Cherarriduracell
Trådstartare
Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och har bred kanal. Jag däremot får ont i lederna av nästan allt. har provat lite av varje och tror att nyckeln är att sadeln måste vara rätt så öppen i sätet, ha lite bredd för sittbenen (landar gärna på ena sittbenet, tolkar det som att sadlarna är för smala för båda sittbenen samtidigt) men också ha lite bredd framtill så jag får stöd för höftleden. Är sadeln för smal framtill tippar jag fram och blir instabil. (Och låren roterar inåt och jag får ont i höftlederna). Och som en bonus får jag ont i bäckenlederna om bakvalvet är för högt.
Sitter helt ok i min albion K2 i hoppmodell men där är de bakre knästöden ivägen för att rida med längre läder. Har tyvärr fått inse att min dressyrsadel inte passar mina kriterier och jag behöver hitta en ny. Vet dock inte riktigt vilka märken och modeller jag ska leta efter, som kan passa min stackars kropp? Har haft jättesvårt att googla hur sadelns ovansida är i passformen, de flesta ställen anger ju bara hur passformen är gentemot hästen, om något.
Sadelprovare känns inte aktuellt eftersom jag inte hittills behövt hjälp att prova ut mot hästen och utprovningen mot ryttare vågar jag inte lita på en sadelprovare för. Finns det några märken som är "kända" för att vara breda mot ryttaren?
Sitter helt ok i min albion K2 i hoppmodell men där är de bakre knästöden ivägen för att rida med längre läder. Har tyvärr fått inse att min dressyrsadel inte passar mina kriterier och jag behöver hitta en ny. Vet dock inte riktigt vilka märken och modeller jag ska leta efter, som kan passa min stackars kropp? Har haft jättesvårt att googla hur sadelns ovansida är i passformen, de flesta ställen anger ju bara hur passformen är gentemot hästen, om något.
Sadelprovare känns inte aktuellt eftersom jag inte hittills behövt hjälp att prova ut mot hästen och utprovningen mot ryttare vågar jag inte lita på en sadelprovare för. Finns det några märken som är "kända" för att vara breda mot ryttaren?