåp är riskerna minimala, skulle jag säga. Riskerna ökar med mycket tjocka paddar och bomlösa sadlar, då dessa hamnar så mycket ovanpå ryggen att inget håller dem kvar. Men i normalfallet med en välpassande sadel på normalridhästen ska du nog inte behöva oroa dig.

Om du sitter upp från pall kan du ju låta bli att sticka foten så långt in i stigbygeln och sitta upp med blicken riktad framåt. Då är risken minimal att bli hängande om nu sadeln skulle snurra vilket i sig är osannolikt om man inte helt glömt att spänna sadelgjorden.

Kl

Fast sadeln kan vara välanpassad men ändock snurra vid uppsittning.
Min häst har en väl utprovad sadel som han stormtrivs i men jag kan inte sitta upp utan pall (som vi alltid gör för att skona både häst och utrustning) eller att någon håller emot på andra sidan.
Fast sen är jag vig som ett kassaskåp så kan ju ha lite med det att göra också. :p

Kan tillägg att på samma häst en vinter så busade vi över en åker och jag märker efter ett tag att sadeln känns väldigt konstig och att det "klingar" vid hästens steg. Så när jag väl fått stopp på honom och kollar ner så ser jag att sadelgjorden hänger och dinglar. ;)

Senast ändrad:

Har hört talas om en duktig beridare som faktiskt kunde sitta upp på en häst utan att det ens fanns en sadelgjord.. Kan vara en "urban legend", men det poängterar vikten av en väl tillpassad sadel.

Såklart man ska spänna sadelgjorden tills det sitter säkert, men om man har glömt något hål ska inte vara avgörande för om sadeln snurrar eller ej.

De gånger sadeln har snurrat för mig, trots att jag har spänt allt jag har kunnat, har berott på illasittande sadel. Såklart att har funkat vid uppsittning om någon på andra sidan har hållt emot, men man måste ju kunna sitta upp utan hjälp.

Ett hett tips är att börja sitta upp med pall. Min ridlärare på min ridskola sa åt oss alla att alltid sitta upp med pall för att skona hästarnas ryggar, och det håller jag med om.

Har hört talas om en duktig beridare som faktiskt kunde sitta upp på en häst utan att det ens fanns en sadelgjord.. Kan vara en "urban legend", men det poängterar vikten av en väl tillpassad sadel.

Riktigt så snitsig är inte jag, men jag har ett antal gånger glömt spänna gjorden när jag rider, än så länge har det gått utmärkt de gångerna. Så visst är det viktigt med en väl anpassad sadel.

Sen sitter man ju upp med pall och inget annat för att spara både häst, ryttare och sadel.

Efter att ha sett uppvisningarna av Csikos i Ungern håller jag inte med ett dugg! Deras sadlar kan väl närmast jämföras med en läderputa och de har ingen sadelgjord vilket förstås är praktiskt eftersom det är lätt att flytta undan sadeln när hästarna ligger platt på sidan och så bara lägga rätt den över ryggen när de ska upp igen!

Bildsökning på t ex Hortobagy + Csikos borde ge en del bilder på blåklädda ryttare med liggande eller sittande hästar där man antingen kan se sadeln vid sidan om eller på "ovansidan" av platt liggande hästar.

Jag har en tunnformad häst .... hon har 2 specialbeställda sadlar ...
Jag sitter normalt upp med pall, men kan sitta upp från marken utan att sadeln snurrar om det behövs. Jag brukar dock ta tag med vänster hand i manen istället för i sadel vid de tillfällena.
Det jag däremot måste passa mig för är att glömma att spänna sadelgjorden när jag har ridit en stund ....Jag hade ridit i en timme med lös sadelgjord i både trav och galopp ute på fälten i somras utan att märka något tills hästen blev rätt för ngt i en buske och tog ett rejält hopp åt sidan ... När jag då tog mer stöd i den ena stigbygeln så gled sadeln ner på sida på hästen ... Som tur är blev hon mest förvånad och stannade när jag blev hängande i tygeln ... Jag fick sitta av och sadla om och lärde mig en läxa = glöm inte spänna sadelgjorden när du har ridit en stund ...

Jodå det går! En beridare på ett stuteri som jag jobbade på kunde hoppa upp på hästen med foten i stigbygeln och ingen sadelgjord och den låg helt stilla. Sen så började hon rida runt, gjorde galoppombyten, piruetter osv utan att sadeln rörde sig en my. Så allt andra egentligen om en sadel som ligger hyfsat (de hade två sadlar till 10-12 hästar, både ponnyer och stora halvblod delade men många olika paddar att välja mellan) och en smidig ryttare som har en perfekt balans och tyngdpunkt ;)

Passar sadeln, sadlegjorden är lagom spänd och hästen inte totalt saknar sadelläge och du inte hoppar upp som ett kylskåp är riskerna minimala, skulle jag säga. Riskerna ökar med mycket tjocka paddar och bomlösa sadlar, då dessa hamnar så mycket ovanpå ryggen att inget håller dem kvar. Men i normalfallet med en välpassande sadel på normalridhästen ska du nog inte behöva oroa dig.

Hahaha!!

Du har precis beskrivit mig och min arabtjej. Hon är en klotrund (även om smal) häst utan sadelläge och jag är ungefär smidig som ett kassaskåp.

Men i de flesta andra fall ligger sadeln där man lagt den och man behöver inte oroa sig.

/Lavinia, som inte suttit upp från marken på säkert 7 år.

Hehe, jag förstår vad du menar. Har en cylinder-formad kille och är sjukt osmidig själv så jag är insatt i problematiken :p

Om du är rädd för det, skaffa en tillräckligt hög uppsittnings plats så du slipper använda stigbygeln utan bara kan lägga över benet. Eller bli uppkastad =)

Detta händer mig också ibland så jag brukar korta upp stidlädret så jag kommer högre upp då det går fortare för mig;)

Det gjorde Eamon Hickey när jag var på clinic i höstas. Hästen, en 2,5-åring, hade sadel på för första gången och hade kommit från betet en vecka tidigare...

Till TS - jag har samma känsla, är nog för att man inte är så smidig längre. Använder helst pall, men är man ute nånstans så går det ju, men det är viss vånda...

http://www.youtube.com/watch?v=J0t-PSuQ9wo

mycket pisksmällande, men efter ca 3 minuter ser man hur de lägger på sadlarna (utan gjord) och sedan sitter upp.

http://www.youtube.com/watch?v=i7T85IwSSB0
Här sitter ryttaren upp rätt tidigt, läggandet av hästen och pisksmällande kommer lite senare...

Tyvärr hittar jag inga bra filmer på hur de rider, men det är inte direkt så att de bara travar runt lite för att inte tappa balansen...

Jag kan inte kolla på filmerna när jag ser att de står på hästens mage. Det kanske är bara jag som överreagerar men är det inte så att man kan skada hästens inre organ när de belastas (iaf en längre tid)?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615
Ridning Min dotter rider sedan i höstas på en ridskola i nära oss.Tidigare har hon mest ridit hos sin morfar och då mest på mindre ponnyer...
2
Svar
38
· Visningar
2 916
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård