sadel-hur ska det kännas mot hästen?!

Messy

Trådstartare
ahhhh jag får hjärnblödning å jag har knappt börjat leta sadel till min häst...

testade en bates caprilli från 1800-talet som sadelutprovarkä**ingen skulle ha FETT överpris för, så henne bad jag i princip dra åt helvete...

sen en olympic jessica, satt urdåligt

sen nån annan som hästen protesterade mot!

å sen en stübben som säkert skulle sitta bra mkt bättre om den stoppades om, den känns helt tunn i stoppningen mitt på hästen, så "skavet" på schabraket va fram å bak, inget i mitten...

sen min :love: bates caprilli cair :love: som jag köpte hem på prov i fredags, la den på hästen idag, å den satt ASBRA framtill (asså jag antar att det är rätt järn i så att säga)... men sen tyckte jag att den låg mer an bak än "under" sadeln...
kan man känna sånt eller är det bäst å rida å se avtrycken?
den är ju luftstoppad, så den kanske inte ligger så PÅ som jag tror?

tips å trix?
(stallägaren ska hjälpa mig å kolla imrg å även rida i sadeln... )

annars är jag på noll igen...
damn it...
förut var hästen skadad, å nu kan å får jag rida men har ingen SADEL... (bara glaoppsadel å den är inte sååå kul att rida dressyr i)
 
Sv: sadel-hur ska det kännas mot hästen?!

Om den ligger an mer baktill så beror det på att den är för rak eller att den är för trång.
 
Sv: sadel-hur ska det kännas mot hästen?!

ahhhh jag får hjärnblödning å jag har knappt börjat leta sadel till min häst...

testade en bates caprilli från 1800-talet som sadelutprovarkä**ingen skulle ha FETT överpris för, så henne bad jag i princip dra åt helvete...

sen en olympic jessica, satt urdåligt

sen nån annan som hästen protesterade mot!

å sen en stübben som säkert skulle sitta bra mkt bättre om den stoppades om, den känns helt tunn i stoppningen mitt på hästen, så "skavet" på schabraket va fram å bak, inget i mitten...

sen min :love: bates caprilli cair :love: som jag köpte hem på prov i fredags, la den på hästen idag, å den satt ASBRA framtill (asså jag antar att det är rätt järn i så att säga)... men sen tyckte jag att den låg mer an bak än "under" sadeln...
kan man känna sånt eller är det bäst å rida å se avtrycken?
den är ju luftstoppad, så den kanske inte ligger så PÅ som jag tror?

tips å trix?
(stallägaren ska hjälpa mig å kolla imrg å även rida i sadeln... )

annars är jag på noll igen...
damn it...
förut var hästen skadad, å nu kan å får jag rida men har ingen SADEL... (bara glaoppsadel å den är inte sååå kul att rida dressyr i)

Hur ser hon ut i ryggen? SOm Cantaur säger kan den vara för rak tex.

Den är ju rätt rak men inte helt. Är hon överbyggd? (som de flesta fullblod:angel: )

Den borde kunna passa ändå men säkrast är nog att låta en sadelprovare kolla. Den låg bra på min som är överbyggd och som bliur rakare när hon arbetar och höjer ryggen/manken.
 
Sv: sadel-hur ska det kännas mot hästen?!

ahhhh jag får hjärnblödning å jag har knappt börjat leta sadel till min häst...

testade en bates caprilli från 1800-talet som sadelutprovarkä**ingen skulle ha FETT överpris för, så henne bad jag i princip dra åt helvete...

sen en olympic jessica, satt urdåligt

sen nån annan som hästen protesterade mot!

å sen en stübben som säkert skulle sitta bra mkt bättre om den stoppades om, den känns helt tunn i stoppningen mitt på hästen, så "skavet" på schabraket va fram å bak, inget i mitten...

sen min :love: bates caprilli cair :love: som jag köpte hem på prov i fredags, la den på hästen idag, å den satt ASBRA framtill (asså jag antar att det är rätt järn i så att säga)... men sen tyckte jag att den låg mer an bak än "under" sadeln...
kan man känna sånt eller är det bäst å rida å se avtrycken?
den är ju luftstoppad, så den kanske inte ligger så PÅ som jag tror?

tips å trix?
(stallägaren ska hjälpa mig å kolla imrg å även rida i sadeln... )

annars är jag på noll igen...
damn it...
förut var hästen skadad, å nu kan å får jag rida men har ingen SADEL... (bara glaoppsadel å den är inte sååå kul att rida dressyr i)

Hur ser hon ut i ryggen? SOm Centaur säger kan den vara för rak tex.

Den är ju rätt rak men inte helt. Är hon överbyggd? (som de flesta fullblod:angel: )

Den borde kunna passa ändå men säkrast är nog att låta en sadelprovare kolla. Den låg bra på min som är överbyggd och som bliur rakare när hon arbetar och höjer ryggen/manken.
 
Sv: sadel-hur ska det kännas mot hästen?!

så här ser hon ut...
vet inte om det räknas som böjd...
ganska rak skulle jag säga

manken ser HÖG ut på bilden, det är den inte, inte SÅ hög iaf..
+ att där hade hon vilat i typ 10 månader... nu har hon bra mkt bättre hull och muskler, behandlad av ET så allt bara åkte upp (praktiskt, så slipper man träna upp musklerna ;) :p :D )

IMG_0046.jpg
 
Sv: sadel-hur ska det kännas mot hästen?!

kan du inte fota hästen med sadelen på ?
 
Sv: sadel-hur ska det kännas mot hästen?!

jo!!!
det ska jag göra!
kameran är hemma dock å jag är husvakt.. så det kan ta några dagar :)

ska jag fota typ bakifrån oxå så man ser ryggen?

jag måste ha schabrak under... så man ser inte superbra...
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 639
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 629
Senast: prallan
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 116
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 678
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp