Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några muskler alls och dessutom vilat pga hälta i ca 2 månader. Chansade och köpte en begagnad MN dressyrsadel 16” med vid bom (31) för att jag tror att en smalare strl skulle klämma över hennes ryggrad (endast mätt med fingrarna) men eftersom hon är så omusklad så släpper den lite bak. Var skeptisk till kilbossor på henne just av denna anledning. Hon har kort rygg, varit överbyggt (men hennes manke har börjat växa mycket på senaste) och ganska rak.
Jag är absolut inget proffs på sadlar alls och har hittills ridit henne med en liten, gammal allroundsadel som bara råkar ligga helt ok. Tror ni att man kan använda en padd tills hon musklat sig? Övre bilden är dressyrsadeln, den skulle kunna ligga lite längre bak. Nedre bilden är från september, så man ser ju att hennes manke vuxit lite.
Jag är absolut inget proffs på sadlar alls och har hittills ridit henne med en liten, gammal allroundsadel som bara råkar ligga helt ok. Tror ni att man kan använda en padd tills hon musklat sig? Övre bilden är dressyrsadeln, den skulle kunna ligga lite längre bak. Nedre bilden är från september, så man ser ju att hennes manke vuxit lite.